نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائه راههای تامین مالی پایدار در باشگاههای خصوصی ایران بود.
روش: روش انجام این پژوهش کیفی بود که با رویکرد استراس و کوربین انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان حوزه مدیریت ورزشی، فعالان حوزه ورزش، بازاریابی و اقتصاد بودند که از بین آنها 16 نفر در این پژوهش مشارکت نمودند. نمونهگیری پژوهش، بهروش نظری بود؛ نمونه گیری تا رسیدن پژوهشگر به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد ۱۵ عوامل شامل نگرشهای سازمانی، جنبههای فنی، بودجهریزی، حمایت مالی، مسائل ارزشی، جنبههای انسانی، رویههای علمی، رفتارهای حرفهای، مشتری مداری، ساختار سازمانی، برون سپاری، جنبههای اطلاعاتی، همکاریهای بینبخشی، فعالیتهای رسانهای و توزیع عادلانه مناسب در مدیریت درامد باشگاههای ورزشی خصوصی ایران نقش دارند.
اصالت و ابتکار مقاله: از آنجایی که باشگاههای ورزشی خصوصی از درآمدهای دولتی استفاده نمیکنند، در این تحقیق برای اولین بار تلاش شد الگوی درآمدزایی پایدار برای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران با رویکرد تأمین منابع مالی، جهت ارائه راهبردهای تامین منابع مالی پایدار ارائه شود.
کلیدواژهها
موضوعات
- Aghili, A., Arofzad, S., & Nazari, R. (2023). Sustainable Development According to Sport Tourism Business in Iran. Sports Business Journal, 10(47), 101-117. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42311.1065
- Arab Nermi, M., Sajjadi, N., & Khabiri, M. (2018). Analysis of Current State of Professional Sport in National TV. Studies of Sports Management, 10(47), 17-38. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.1248.1297
- Azadi, A., Rahimi, G., & Nazari, R. (2023). Presenting a Model for the Role of Sport on Iran's Sustainable Development: An Approach to the Role of Sport in GDP. Sports Business Journal, 3(1), 37-52. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.41626.1048
- Bennike, S., Storm, R. K., Wikman, J. M., & Ottesen, L. S. (2020). The organization of club football in Denmark–A contemporary profile. Soccer & Society, 21(5), 551-571. https://doi.org/10.1080/14660970.2019.1690472
- Bonakdarchyan, N., & Nazari, R. (2021). Develop a model of factors affecting the commercialization of sports. Sport Management and Development, 10(4), 20-21. https://doi.org/10.22124/JSMD.2021.5358
- Bonakdarchyan, N., Nazari, R., & Bastanifar, E. (2020). Presenting the Brand Leverage Model for Iranian Professional Football Clubs Approach: Grounded Theory. Jounal of Marketing Management, 15(46), 73-88. https://jomm.srbiau.ac.ir/article_16160.html?lang=en
- Brown, D. J., & Arnold, R. (2019). Sports performers' perspectives on facilitating thriving in professional rugby contexts. Psychology of Sport and Exercise, 40, 71-81. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.09.008
- ERKOÇAK, H. E., & Mustafa, A. (2020). The Effect of Financial and Sports Achievements of Football Clubs on Stock Values: A Study on European and Super League Clubs. Turkish Journal of Sport and Exercise, 22(3), 402-413. https://doi.org/10.15314/tsed.7 32764
- Howard, D. R., & Crompton, J. L. (2004). Tactics used by sports organizations in the United States to increase ticket sales. Managing Leisure, 9(2), 87-95. https://doi.org/10.1080/13606710410001709617
- Ljumović, I., Nešić, B., & Lečojski-Milojkić, I. (2021). Financing sports projects: the role of crowdfunding. 26th International Scientific Conference Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management, https://doi.org/10.46541/978-86-7233-397-8_152
- McCarthy, J., Rowley, J., & Keegan, B. J. (2022). Social media marketing strategy in English football clubs. Soccer & Society, 23(4-5), 513-528. https://doi.org/10.1080/14660970.2022.2059872
- Memari, Z., Saadati, M., & Dehghani, F. (2019). Recognition and Modeling Infrastructures and Areas of Commercial Law in Iran Professional Sport. Sport management journal, 11(3), 483-520. https://doi.org/10.22059/jsm.2018.216197.1691
- Mokhtarian Pourzavareh, M., Khodayari, A., & Kohandel, M. (2022). Sustainable Development Mountain Tourism in Iran. Sports Business Journal, 2(2), 301-320. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42023.1057
- Moradi Chaleshtari, J., & Nazari, R. (2019). The Analysis of Barriers Influencing Sustainable Performance of Iran Football Industry. New Trends in Sport Management, 7(26), 37-54. http://ntsmj.issma.ir/article-1-954-en.html
- Moradi, J., Nazari, R., & Moradi, M. (2019). Analysis of effective economic and financial barriers on development and sustainable performance of Iranian football industry based on Grounded Theory. Sport Management and Development, 8(3), 154-166. https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3799
- Nathan, J. A., Davies, K., & Swaine, I. (2018). Hypermobility and sports injury. BMJ open sport & exercise medicine, 4(1), e000366. https://doi.org/10.1136/bmjsem-2018-000366
- Nazari, R. (2021). The Analysis of Strategic Ecology of Sports Tourism. Sports Business Journal, 1(1), 153-162. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36941.1009
- Nazari, R., & Abedi, H. P. (2013). Development of perspectives and strategic planning in sport. Management and Administrative Sciences Review, 2(2), 104-113.
- Nazari, R., & Hajiheydari, V. (2021). Resistance Economy in Professional Sport-An Institutionalized Model. Sports Business Journal, 1(2), 59-73. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.38406.1018
- Nazari, R., & Shahvali, J. (2022). Strategic Scenarios of Health-Based Sport in Iran. Sport Management Journal, 14(1), 172-151. https://doi.org/10.22059/jsm.2020.300070.2444
- Nazari, R., & Tahami, M. (2014). The relationship between creativity and communication skills in sport manages. Communication Management in Sport Media, 2(1), 51-58. https:// sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_1424_en.html
- Norouzi Seyed Hossini, R., Ehsani, M., Kozehchian, H., & Amiri, M. (2022). The Role of Human Capabilities Development in the Sustainable Development of Sport Business. Sports Business Journal, 2(1), 71-82. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.40796.1033
- Pedauga, L. E., Pardo-Fanjul, A., Redondo, J. C., & Izquierdo, J. M. (2022). Assessing the economic contribution of sports tourism events: A regional social accounting matrix analysis approach. Tourism Economics, 28(3), 599-620. https://doi.org/10.1177/1354816620975656
- Posthuma, R. A., Flores, G. L., Barlow, M. A., & Dworkin, J. B. (2018). Social signaling and interorganizational relationships: Lessons learned from the professional sports industry. Business Horizons, 61(4), 521-531. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.03.001
- Rezaei, Sh. (2018). Designing a Revenue Model for Iranian Football Clubs: With Grounded Theory Approach. Applied Research in Sport Management, 6(3), 101-116. https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4388.html?lang=en
- Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. d. M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer & Society, 18(4), 431-444. https://doi.org/10.1080/14660970.2014.980736
- Sadeghi, H., Asgharpour, H., & Gholchinfar, N. (2009). Estimation of Demand Function of Iran’s Football Premier League. The Economic Research, 9(3), 183-202. http://ecor.modares.ac.ir/article-18-2394-en.html
- Su, Y., Baker, B. J., Doyle, J. P., & Yan, M. (2020). Fan engagement in 15 seconds: Athletes’ relationship marketing during a pandemic via TikTok. International Journal of Sport Communication, 13(3), 436-446. https://doi.org/10.1123/ijsc.2020-0238
- Xu, J., & Yang, R. (2019). Sports industry agglomeration and green economic growth—Empirical research based on panel data of 30 provinces and cities in China. Sustainability, 11(19), 5399. https://doi.org/10.3390/su11195399
- Yabalooie, B., Nazari, R., & Zargar, T. (2022). Propellants of Promoting Productivity Professional Football Clubs in Iran. Sports Business Journal, 2(2), 105-123. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.41645.1052
- Yang, S., Xu, J., & Yang, R. (2020). Research on coordination and driving factors of sports industry and regional sustainable development—Empirical research based on panel data of provinces and cities in eastern China. Sustainability, 12(3), 813. https://doi.org/10.3390/su12030813
- Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. https://doi.org/10.1108/IJSMS-03-2018-0023