نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران و تبریز، تبریز، ایران. و استاد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش برآورد ارزش اقتصادی-تفریحی استادیوم آزادی تهران از نظر تماشاگران با رویکرد ارزش‌گذاری مشروط (CVM) است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی بوده است. جامعه آماری شامل هوادارانی بود که در سال 2022 در استادیوم آزادی تهران برای تماشای مسابقات حداقل یکبار حضور یافته‌­اند که 418 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه تمایل به پرداخت ویکر و همکاران (2016) جمع‌آوری گردیده است. تحلیل داده­‌ها نیز با روش لوجیت و با استفاده از نرم‌افزار Stata و Shazam صورت گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که میانگین تمایل به پرداخت هوادارن برای حضور در استادیوم آزادی برای هر مسابقه 91 هزار تومان است و ارزش اقتصادی- تفریحی یک فصل آنها مبلغی حدود 135 میلیارد تومان برآورد شد. نتایج نشان داد متغیرهای درآمد، تماشای تلویزیون، رضایت از امکانات ورزشگاه، احساس لذت از تماشای مسابقه فوتبال اثر مثبت و متغیرهای سن، سطح تحصیلات، قیمت پیشنهادی و وضعیت تاهل اثر منفی و بر احتمال تمایل به پرداخت افراد برای تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی را دارند.
اصالت و ابتکار مقاله: پیش از این، کمتر پژوهشی در زمینه اقتصاد اماکن ورزشی با رویکرد تفریحی مبتنی بر روش ارزش‌گذاری مشروط انجام شده است. بدیهی است تخمین ارزش اقتصادی برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری، بهبود و بهره‌برداری استادیوم لازم است. 

کلیدواژه‌ها

Askarian, F., Dana, F., Faraji, A., Goodarzi, J., Jafari, J., & Afshar, D. (2005). Examining the Economic Status of the Sports Industry in Iran in the Years 1377 and 1380. Harakat, 24(24), 25-43. https://joh.ut.ac.ir/article_10336.html?lang=en
Bidram, R., Saffari, B., & Daruvar, D. (2018). Estimation of Economic Value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. Urban Economics, 2(1), 37-50. https://doi.org/10.22108/ue.2017.79472.0
Castellanos, P., García, J., & Sánchez, J. M. (2011). The Willingness to Pay to Keep a Football Club in a City: How Important are the Methodological Issues? Journal of Sports Economics, 12(4), 464-486. https://doi.org/10.1177/1527002510385301
de Boer, W. I. J., & Koning, R. H. (2022). Willingness to Pay for Professional Road Cycling Events. In D. Van Reeth (Ed.), The Economics of Professional Road Cycling (pp. 181-193). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11258-4_8
Dehez, J. (2023). An investigation of outdoor recreational users' willingness to participate in aquatic invasive plant control. Biological Conservation, 277, 109830. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2022.109830
Funahashi, H., Shibli, S., Sotiriadou, P., Mäkinen, J., Dijk, B., & De Bosscher, V. (2020). Valuing elite sport success using the contingent valuation method: A transnational study. Sport Management Review, 23(3), 548-562. https://doi.org/10.1016/j.smr.2019.05.008
Galan, Y., Yarmak, O., Andrieieva, O., Yuriy, M., Sukhomlynov, R., Zoriy, Y., Koshura, A., Ivanchuk, M., Vaskan, I., & Bohdanyuk, A. (2021). Impact of football clubs on the recreational activities of preschoolers. Journal of Physical Education and Sport, 21(2), 803-812. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.02100
Hanemann, W. M. (1984). Welfare evaluations in contingent valuation experiments with discrete responses. American journal of agricultural economics, 66(3), 332-341. https://doi.org/10.2307/1240800
Hoseini, F., Dousti, M., & Tabesh, S. (2022). Estimation of Economic Value of Persepolis Football Club (Fans’ Point of View). Sport Management Journal, 14(3), 70-53. https://doi.org/10.22059/jsm.2020.299493.2436
Humphreys, B. R., Johnson, B. K., Mason, D. S., & Whitehead, J. C. (2018). Estimating the value of medal success in the Olympic Games. Journal of Sports Economics, 19(3), 398-416. https://doi.org/10.1177/1527002515626221
Khodaverdizadeh, M., & Kavosi, M. (2011). Estimating the ecotourism value using contingent valuation method: A case study of Sahoolan Cave, Mahabad. Geography and Development, 9(23), 203-216. https://doi.org/10.22111/gdij.2011.565
Lee, C. W. (2022). Watching the FIFA World Cup under cosmopolitanisation: how football fans in Hong Kong followed the 2018 World Cup. Leisure Studies, 41(4), 587-600. https://doi.org/10.1080/02614367.2021.2022180
Molaei, M. (2013). Estimating Double-Bounded Dichotomous Choice Contingent Valuation Models Using Seemingly Unrelated Bivariate Probit Regressions. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 44(2), 245-258. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2013.36722
Nicoliello, M., & Zampatti, D. (2016). Football clubs’ profitability after the Financial Fair Play regulation: evidence from Italy. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(4), 460-475. https://doi.org/10.1108/SBM-07-2014-0037
Orlowski, J., & Wicker, P. (2019). Monetary valuation of non-market goods and services: a review of conceptual approaches and empirical applications in sports. European Sport Management Quarterly, 19(4), 456-480. https://doi.org/10.1080/16184742.2018.1535609
Robert, R. (2017). The Contingent Valuation Method in assessing the value of sport’s stadium in developing nations. The case of Poland. [University Library of Munich]. Germany. https://ideas.repec.org/p/pra/mprapa/80581.html
Royuela, V., & Gásquez, R. (2019). On the Influence of Foreign Players on the Success of Football Clubs. Journal of Sports Economics, 20(5), 718-741. https://doi.org/10.1177/1527002518807960
Sarlab, R., Khodadadi, M., & Kashef, M. M. (2021). Willingness to pay and Estimation of Economic Value of Sports venues in Tabriz. Sport Management and Development, 10(4), 84-97. https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5359
Whitehead, J., & Wicker, P. (2019). Valuing nonmarket benefits of participatory sport events using willingness to travel: Payment card versus random selection with mitigation of hypothetical bias. International Journal of Tourism Research, 21(2), 180-186. https://doi.org/10.1002/jtr.2252
Wicker, P., Hallmann, K., Breuer, C., & Feiler, S. (2012). The value of Olympic success and the intangible effects of sport events – a contingent valuation approach in Germany. European Sport Management Quarterly, 12(4), 337-355. https://doi.org/10.1080/16184742.2012.693117
Yang, C., & Cole, C. L. (2022). Smart Stadium as a Laboratory of Innovation: Technology, Sport, and Datafied Normalization of the Fans. Communication & Sport, 10(2), 374-389. https://doi.org/10.1177/2167479520943579
Zamani, M., Hosseini, E., & Rajaee, H. (2013). The Impact of Sport Expenditures on Gross Domestic Product in Iran. Sport Management Journal, 4(15), 143-156. https://doi.org/10.22059/jsm.2013.29836