نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان، دامغان، ایران.

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان، دامغان، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش شناسایی و اعتبار سنجی استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری جمعی توسط کارآفرینان ورزشی ایرانی است.
روش: روش تحقیق حاضر آمیخته است. مشارکت کنندگان در این تحقیق در بخش کیفی شامل ۱۶ نفر از اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت کارآفرینی، کارآفرینان در حوزه ورزش و فعالان حوزه کسب‌و‌کارهای ورزشی بودند که در مصاحبه‌ها شرکت نمودند و نتایج با نرم‌افزار Maxqda نسخه 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی تحقیق 360 نفر پرسشنامه تحقیق را پاسخ دادند.  و نتایج با نرم‌افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد عوامل علّی شامل کدهای اصلی نگرش کارآفرینی، سرمایه انسانی کارآفرینانه و سیاست‌های کارآفرینانه بودند. عوامل زمینه‌ای شامل نهادینه شدن کارآفرینی، شفافیت و بهبود مدیریت کسب و کار، وجود فرهنگ مشتری مداری و عوامل فرهنگی و اجتماعی بودند. همچنین، عوامل مداخله‌گر شامل قوانین و مقررات، عوامل اقتصادی مالی، قوانین حمایتی و فناوری اطلاعات بودند. راهبردهای موثر نیز شامل نیروهای متخصص، اعتمادسازی، ایجاد سیاست‌های حمایتی و مالی و ارتباط با کارآفرینان بودند و نیز نتایج شامل رشد کسب‌و‌کارهای ورزشی، توزیع عدالت در منابع مالی، بهره‌وری اقتصادی و نگرش مثبت به کارآفرینان ورزشی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی بودند. با توجه به نتایج می‌توان گفت که عوامل شناسایی شده می‌توانند زمینه لازم را برای تامین‌مالی جمعی توسط کارآفرینان کسب‌وکار ورزشی فراهم کنند.
اصالت و ابتکار مقاله: تأمین سرمایه همواره یکی از چالش‌های اساسی کارآفرینان بوده است و جمع‌سپاری مالی می‌تواند راهی موثر برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت نوپا باشد. هدف از این مطالعه، بهینه‌سازی سرمایه جمعی توسط کارآفرینان ورزشی بر مبنای یک مطالعه کیفی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Aghajani, H. A., Abbasgholi, M., & Fahimi Rad, F. (2013). Explaining the methods of financing entrepreneurial projects - a case study of cooperatives in Mazandaran province. Roshd-e-Fanavari, 9(36), 29-36. http://roshdefanavari.ir/en/Article/20043
  2. Aghamohammadi, S., Khosravizadeh, E., & Mondalizade, Z. (2021). Identify and validate strategies affecting strategic innovation in sports businesses. Karafan Quarterly Scientific Journal. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.287687.1545
  3. Agrawal, A., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2016). Are syndicates the killer app of equity crowdfunding? California Management Review, 58(2), 111-124. https://doi.org/10.1525/cmr.2016.58.2.111
  4. Allen, W. D., & Evans, D. A. (2005). Bidding and overconfidence in experimental financial markets. The Journal of Behavioral Finance, 6(3), 108-120. https://doi.org/10.1207/s15427579jpfm0603_1
  5. Bertelsen, M. L., Hulme, A., Petersen, J., Brund, R. K., Sørensen, H., Finch, C. F., . . . Nielsen, R. O. (2017). A framework for the etiology of running-related injuries. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 27(11), 1170-1180. https://doi.org/10.1111/sms.12883
  6. Braet, O., Spek, S., & Pauwels, C. (2013). Crowdfunding the movies: A business analysis of crowdfinanced moviemaking in small geographical markets. Journal of Media Business Studies, 10(1), 1-23. https://doi.org/10.1080/16522354.2013.11073557
  7. Brown, R., Rocha, A., & Cowling, M. (2020). Financing entrepreneurship in times of crisis: exploring the impact of COVID-19 on the market for entrepreneurial finance in the United Kingdom. International Small Business Journal, 38(5), 380-390. https://doi.org/10.1177/0266242620937464
  8. Cai, W., Polzin, F., & Stam, E. (2021). Crowdfunding and social capital: A systematic review using a dynamic perspective. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120412. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120412
  9. Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. SAGE Publications. https://books.google.com/books?id=vGGAwAAQBAJ
  10. Chitsazan, H., Talebi, K., & Mohebali, A. (2017). Identifying and Prioritizing the Most Common Methods of Bootstrap Financing in IT-based Start-ups. Journal of Entrepreneurship Development, 10(1), 61-79. https://doi.org/10.22059/JED.2017.62291
  11. Ciechan-Kujawa, M., & Górnowicz, J. (2020). Success determinants of sports projects financed with donation crowdfunding. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 3046-3052. https://efsupit.ro/images/stories/octombrie2020/Art%20414.pdf
  12. Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications. https://books.google.com/books?id=hZ6kBQAAQBAJ
  13. Cumming, D. J., & Johan, S. A. (2013). Venture capital and private equity contracting: An international perspective. Elsevier Science. https://books.google.com/books?id=EXWMHie6IxsC
  14. Danaeifard, H., Alvani, S. M., & Azar, A. (2008). (2008). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach (Vol. 50). Ishraqi Publications, Saffar.
  15. Franke, G., & Sarstedt, M. (2019). Heuristics versus statistics in discriminant validity testing: a comparison of four procedures. Internet Research, 29(3), 430-447. https://doi.org/10.1108/IntR-12-2017-0515
  16. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Transaction. https://books.google.com/books?id=oUxEAQAAIAAJ
  17. Harzer, A. (2013). Erfolgsfaktoren im crowdfunding. Universitätsverlag Ilmenau. https://dnb.info/1032976616/34
  18. Hashemi Nekoo, A. R., Mobaraki, M. H., Rezaeian, A., & Imanipour, N. (2018). Goals, Beliefs and Decision Making Process of Business Angels. Journal of Entrepreneurship Development, 11(3), 561-850. https://doi.org10.22059/JED.2018.259999.652629
  19. Hosseini, S. S., Mokhtari Dinani, M., & Rezaei Pandari, A. (2021). Presenting a Model of Factors Affecting Sports Entrepreneurship (Case Study: Lorestan Province). Sports Business Journal, 1(1), 127-147. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.37223.1012
  20. Kenny, M., & Fourie, R. (2015). Contrasting Classic, Straussian, and Constructivist Grounded Theory: Methodological and Philosophical Conflicts. Qualitative Report, 20, 1270-1289. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.2251
  21. Khoshbakht Ahmadi, E., Aghaei Shahri, M. S., & Azimzade, S. M. (2022). Exploring Entrepreneurial and Innovative Sports Opportunities During and After the Corona Crisis. Sports Business Journal, 2(1), 41-56. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.40239.1030
  22. Krupa, D., Walczak, D., & ŻOŁĄDKIEWICZ-KUZIOŁA, A. (2020). Crowdfunding in financing sport activities. Journal of Physical Education and Sport, 20, 2959-2966. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s5402
  23. Le Hir, H., Saulière, J., & Wang, Z. (2016). The exon junction complex as a node of post-transcriptional networks. Nat Rev Mol Cell Biol, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.1038/nrm.2015.7
  24. Leroux-Sostenes, M., & Bayle, E. (2019). The crowdfunding of sport–paving the way to shared sponsorship? Current Issues in Sport Science, 4, 1–10. https://doi.org/10.15203/CISS_2019.004
  25. Mohammadkazemi, R., hosein nia, g., & habibi, h. (2019). Enterprise Crowdfunding in Iranian Football Clubs: Applications & Requirements. Journal of Entrepreneurship Development, 12(2), 281-300. https://doi.org/10.22059/jed.2019.277842.652945
  26. Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of business venturing, 29(1), 1-16. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.06.005
  27. Neuman, W. L., & Kreuger, L. (2003). Social work research methods: Qualitative and quantitative approaches: with Research Navigator. Pearson/Allyn and Bacon. https://books.google.com/books?id=K0IsAgAACAAJ
  28. Novak, I., Knežević, B., & Škrobot, P. (2018). Sport as an entrepreneurial activity and possibility of selfinancing throughout crowdfunding platforms. International Journal Vallis Aurea, 4(1), 59-74. https://doi.org/10.2507/IJVA.4.1.5.47
  29. Paschen, J. (2017). Choose wisely: Crowdfunding through the stages of the startup life cycle. Business horizons, 60(2), 179-188. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.11.003
  30. Poursaeed, M. M., hashemi, s. a., forghani, m., & barzegarpour, m. (2019). Identifying and categorization the mindset of bank depositors for crowdfunding in startup and knowledge based companies. Journal of Entrepreneurship Development, 12(2), 199-181. https://doi.org/10.22059/jed.2019.281305.653004
  31. Rezaee, Z. (2008). Corporate Governance and Ethics. Wiley. https://books.google.com/books?id=i6LTA2WUtGMC
  32. Roma, P., Petruzzelli, A. M., & Perrone, G. (2017). From the crowd to the market: The role of reward-based crowdfunding performance in attracting professional investors. Research Policy, 46(9), 1606-1628. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.07.012
  33. Scholz, N. (2015). The relevance of Crowdfunding: The impact on the innovation process of small entrepreneurial firms. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://books.google.com/books?id=p7W4CQAAQBAJ
  34. Simons, A., Kaiser, L. F., & vom Brocke, J. (2019). Enterprise crowdfunding: foundations, applications, and research findings. Business & Information Systems Engineering, 61, 113-121. https://doi.org/10.1007/s12599-018-0568-7
  35. Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge. https://www.routledge.com/Research-Methods-for-Sport-Management/Ski nner-Edwards-Corbett/p/book/9780415572569
  36. Tenenhaus, M. (2004). PLS Regression and PLS Path Modeling for Multiple Table Analysis COMPSTAT 2004 — Proceedings in Computational Statistics, Heidelberg. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-7908-2656-2_40#citeas
  37. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 33(1), 177-195. https://doi.org/10.2307/20650284
  38. Winborg, J. (2009). Use of financial bootstrapping in new businesses: a question of last resort? Venture capital, 11(1), 71-83. https://doi.org/10.1080/13691060802351248
  39. Xu, B., Zheng, H., Xu, Y., & Wang, T. (2016). Configurational paths to sponsor satisfaction in crowdfunding. Journal of Business Research, 69(2), 915-927. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.06.040