نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیرت ورزشی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، خراسان رضوی، ایران.

2 استادیار، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، خراسان رضوی، ایران.

چکیده

هدف: یکی از وظایف ضروری هر هیئت ورزشی برای اجرای برنامه ها و دستیابی به اهداف، وجود منابع مالی مناسب است.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر توسعه برند هیات والیبال استان خراسان رضوی انجام شد.
روش: این پژوهش به روش کیو و آمیخته کمی- کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل ۲۳ نفر از  ورزشکاران، مربیان، داوران و مدیران باشگاه والیبال و همچنین استاد دانشگاه با تخصص بازاریابی و برند بودند. 
یافته‌ها: براساس نظرات خبرگان، شش الگوی ذهنی شناسایی شدند که به ترتیب شامل توجه به حرفه‌ای‌‏گری، رسانه، نیروهای موثر، آموزش، رویداد، و ارزش‌های ملی بودند. سازمان‌های ورزشی پیشرو باید کارکنان خود را با علم و تخصص مدیریت برند آشنا سازند. همچنین مناسب است با برگزاری منظم مسابقات سالانه در رده‌های نوجوانان و جوانان، دعوت از نخبگان، و برگزاری همایش‌های علمی، به توسعه زیرساخت‌ها و رشد ارزش برند سازمان خود کمک کنند. اگرچه در کنار این فعالیت‌ها، رشد و توسعه برند ورزشی شهر و استان نیز ضروری است.
اصالت و ابتکار مقاله: راهکارهای ارائه شده می‌تواند برای توسعه برند هیات والیبال استان مورد استفاده قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

  1. Abdollahzadeh, A., & Takali, H. (2017). Survey Brand Equity Volleyball Team of Mazandaran Kale. Journal of Sport Management Review, 9(43), 185-198. https://www.magiran.com/paper/1767733
  2. Arni, A., Syukri, S., Arfah, S. R., & Haq, N. I. (2022). Coffee Lappara product branding training at the Perpustakaan Kambing Community. Community Empowerment, 7(6), 942-947. https://journal.unimma.ac.id/index.php/ce/article/view/6101
  3. Benito-Ostolaza, J. M., & Sanchis-Llopis, J. A. (2014). Training strategic thinking: Experimental evidence. Journal of Business Research, 67(5), 785-789. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.11.045
  4. Darsazan, S., Bahrami, S., & Yosefi, B. (2021). The role of ethnic, national and global symbols of sports brand urbanism in sports motivation. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi), -. https://doi.org/10.22089/spsyj.2021.10557.2178
  5. Esmaeili, M., Rezaei, S., & Shirvani, T. (2017). An Analysis of Factors Affecting to Sport Marketing Attitudes in Sport Boards Managers of Markazi Province. Jounal of Marketing Management, 12(35), 77-95. https://jomm.srbiau.ac.ir/article_14331.html?lang=en
  6. Eydi, H., soltanian, l., & rahmati asl, z. (2021). Presenting the Islamic Republic of Iran Branding Pattern through International Success of Elite Athletes in Sporting Events. Sport Management Studies, -. https://doi.org/10.22089/smrj.2021.9764.3256
  7. Ghodsi, P., Elahi, A. R., & Rasooli, M. (2019). Utilizing Archetype for Determination of Iran Football Pro League Brand Personality. Sport Management Studies, 11(54), 171-190. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.5189.2017
  8. Gull, S., & Ashraf, S. M. (2012). Impact of Internal Branding on Service Employees' Quality Commitment-Study on Education Sector of Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 3(14), 814-829. http://www.isihome.ir/freearticle/ISIHome.ir-21101.pdf
  9. Juwito, J., Achmad, Z. A., Kaestiningtyas, I., Dewani, P. K., Wahyuningtyas, D., Kusuma, R. M., . . . Febrianita, R. (2022). Public speaking and personal branding skills for student organization managers at Dharma Wanita High School Surabaya. Journal of Community Service and Empowerment, 3(1), 9-17. https://doi.org/10.22219/jcse.v3i1.18596
  10. Keshavarz-zadeh, A., Gholami, K., & Azizi, N. (2021). Development of a Conceptual Model of Lancaster and Kurt Rail Higher Education Branding (An Approach Based on Deductive Qualitative Content Analysis). Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(2), 271-295. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.131157
  11. Kotler, P., Keller, K. L., & Chernev, A. (2021). Marketing Management. Pearson Education. https://books.google.com/books?id=zXpfzgEACAAJ
  12. Lim, K., & O'Cass, A. (2001). Consumer brand classifications: An assessment of culture-of-origin versus country-of-origin. Journal of Product & Brand Management, 10. https://doi.org/10.1108/10610420110388672
  13. Marin, G. D., & Nilă, C. (2021). Branding in social media. Using LinkedIn in personal brand communication: A study on communications/marketing and recruitment/human resources specialists perception. Social Sciences & Humanities Open, 4(1), 100174. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100174
  14. Mazraeh, S., Shaemi Barzoki, A., & Safari, A. (2021). Developing an Employer Branding Model based on the Expectations of Talented Employees. Journal of Business Management, 13(2), 337-361. https://doi.org/10.22059/jibm.2021.290030.3665
  15. Mirmousa, S., Moeinadin, M., & Zadeh, S. N. (2022). Identification and prioritization of Components Effective on Personal Branding of Professional Accountants. Iranian Journal of Behavioral & Valued Accounting, 6(12), 247-277. https://www.magiran.com/paper/2401051
  16. Mirzaabolhassan Khan Ilchi, M., Karazi Mohammadvandi Azar, Z., & Majidi, N. (2022). Personal-political Branding Paradigm in Iran (Presenting the Model of Brand Promotion of Four Political Figures). Rasaneh, 33(1), 99-126. https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.145445
  17. Morgan, A., Wilk, V., Sibson, R., & Willson, G. (2021). Sport event and destination co-branding: Analysis of social media sentiment in an international, professional sport event crisis. Tourism Management Perspectives, 39, 100848. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100848
  18. Sarlab, R., Khodadadi, M. R., & Asli, R. (2022). Factors Affecting the Branding of Sports Goods and its Relationship with the Purchase of Sports Goods in Schools. Sports Business Journal, 2(2), 287-299. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.41543.1045
  19. Shavandina, O., & Kovalenko, E. (2021). Improving the analysis of financing sources of sports organizations of various organizational and legal forms in Russia. Journal of Physical Education and Sport, 21, 2001-2009. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.s3256
  20. Smith, M., Lal, P., Oluoch, S., Vedwan, N., & Smith, A. (2021). Valuation of sustainable attributes of hard apple cider: A best-worst choice approach. Journal of Cleaner Production, 318, 128478. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128478
  21. Sullivan, M. O., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2021). The learning in development research framework for sports organizations. Sport, Education and Society, 1-15.
  22. Tien, N. H., Anh, D., Ngoc, P., Trang, T., & Minh, H. (2021). Brand Building and Development for the Group of Asian International Education in Vietnam. Psychology and education, 58(5), 3297-3307. http://psychologyandeducation.net/pae/index.php/pae/article/view/6023
  23. Zare, H., Shojaei, V., Hami, M., & Soleymani Tapesari, B. (2021). Evaluation of selected sports television programs in Iran based on program branding framework. Media Studies, 16(2), 83-97. https://doi.org/10.30495/mediastudies.2022.52523.1290