نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد بازاریابی ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و قصد کارآفرینی دانشجویان علوم ورزشی بود.
روش:  ۳۹۱ مشارکت کننده از دانشجویان دانشکده‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های منتخب که به‌طور تصادفی انتخاب شدند، در این مطالعه شرکت نمودند. روش انجام تحقیق کمی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر شش تن از خبرگان تایید شد و پایایی آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/910 به‌دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و Amos استفاده شد.
یافته‌ها: در این مطالعه برخی از عوامل اصلی افزایش تمایل افراد به کارآفرینی شناسایی شدند. یافته‌ها نشان داد بین دانشگاه محل تحصیل، سابقه ورزش قهرمانی، سطح تحصیلات، جنسیت، شغل والدین، سن، سابقه زندگی در خارج از کشور و قصد کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی بین وضعیت تاهل و داشتن مهارت‌های تخصصی در رابطه با قصد کارآفرینی رابطه‌ای به‌دست نیامد که نشان می‌دهد وضعیت تاهل و داشتن مهارت‌های تخصصی قبلی در ارتقای سطح قصد کارآفرینی دانشجویان نقشی ندارد.
اصالت و ابتکار مقاله: کارآفرینی ترکیبی از ریسک و تمایل به موفقیت است، اما به دلیل نفوذ محیط کسب و کار داخلی و خارجی، دستیابی به آن آسان نیست. بنابراین، این مطالعه با هدف شناسایی عوامل اصلی که ممکن است بر تمایل افراد تأثیر گذارد، انجام شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Ansari, M., & Salmanizade, A. (2008). Demographic characteristics of Iranian entrepreneurs. Social Welfare, 7(29), 167-188.
  2. Chhabra, K. R., Fan, Z., Chao, G. F., Dimick, J. B., & Telem, D. A. (2021, Jun 1). The Role of Commercial Health Insurance Characteristics in Bariatric Surgery Utilization. Ann Surg, 273(6), 1150-1156. https://doi.org/10.1097/sla.0000000000003569
  3. Dehghan, S. A., & Peymanfar, M. H. (2021). The Factors Affecting the Entrepreneurial Intention of Sports Science Students Based on the Planned Behavior Theory. Sports Business Journal, 1(2), 33-46. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.37889.1016
  4. Díaz-García, M. C., & Jiménez-Moreno, J. (2010). Entrepreneurial intention: the role of gender. International Entrepreneurship and Management Journal, 6(3), 261-283. https://doi.org/10.1007/s11365-008-0103-2
  5. Farahani, A., Ghasemi, H., & Mohammadi, N. e. (2015). Structural Equation to Explain the Factors Influencing Entrepreneurial in Postgraduates of Physical Education. Research on Educational Sport, 3(8), 89-106. https://res.ssrc.ac.ir/article_486.html?lang=en
  6. Fini, R., Grimaldi, R., Marzocchi, G. L., & Sobrero, M. (2009, June 17-19). The Foundation of Entrepreneurial Intention. Summer conference, Frederiksberg, Denmark. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2019131
  7. Forsati Juybari, R., Mokhtari Dinani, M., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2021). Analysis of Entrepreurial's Value Chain in Sport Science Students at Tehran Universities. Sports Business Journal, 1(2), 171-189. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36424.1000
  8. Fragoso, R., Rocha-Junior, W., & Xavier, A. (2020). Determinant factors of entrepreneurial intention among university students in Brazil and Portugal. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(1), 33-57. https://doi.org/10.1080/08276331.2018.1551459
  9. Hardianto, R. N., Kardoyo, K., & Wahyudin, A. (2020). The Influence of Beliefs, Attitudes, Subjective Norms, and Behavioral Control Perceptions of the Entrepreneurial Intentions of Students of SMK Negeri 1 Slawi. Journal of Economic Education, 9(2), 133-142. https://doi.org/10.15294/JEEC.V9I1.37048
  10. Keshavarz, M. (2014). Investigation of the entrepreneurial intention of Payame Noor University students and its determinants. Journal of Entrepreneurship Development, 7(3), 529-548. https://doi.org/10.22059/jed.2014.52506
  11. Kordheydari, R., Mansouri Moayyed, F., & Khodadad Hoseini, H. (2019). Metasynthesis of Factors Affecting to Develop Startups in New Technology-Based Firms in Entrepreneurial Ecosystem. Journal of Entrepreneurship Development, 12(1), 141-160. https://doi.org/10.22059/jed.2019.279279.652965
  12. Liñán, F., & Chen, Y.-W. (2009). Development and Cross-Cultural Application of A Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x
  13. McQuaid, R. W., & Chen, T. (2012). Commuting times – The role of gender, children and part-time work. Research in Transportation Economics, 34(1), 66-73. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2011.12.001
  14. Mohammadkazemi, R., Mirzaei, F., & Ziviar, F. (2014). Identifying the Factors Affecting Entrepreneurial Attitude in Athletics Students (High Schools of Tehran). Sport Management Studies, 6(25), 145-158. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_9.html?lang=en
  15. Molaei, R., Zali, M., Mobaraki, M., & Farsi, J. (2014). The impact of entrepreneurial ideas and cognitive style on students entrepreneurial intention. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 6(2), 140-162. https://doi.org/10.1108/JEEE-09-2013-0021
  16. Mondalizadeh, Z., & Kavyani, E. (2023). Feasibility Study of Launching Sports Start-ups: A Case Study in the Sports Shoe Industry. Sports Business Journal, 3(2), 115-133. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.43092.1077
  17. Mukhtarpour, D., & Shuraj, F. (2022). Designing an entrepreneurial model based on enablers for Iran. Financial Economics, 16(59), 155-178. https://doi.org/10.30495/fed.2022.694717
  18. Paiva, L. E., Sousa, E. S., Lima, T. C., & SILVA, D. D. (2020). Planned behavior and religious beliefs as antecedents to entrepreneurial intention: A study with university students. RAM. Revista de Administração Mackenzie, 21(2), eRAMG200022. https://doi.org/10.1590/1678-6971/eramg200022
  19. Rashed Hasan Polas, M., Bhattacharjee, A., Raju, V., & Hossain, M. (2019). Demographic Factors Influence on the Tendency to Become Entrepreneur: Estimating the Antecedents and Consequences of Entrepreneurial Tendency. International Journal of Management and Sustainability, 8(1), 48-60. https://doi.org/10.18488/journal.11.2019.81.48.60
  20. Russell, G., & Radin, N. (2014). Increased paternal participation: The fathers' perspective. In Fatherhood and family policy (pp. 139-165). Routledge. https://www.routledge.com/Fatherhood-and-Family-Policy/Lamb-Sagi/p/book/9780898591903
  21. Singh, S. P., & Singhal, H. (2015). Demographic variables predicts entrepreneurship development.
  22. Soomro, B. A., Abdelhamed Abdelmegeed Abdelwahed, N., & Shah, N. (2019). The influence of demographic factors on the business success of entrepreneurs: An empirical study from the small and medium-sized enterprises context of Pakistan. International Journal of Entrepreneurship, 23(2), 1939-4675.
  23. Stanworth, J., Stanworth, C., Granger, B., & Blyth, S. (1989). Who becomes an entrepreneur? International Small Business Journal, 8(1), 11-22. https://doi.org/10.1177/026624268900800101
  24. Thelken, H. N., & de Jong, G. (2020). The impact of values and future orientation on intention formation within sustainable entrepreneurship. Journal of Cleaner Production, 266, 122052. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122052
  25. Uddin, M., Mohammed, S., & Hammami, S. (2016). Influence of Demographic Factors on the Entrepreneurial Intentions of University Students in Oman. Investment Management and Financial Innovations, 13(1), 86-91. https://doi.org/10.21511/imfi.13(1-1).2016.08
  26. Ward, A., Hernández-Sánchez, B. R., & Sánchez-García, J. C. (2019). Entrepreneurial Potential and Gender Effects: The Role of Personality Traits in University Students' Entrepreneurial Intentions. Front Psychol, 10, 2700. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02700