نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.
3 استادیار گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: امروزه بهدلیل ظرفیت بالقوه شبکهها و رسانههای اجتماعی بازاریابی در آنها رشد روزافزونی را سپری میکند با این حال سازوکار اینکه یک شرکت تولیدی تجهیزات ورزشی چگونه میتواند در این زمینه به فعالیت بپردازد نامشخص است. از اینرو هدف مطالعه حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر شبکههای اجتماعی در شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی بود.
روش: این پژوهش بهصورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری- کارکردی در سطح راهبردی انجام شده است. مشارکتکنندگان آن را صاحبنظران حوزه بازاریابی ورزش، رسانه و تولیدات تجهیزات ورزشی تشکیل دادند که بهروش گلولهبرفی و مبتنی بر اشباع نظری 18 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود و ممیزی آن برحسب اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری بررسی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد مدل بازاریابی شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی در شبکههای اجتماعی تابع پنج منظر اصلی (فرصت، هدفگذاری، راهاندازی، پایش و بهینهسازی و تهدید) و 20 مقوله عمده است. این نتیجه نشان داد بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر شبکههای اجتماعی در شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی تابع یک فرایند سیستمی است. بر این اساس پیشنهاد میشود شرکت تولید کننده تجهیزات ورزشی جهت استفاده بهینه از فرصت ایجاد شود. بخش موجود از اقدامات بازاریابی آنها، روانی رسانهها در فعالیتهای اجتماعی ضمن همگامی با آمار و گامهای محتوایی مبتنی بر نظر کارشناسان، رصد تهدیدات موجود در این حوزه و تا حد امکان بر اساس دلایل باید از شرایط سیاسی کشور از حضور همه جانبه بر سکوی خارجیها پرهیز کرد و در صورت امکان در شبکه فعالیتهای اجتماعی داخلی را به انجام رساند.
اصالت و ابتکار مقاله: این مطالعه به درک این موضوع کمک میکند که چگونه شرکتهای تولید کننده تجهیزات ورزشی میتوانند بهطور موثر از شبکههای اجتماعی برای اهداف بازاریابی استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
- Abdoli, M., Bodaghi Khajenobar, H., Rostamzadeh, R., & Modares Khiyabani, F. (2022). Designing and Validating an Effective Social Media Marketing Model in the Tehran Dairy Industry. Media Studies, 16(4), 108-122. [In Persian]. https://doi.org/10.30495/mediastudies.2022.60291.1381
- Alam, Z., Seyed Ameri, M. H., Khabiri, M., & Amiri, M. (2018). Designing Social Media Marketing Model of Iran's Pro League Football Clubs. Sport Management Studies, 10(50), 125-144. [In Persian]. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.1388
- Ali Abbasi, G., Abdul Rahim, N. F., Wu, H., Iranmanesh, M., & Keong, B. N. C. (2022). Determinants of SME’s Social Media Marketing Adoption: Competitive Industry as a Moderator. SAGE Open, 12(1), 21582440211067220. [In Persian]. https://doi.org/10.1177/21582440211067220
- Amanati, A., Sajjadi, S. N., Rajabi Noosh Abadi, H., & Hamidi, M. (2020). Designing social media sports marketing model. New Trends in Sport Management, 8(29), 73-86. [In Persian]. http://ntsmj.issma.ir/article-1-1451-en.html
- Atker, S., Bailey, J., Mayhan, S., & Eke, E. (2022). The Influence of Social Media Analytics on Businesses and Sports. https://doi.org/10.2139/ssrn.4092009
- Bokhare, A., & Metkewar, P. (2014). State-of-the-Art: E-Marketing Types, Practices, Emerging Trends and Technologies. International Journal of Engineering, Business and Enterprise Applications (IJEBEA), 11(1), 58-63. https://www.semanticscholar.org/paper/State-of-the-Art%3A-E-Marketing-Types%2C-Practices%2C-and-Bokhare-Metkewar/70ca62dde316a5af6d8fa77bf87bcdcdb1c9bee6
- Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2020). Why do small and medium enterprises use social media marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102103
- D'Attoma, I., & Ieva, M. (2020). Determinants of technological innovation success and failure: Does marketing innovation matter? Industrial marketing management, 91, 64-81. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.08.015
- Duff, B. R., & Segijn, C. M. (2019). Advertising in a media multitasking era: Considerations and future directions. Journal of Advertising, 48(1), 27-37. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1585306
- Fernández, P., Hartmann, P., & Apaolaza, V. (2022). What drives CSR communication effectiveness on social media? A process-based theoretical framework and research agenda. International Journal of Advertising, 41(3), 385-413. https://doi.org/10.1080/02650487.2021.1947016
- Fesanghari, J., Norouzi Seyed Hossini, R., Saffari, M., & Kozechian, H. (2021). Developing a Comprehensive Model of Marketing of Recreational Sports: A Technology-Based Approach. Jounal of Marketing Management, 16(53), 87-107. [In Persian]. https://jomm.srbiau.ac.ir/article_18554.html?lang=en
- Javani, v., & Nayyeri, S. (2022). A Study of Marketing of Sports Service Brands on Instagram: The Case of Enghlab Sport Complex. Communication Management in Sport Media, 9(4), 28-40. [In Persian]. https://doi.org/10.30473/jsm.2021.55967.1477
- Jobber, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). EBOOK: Principles and Practice of Marketing, 9e. McGraw-Hill Education. https://books.google.com/books?id=IMovEAAAQBAJ
- Kamandi, A., & NiyakanLahiji, A. (2019). Electronic marketing (Second ed.). Simai Danesh Publications. [In Persian].
- Kapnia, K. (2022). The rise of social media marketing and its impact on consumer purchasing behavior in sports apparel. [Master Thesis, Degree Programme in International Business]. https://www.theseus.fi/handle/10024/748210
- Körkkö, A. (2022). Impact of Social Media on Sports Marketing [Bachelor’s Program in International Business, Alato University]. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/114258
- Kowalski, S. (2022). The importance of viral marketing in managing communication in sport. Journal of Education, Health and Sport, 12(5), 261-272. https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.05.020
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. SAGE Publications. https://books.google.com/books?id=2oA9aWlNeooC
- Mohammed, R. (2004). Internet Marketing: Building Advantage in a Networked Economy. McGraw-Hill Companies,Incorporated. https://books.google.com/books?id=eWNaAAAAYAAJ
- Nasiri, M., & Dastoom, S. (2020). Designing the a native pattern and presention the executive framework of citizenship sport development in Anzali city. Sport Management and Development, 9(2), 156-173. [In Persian]. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4366
- Nazari, R., Moshkelgosha, E., & Loghmani, M. (2023). Customer Behavior and Brand Promotion in Professional Sports Clubs: Developing Social Networks Marketing Model. Sports Business Journal, 3(4), -. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.44499.1113
- Nejadfarahani, M. (2015). Marketing structures of social networks. New ideas in science and technology, 1(2), 1-21. [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/505202/fa
- Ong, W., & Leng, H. K. (2022). Social Media Marketing Strategies of Football Clubs: Limitations of Social Influence. International Journal of Technology and Human Interaction, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.4018/IJTHI.297618
- Pereira, J., Rodrigues, R. G., Duarte, P., & Gouveia, A. (2022). Social Media Marketing of Football Clubs: A Study with Portuguese Football Clubs—SL Benfica, FC Porto, and Sporting CP. Marketing and Smart Technologies, Singapore.
- Peters, R. (1954). MERTON, R. K. -Social Theory and Social Structure. Mind, 63(n/a), 281.
- Piché, M. C., & Naraine, M. L. (2022). Off the Court: Examining Social Media Activity and Engagement in Women’s Professional Sport. International Journal of Sport Communication, 15(1), 23-32. https://doi.org/10.1123/ijsc.2021-0069
- Ritzer, G., & Stepnisky, J. (2017). Sociological Theory. SAGE Publications. https://books.google.com/books?id=cWPgDQAAQBAJ
- Rust, R. T. (2020). The future of marketing. International Journal of Research in Marketing, 37(1), 15-26. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2019.08.002
- Saberi, A., Fathi, M. R., Sobhani, S. M., Kargaran, S., & Rajabpour, E. (2023). The Sport-for-All Development Strategies Based on Social Marketing Approach. Sports Business Journal, 3(2), 93-114. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.43271.1087
- Sohrabi, Z., Moharramzadeh, M., Naghizadeh Baghi, A., & Azizian Kohn, N. (2023). Strategic Business Development Model of Iran's Professional Sports. Sports Business Journal, 3(2), 71-92. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42901.1072
- Trattner, C., & Kappe, F. (2013). Social Stream Marketing on Facebook : A Case Study. International Journal of Social and Humanistic Computing, 2(1), 86-103. https://doi.org/10.1504/IJSHC.2013.053268