نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

هدف: با توجه به ظهور اینترنت به‌عنوان شبکه‌ی اصلی عرضه‌ی محصولات و خدمات در سال‌های اخیر، تجربه‌ی خرید آنلاین مشتریان اهمیت زیادی یافته است. هدف این پژوهش معرفی فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در پیشرفت فروش آنلاین محصولات ورزشی بود که به روش کیفی و کمی و با رویکرد اکتشافی انجام گرفته است.
روش‌: در بخش کیفی ۱۷ نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی ورزشی، اساتید مدیریت ورزشی در این پژوهش مشارکت نمودند و در این مرحله پرسشنامه از طریق پرسشنامه باز و مصاحبه و وزن دهی دلفی ساخته شد. در بخش کمی نیز مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی ۵۶۴ پرسشنامه را تکمیل و تحلیل داده‌ها بر مبنای ازمون و تحلیل عاملی تأییدی بدست آمد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مؤلفه­‌های توسعه خرده فروشی آنلاین شامل استراتژی دیجیتال، پیش‌بینی خرید بعدی مشتریان، خلق ارزش به وسیله آمیخته بازاریابی، ارائه ماتریس اطلاعاتی پویا از کالا و تجهیزات، ردیابی داده‌های سطح مشتری، امنیت مالی و اطلاعاتی، کیفیت محتوای وب سایت، ارزیابی اطلاعات کالا و خدمات، ابزارهای خدماتی و پویایی ارزش مشتری هستند. در نتیجه براین اساس لازم است جهت توسعه خرده فروشی‌های آنلاین برای این متغیرها طرح‌ریزی جداگانه‌ای انجام شود تا از این طریق زمینه‌های شکل‌گیری توسعه فراهم آید. در واقع احترام گذاشتن به قانون «زنجیره کسب و کارها» باعث ایجاد فضایی سرشار از تعامل و هم‌افزایی اقتصادی می‌شود که سود ناشی از آن متوجه همه وجوه یک پازل اقتصادی سالم و پویا خواهد شد.
اصالت و ابتکار مقاله: نوآوری این مطالعه استفاده از روش‌های کمی و کیفی برای نشان دادن ابعاد توسعه خرده فروشی آنلاین کالاها و تجهیزات ورزشی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Bahrainizad, M., Asar, M., & Esmailpour, M. (2022). Customer Segmentation in Online Retails Based on Customer Experience and Demographic Characteristics: A Self-Organizing-Maps (SOM) Approach. New Marketing Research Journal, 12(1), 69-88. [In Persian]. https://doi.org/10.22108/nmrj.2021.130039.2519
  2. Bradlow, E. T., Gangwar, M., Kopalle, P., & Voleti, S. (2017). The Role of Big Data and Predictive Analytics in Retailing. Journal of Retailing, 93(1), 79-95. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.12.004
  3. Dannenberg, P., Fuchs, M., Riedler, T., & Wiedemann, C. (2020). Digital Transition by COVID‐19 Pandemic? The German Food Online Retail. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 111(3), 543-560. https://doi.org/10.1111/tesg.12453
  4. Fong, N. M., Fang, Z., & Luo, X. (2015). Geo-conquesting: Competitive locational targeting of mobile promotions. Journal of Marketing Research, 52(5), 726-735. https://doi.org/10.1509/jmr.14.0229
  5. Gilly, M. C., & Wolfinbarger, M. (2000). A comparison of consumer experiences with online and offline shopping. Consumption Markets & Culture, 4(2), 187-205. https://doi.org/10.1080/10253866.2000.9670355
  6. Grewal, D., Roggeveen, A. L., & Nordfält, J. (2017). The Future of Retailing. Journal of Retailing, 93(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.12.008
  7. Habibi, A., Firouzi jahantigh, F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi Technique for Forecasting and Screening Items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5, 130-143. [In Persian]. https://doi.org/10.5958/2249-7307.2015.00036.5
  8. Hair, J. F. (1995). Multivariate Data Analysis with Readings. Prentice Hall. https://books.google.com/books?id=S1gZAQAAIAAJ
  9. Hwang, G., Yoo, J., & Orr, T. (2018). The Influence of Online Customer Reviews on Sport Consumers’ Purchase Intentions: The Mediating Effect of the Perceived Credibility of Website. INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN MOVEMENT SCIENCE, 12(2), 53-68. https://doi.org/10.23949/ijhms.2018.08.12.2.4
  10. Jimenez, D., Valdes, S., & Salinas, M. (2019). Popularity comparison between e-commerce and traditional retail business. International Journal of Technology for Business, 1(1), 10-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.2591555
  11. Kiani, M. S., Nazari, l., & Bahrami, S. (2021). Investigating the Effect of Psychographic and Demographic Variables on the Purchase of Sports Products (Case Study of Green Purchase of Sports Goods). Research in Sport Management and Marketing, 2(2), 51-61. [In Persian]. https://doi.org/10.22098/rsmm.2021.1318
  12. Kopalle, P. K., Kannan, P. K., Boldt, L. B., & Arora, N. (2012). The impact of household level heterogeneity in reference price effects on optimal retailer pricing policies. Journal of Retailing, 88(1), 102-114. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2011.10.002
  13. Lee, M. K. O., & Turban, E. (2001). A Trust Model for Consumer Internet Shopping. International Journal of Electronic Commerce, 6(1), 75-91. https://doi.org/10.1080/10864415.2001.11044227
  14. Mohamadpour, A. (2014). Qualitative Research Method Against Method 1 and 2 Scientific Stages and Procedures in Qualitative Methodology. Sociology Publications, Tehran, Iran. [In Persian].
  15. Mostafavi, S., Alhosseini Hamedani, S. E., & Slambolchi, A. (2016). Apparel Online Retailing: Orientation, Experience, Risks. 06, 10-19. https://indusedu.org/pdfs/IJREISS/IJREISS_900_35882.pdf
  16. Motamarri, S., Akter, S., & Yanamandram, V. (2017). Does big data analytics influence frontline employees in services marketing? Business Process Management Journal, 23(3), 623-644. [In Persian]. https://doi.org/10.1108/BPMJ-12-2015-0182
  17. Norouzi Seyed Hossini, R., Ehsani, M., Kozehchian, H., & Amiri, M. (2022). The Role of Human Capabilities Development in the Sustainable Development of Sport Business. Sports Business Journal, 2(1), 71-82. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.40796.1033
  18. Pahlavanyali, N., & Momeni, S. M. H. (2016). An empirical study on predicting user acceptance of online apparel shopping in Iran. International Journal of Online Marketing (IJOM), 6(1), 34-53. [In Persian]. https://doi.org/10.4018/IJOM.2016010103
  19. Patroni, J., Recker, J., & Von Briel, F. (2015). How does enterprise social media help retail employees innovate?. 23rd European Conference of Information Systems, 26-29 May 2015, Association for Information Systems, Muenster, Germany.
  20. Rapp, A., Baker, T. L., Bachrach, D. G., Ogilvie, J., & Beitelspacher, L. S. (2015). Perceived customer showrooming behavior and the effect on retail salesperson self-efficacy and performance. Journal of Retailing, 91(2), 358-369. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2014.12.007
  21. Riaz, A., & Raman, S. (2015). The emerging trend of online shopping: A literature review. International Journal of Accounting, Business and Management, 1(1), 1-8. https://docplayer.net/13229711-The-emerging-trend-of-online-shopping-a-literature-review.html
  22. Sarlab, R., & Farid Fathi, M. (2021). Design of Fuzzy Cognitive Mapping Model of Factors Affecting Personalized Advertising in the Sporting Goods Industry. Sports Business Journal, 1(2), 213-230. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.39717.1025
  23. Shapiro, C., & Varian, H. R. (1999). Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy. Harvard Business School Press. https://books.google.com/books?id=aE_J4Iv_PVEC
  24. Shibata, T., & Kurachi, Y. (2015). Big data analysis solutions for driving innovation in on-site decision making. Fujitsu Scientific and Technical Journal, 51(2), 33-41. https://www.fujitsu.com/global/documents/about/resources/publications/fstj/archives/vol51-2/paper05.pdf
  25. Tie, W. (2003). Implementing CRM in SMEs: An Exploratory Study on the viability of using the ASP model. [Master Thesis in Accounting, Swedish School of Economics and Business Administration,]. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=b48629db51fe970558218d820ad1d0f1c2355caa
  26. Wilder, K., Collier, J., & Barnes, D. (2014). Tailoring to Customers' Needs: Understanding How to Promote an Adaptive Service Experience With Frontline Employees. Journal of Service Research, 17(4), 446-459. https://doi.org/10.1177/1094670514530043
  27. Yu, X., Tao, Y., Chen, Y., Zhang, W., & Xu, P. (2019). Social networks and online store performance in emerging economies: the mediating effect of legitimacy. Electronic Markets, 29(2), 201-218. https://doi.org/10.1007/s12525-019-00333-2
  28. Zhu, G. (2018). How emotional user interface design can increase online shop sales.  [Master's thesis, University of Tampere, Faculty of Communication Sciences, Finland ]. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104835