نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران.

2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد مدیریت و ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: بازاریابی تصویر مقصد، نقطه‌ی شروع یک بازاریابی گردشگری موفق است، زیرا تصویر و انتظارات از تجربیات سفر که بازدیدکنندگان در آینده خواهند داشت، افکار آنها را به یک مقصد خاص مربوط می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بازشناسی عوامل موثر بر شکل‌گیری تصویر مقاصد گردشگری ورزشی استان اردبیل بود.
روش: روش انجام تحقیق حاضر، کاربردی- توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری، مدیران و کارشناسان ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و مدیران آژانس‌های گردشگری و گردشگران بازدید‌کننده از مقاصد گردشگری در استان اردبیل تشکیل می‌دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ا‌ی محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی استفاده شد (81 :α). در تجزیه و تحلیل داده‌ها و برای برآورد مولفه‌های اصلی و شناسایی عامل‌های پنهان از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. سپس به منظور برآورد اهمیت، بارعاملی عناصر، تعیین مهم‎ترین شاخص‌ها، تایید ساختار ابزار مورد استفاده و ارائه مدل تحلیل عاملی تاییدی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که هشت عامل پنهان به نام‌های زیرساخت‌های عمومی و گردشگری، آداب و رسوم استان، جاذبه‌های محلی، کیفیت خدمات، سرگرمی‌ها و رویدادها ورزشی، عوامل طبیعی و زیست محیطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و عامل اجتماعی و امنیتی در شکل‌گیری تصویر مقاصد گردشگری ورزشی تاثیرگذار هستند.
اصالت و ابتکار مقاله: تصویر مقصد یکی از مهم‎ترین متغیرهای است که می‎تواند، تصمیم گردشگر برای انتخاب یک مقصد را تحت تاثیر قرار دهد. با شناسایی عوامل موثر بر شکل‎گیری تصویر مقاصد گردشگری ورزشی و به کارگیری این عوامل و ارائه تصویر مثبت از مقاصد گردشگری ورزشی، مدیران و مسئولان مقاصد گردشگری می‎توانند گردشگران ورزشی بیشتری را جذب مقاصد گردشگری ورزشی نموده و مقصد خود را توسعه دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Aghili, A., Arofzad, S., & Nazari, R. (2023). Sustainable Development According to Sport Tourism Business in Iran. Sports Business Journal, 3(1), 101-117. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42311.1065
  2. Bahrainizadeh, M., & Busheri Sangizad, B. (2019). Providing a Local Model of Tourism Destination Loyalty Based on Grounded Theory Approach: Boushehr Port as a Tourism Destination. Tourism Management Studies, 14(45), 193-220. https://doi.org/10.22054/tms.2019.23042.1654
  3. Baloch, Q. B., Shah, S. N., Iqbal, N., Sheeraz, M., Asadullah, M., Mahar, S., & Khan, A. U. (2023). Impact of tourism development upon environmental sustainability: a suggested framework for sustainable ecotourism. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 5917-5930. https://doi.org/10.1007/s11356-022-22496-w
  4. Boers, B., & Cottrell, S. (2007). Sustainable Tourism Infrastructure Planning: A GIS-Supported Approach. Tourism Geographies, 9(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/14616680601092824
  5. Brooks, C., Waterton, E., Saul, H., & Renzaho, A. (2023). Exploring the relationships between heritage tourism, sustainable community development and host communities' health and wellbeing: A systematic review. PLOS ONE, 18(3), e0282319. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0282319
  6. Caber, M., & Albayrak, T. (2018). Assessing daily tour service quality: A proposal for a DAILYSERV scale. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 18-25. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.06.007
  7. Carrascal Incera, A., & Fernández, M. F. (2015). Tourism and income distribution: Evidence from a developed regional economy. Tourism Management, 48, 11-20. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.016
  8. Chen, H.-J., Chen, P.-J., & Okumus, F. (2013). The relationship between travel constraints and destination image: A case study of Brunei. Tourism Management, 35, 198-208. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.07.004
  9. Chen, Z., & Yang, J. (2022). Different social representations of the same belief in urban tourism cities in Southeast Asia and China. International Journal of Tourism Cities, 8(1), 70-87. https://doi.org/10.1108/IJTC-04-2021-0069
  10. Chi, C. G.-Q., & Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.06.007
  11. Cossío-Silva, F.-J., Revilla-Camacho, M.-Á., & Vega-Vázquez, M. (2019). The tourist loyalty index: A new indicator for measuring tourist destination loyalty? Journal of Innovation & Knowledge, 4(2), 71-77. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.003
  12. Fazaeil, J., Ghafouri, F., Javid, M., & Goodarzi, S. (2020). Sports Tourism and Sustainable Development of Host Cities (A Case Study: Sarein Winter Sports Festival). Strategic Studies On Youth and Sports, 19(48), 197-218. https://faslname.msy.gov.ir/article_382.html?lang=en
  13. Ferguson, L. (2007). The United Nations World Tourism Organisation. New Political Economy, 12(4), 557-568. https://doi.org/10.1080/13563460701661587
  14. Gavurova, B., Skare, M., Belas, J., Rigelsky, M., & Ivankova, V. (2023). The relationship between destination image and destination safety during technological and social changes COVID-19 pandemic. Technological forecasting and social change, 191, 122488. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122488
  15. Getz, D., & Page, S. J. (2016). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52, 593-631. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007
  16. Ghaffari, M., & Mamramezani, K. (2019). A Model for Investigating the Effect of Online Word-of-Mouth Communications on Travel Intention for Tourism Destination. Social Studies in Tourism(1), 101-124. http://journalitor.ir/en/Article/13980402190348
  17. Gil Arroyo, C., Barbieri, C., Knollenberg, W., & Kline, C. (2023). Can craft beverages shape a destination’s image? A cognitive intervention to measure pisco-related resources on conative image. Tourism Management, 95, 104677. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104677
  18. Gorji, A. S., Garcia, F. A., & Mercadé-Melé, P. (2023). Tourists' perceived destination image and behavioral intentions towards a sanctioned destination: Comparing visitors and non-visitors. Tourism Management Perspectives, 45, 101062. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2022.101062
  19. Gričar, S., Bojnec, Š., Karadžić, V., & Backović Vulić, T. (2021). Tourism-led economic growth in Montenegro and Slovenia. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 3401-3420. https://doi.org/10.1080/1331677X.2021.1875858
  20. Haini, H., Wei Loon, P., Yong, S. K., & Husseini, S. (2023). Does Social Globalization Affect the Relationship Between International Tourism and Economic Growth? Journal of Travel Research, 00472875221146779. https://doi.org/10.1177/00472875221146779
  21. Haller, A.-P., Butnaru, G. I., Hârșan, G.-D. T., & Ştefănică, M. (2021). The relationship between tourism and economic growth in the EU-28. Is there a tendency towards convergence? Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 1121-1145. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1819852
  22. Hanna, P., Font, X., Scarles, C., Weeden, C., & Harrison, C. (2018). Tourist destination marketing: From sustainability myopia to memorable experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 36-43. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.10.002
  23. Javid, M., & Asadi, H. (2018). The Role of Mass Media in Sports Tourism Development. Sport Physiology & Management Investigations, 9(4), 29-42. https://www.sportrc.ir/article_60142.html?lang=en
  24. Javid, M., Bagheri, G., Moghadamzadeh, A., Assadi, H., & Almasi, H. (2021). Determining Effective Indicators on Seasonal Pattern of Sport Tourism Destinations Case Study, Ardabil Province. Sport management journal, 13(2), 539-546. https://doi.org/10.22059/jsm.2020.293457.2369
  25. Juvan, E., & Rok, O. (2008). Integration as a Tool of Destination Management - The Case of Rural and Rural Fringe Areas. Organizacija, 41(1), 31-40. https://doi.org/10.2478/v10051-008-0004-8
  26. Kaosiri, Y., Callarisa Fiol, L., Moliner, M., Rodríguez-Artola, R., & Sánchez-García, J. (2017). User-Generated Content Sources in Social Media: A New Approach to Explore Tourist Satisfaction. Journal of Travel Research, 58(3), 004728751774601. https://doi.org/10.1177/0047287517746014
  27. Li, Y., He, Z., Li, Y., Huang, T., & Liu, Z. (2023). Keep it real: Assessing destination image congruence and its impact on tourist experience evaluations. Tourism Management, 97, 104736. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2023.104736
  28. Ma, X., Wang, Y., Song, H., & Han, L. (2019). Time-varying mechanisms between foreign direct investment and tourism development under the new normal in China. Tourism Economics, 26(4), 135481661987094. https://doi.org/10.1177/1354816619870948
  29. Madden, K., Rashid, B., & Zainol, N. (2016). Beyond the Motivation Theory of Destination Image. Tourism and hospitality management, 22(2), 247-264. https://doi.org/10.20867/thm.22.2.1
  30. Mansuri Moayed, F., & Soleymani, S. (2012). Marketing Tools and Tourists` Destination Image. Tourism Management Studies, 7(18), 93-110. https://tms.atu.ac.ir/article_5107.html?lang=en
  31. Martins, H., Carvalho, P., & Almeida, N. (2021). Destination Brand Experience: A Study Case in Touristic Context of the Peneda-Gerês National Park. Sustainability, 13(21), 11569. https://doi.org/10.3390/su132111569
  32. Mohseni, R. A. (2010). Sustainable tourism in Iran: Functions, challenges and solutions. Geographic Space, 9(28), 149-171. https://www.sid.ir/paper/91381/en
  33. Moradi Doliskani, N., & Atghia, N. (2021). The Role of Social Marketing in Sports Tourism Development in Tehran Province. Sports Business Journal, 1(1), 45-59. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36529.1003
  34. Mousavi, S. M., Shafeie, R., Lotfi, N., & Mohamadi, H. (2018). The impact marketing communications media of on the image of the destination tourists (Case Study of Kermanshah Bistoon tourist region). Tourism and Leisure Time, 5(10), 92-106. https://tlj.usc.ac.ir/article_129973.html?lang=en
  35. Naghizadeh-Baghi, A., Javid, M., Heidari, M., & Goodarzi, S. (2023). Designing A System Dynamics Pattern of Marketing in Sport Tourism Destinations; A Qualitative Research. Research in Sport Management and Marketing, 4(3), 1-16. https://doi.org/10.22098/rsmm.2022.1665
  36. Nazari, R. (2021). The Analysis of Strategic Ecology of Sports Tourism. Sports Business Journal, 1(1), 149-158. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36941.1009
  37. Qu, C., Zhang, C., Shen, S., & Olsen, D. H. (2023). Heritage conservation and communities’ sense of deprivation in tourism: the case of the Hani community in Yunnan, China. Tourism Geographies, 25(2-3), 881-898. https://doi.org/10.1080/14616688.2021.2016936
  38. Rajesh, R. (2013). Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(3), 67-78. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2013.11.039
  39. Ranacher-Lackner, V., & Zehrer, A. (2022). Die Wahrnehmung von Resilienz in Krisenzeiten auf Destinations- und Branchenebene aus Sicht von Unternehmer/innen. In H. Pechlaner, D. Zacher, & E. Störmann (Eds.), Resilienz als Strategie in Region, Destination und Unternehmen: Eine raumbezogene Perspektive (pp. 309-333). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37296-5_11
  40. Ravinthirakumaran, K., Selvanathan, E., Selvanathan, S., & Singh, T. (2019). Tourism and foreign direct investment inflows in Sri Lanka. South Asia Economic Journal, 20(2), 248-273. https://doi.org/10.1177/1391561419858475
  41. Saberifar, R. (2018). Prioritizing the Needs and Expectations of Urban Tourists (Case Study, Mashhad City). The Journal of Spatial Planning, 22(2), 75-93. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-13749-en.html
  42. Sarlab, R., Alipour Nadinluoi, Z., & Mahmoudi, N. (2022). Study on the Marketing Mix of the Iranian Football Industry. Sports Business Journal, 2(1), 13-25. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.39725.1026
  43. Shafiee, S., Rajabzadeh Ghatari, A., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2018). Studying the Effect of IT on Sustainable Development of Tourism Destinations toward Developing Smart Tourism Destinations (Based on the Meta Synthetize Approach). New Marketing Research Journal, 7(4), 95-116. https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.103939.1247
  44. Shapoval, V., Wang, M., Hara, T., & Shioya, H. (2017). Data Mining in Tourism Data Analysis: Inbound Visitors to Japan. Journal of Travel Research, 57(2), 004728751769696. https://doi.org/10.1177/0047287517696960
  45. Shirkhodaie, M., Alizadeh Sani, M., & Amoli Diva, F. (2016). Examining the Effect of Destination Image on Satisfaction and Behavioral Intentions in Health Tourism (Case Study: Lavij Spa). Tourism Planning and Development, 5(17), 128-145. https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_1281.html?lang=en
  46. Sung Moon, K., Kim, M., Jae Ko, Y., Connaughton, D. P., & Hak Lee, J. (2011). The influence of consumer's event quality perception on destination image. Managing service quality: an international journal, 21(3), 287-303. https://doi.org/10.1108/09604521111127974
  47. Wan, Z., Huang, S., & Choi, H. C. (2022). Modification and validation of the travel safety attitude scale (TSAS) in international tourism: a reflective-formative approach. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(5), 1002-1021. https://doi.org/10.1108/JHTI-01-2021-0012
  48. Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40, 213-223. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.06.006
  49. Zhang, J., Wu, B., Morrison, A. M., Tseng, C., & Chen, Y.-c. (2018). How country image affects tourists’ destination evaluations: A moderated mediation approach. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(6), 904-930. https://doi.org/10.1177/1096348016640584
  50. Zouni, G., Markogiannaki, P., & Georgaki, I. (2020). A strategic tourism marketing framework for sports mega events: The case of Athens Classic (Authentic) Marathon. Tourism Economics, 27(1), 135481661989807. https://doi.org/10.1177/1354816619898074