نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه عراق، عراق.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، تحلیل الگوی فرهنگ حرفه‌ای در صنعت تنیس با نقش میانجی فرهنگ روانشناختی و فرهنگ رسانه‌ای بود.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان و ورزشکاران تنیس کشور عراق بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اطمینان بیشتر، بیش از 400 پرسشنامه توزیع شد و 393 پرسشنامه پس از بازگشت به درستی تجزیه و تحلیل شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی بررسی شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (90/0) تأیید شد. نرم افزار مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌ها PLS بود.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، اخلاق حرفه‌ای به دلیل نقش واسطه‌ای فرهنگ روان‌شناختی و فرهنگ رسانه‌ای در ارتقای ارزش‌های فرهنگی و مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای در صنعت ورزش تنیس مؤثر است.
اصالت و ابتکار مقاله: با توجه به یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود در تمرینات تیمی و انفرادی تنیس به اخلاق حرفه‌ای و عناصر فرهنگ اخلاقی توجه بیشتری شود. همچنین می‌توان تمرین‌ها و برنامه‌های تمرینی مختلفی را برای تقویت ارزش‌های فرهنگی و مسئولیت حرفه‌ای در ورزش تنیس طراحی کرد. این تحقیق می‌تواند یکی از معدود مطالعات انجام شده در زمینه فرهنگ حرفه‌ای در صنعت تنیس باشد.

کلیدواژه‌ها

Abdavi, F., Fateh, H., & Pashaie, S. (2018). The Effects of Denison's Model of Organizational Culture on Customer Relationship Management (CRM): Case Study of Ministry of Sports and Youth in Iran. International Journal of Management, Accounting & Economics, 5(6), 461-472. https://www.ijmae.com/article_114792.html
Abdavi, F., Pashaie, S., & Azarin, Y. B. (2016). The impact of knowledge management factors on improving the performance of success of sports customer relationship management. Journal of Novel Applied Sciences, 5(3), 86-91. https://www.semanticscholar.org/paper/The-impact-of-knowledge-management-factors-on-the-Abdavi-Pashaie/baa7c1adc11c658724db2c26a9267a109f88ec65
Abdelmajeed, T. (2022). The relationship between management by objectives and participative leadership among members of sports federations in Palestine. [An-Najah National University]. https://repository.najah.edu/items/041ce884-b446-4fed-ab27-3042f46cb0fb
Balogh, L. (2015). Sport - Culture - Sports Culture. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3637.5120
Bennett, K. J., Vaeyens, R., & Fransen, J. (2019). Creating a framework for talent identification and development in emerging football nations. Science and Medicine in Football, 3(1), 36-42. https://doi.org/10.1080/24733938.2018.1489141
Cairns, J., Jennett, N., & Sloane, P. J. (1986). The economics of professional team sports: A survey of theory and evidence. Journal of Economic Studies, 13(1), 3-80. https://doi.org/10.1108/eb002618
Chelladurai, P. (2014). Managing Organizations for Sport and Physical Activity: A Systems Perspective. Taylor & Francis. https://books.google.com/books?id=dTorDwAAQBAJ
Clausen, J., Bayle, E., Giauque, D., Ruoranen, K., Lang, G., Nagel, S., Klenk, C., & Schlesinger, T. (2018). Drivers of and barriers to professionalization in international sport federations. Journal of Global Sport Management, 3(1), 37-60. https://doi.org/10.1080/24704067.2017.1411165
Cotterill, S. T., Loughead, T. M., & Fransen, K. (2022). Athlete leadership development within teams: Current understanding and future directions. Frontiers in Psychology, 13, 820745. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.820745
Cruickshank, A., & Collins, D. (2012). Culture change in elite sport performance teams: Examining and advancing effectiveness in the new era. Journal of Applied Sport Psychology, 24(3), 338-355. https://doi.org/10.1080/10413200.2011.650819
Dilnoza, Y. (2023). Sports, culture and society. American Journal of Social Sciences And Humanity Research, 3(11), 152-163. https://doi.org/10.37547/ajsshr/Volume03Issue11-17
Fletcher, D., & Wagstaff, C. R. (2009). Organizational psychology in elite sport: Its emergence, application and future. Psychology of Sport and Exercise, 10(4), 427-434. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2009.03.009
Fransen, K., McEwan, D., & Sarkar, M. (2020). The impact of identity leadership on team functioning and well-being in team sport: Is psychological safety the missing link? Psychology of sport and exercise, 51, 101763. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101763
Frentz, D. M., McHugh, T.-L. F., & Mosewich, A. D. (2020). Athletes’ Experiences of Shifting From Self-Critical toSelf-Compassionate Approaches Within High-Performance Sport. Journal of Applied Sport Psychology, 32(6), 565-584. https://doi.org/10.1080/10413200.2019.1608332
Gutović, T., Relja, R., & Popović, T. (2020). The constitution of profession in a sociological sense: An example of sports management. Economics & Sociology, 13(4), 139-153. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020
Hamza, M., Henry, H., Ghafouri, F., & Shabani Bahar, G. (2023). Analysis of the role of media in the development of cultural indicators of professional sports clubs in Iran. Communication Management in Sports Media, Online publication, -. https://doi.org/10.30473/jsm.2023.66268.1700
Henriksen, K. (2015). Developing a high-performance culture: A sport psychology intervention from an ecological perspective in elite orienteering. Journal of Sport Psychology in Action, 6(3), 141-153. https://doi.org/10.1080/21520704.2015.1084961
Jarvie, G., Thornton, J., & Mackie, H. (2013). Sport, culture and society: an introduction. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203883808
Kenny, B. (2015). Meeting the entrepreneurial learning needs of professional athletes in career transition. International journal of entrepreneurial behavior & research, 21(2), 175-196. https://doi.org/10.1108/IJEBR-07-2013-0113
Kiani, M. S., & Rezvandi, A. (2021). Examining the relationship between the media and the mass communication in the prosperity of national and international sports events. Journal of Humanities Insights, 5, 19-24. https://doi.org/10.22034/JHI.2021.294222.1029
Li, J., Huang, S., Min, S., & Bu, T. (2022). Modeling the driving factors of the value added in the Chinese sports industry: a ridge regression. Sustainability, 14(12), 7170. https://doi.org/10.3390/su14127170
Lintumäki, P., Winner, H., Scheiber, S., Mederle, A., & Schnitzer, M. (2020). The economic impact of participant sports events: a case study for the winter world masters games 2020 in Tyrol, Austria. Economies, 8(4), 94. https://doi.org/10.3390/economies8040094
Lu, H.-F. (2021). Enhancing university student employability through practical experiential learning in the sport industry: An industry-academia cooperation case from Taiwan. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100301. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100301
Meng, J., Berger, B. K., & Heyman, W. C. (2011). Measuring public relations leadership in the trait approach: A second-order factor model in the dimension of self-dynamics. Public Relations Journal, 5(1), 1-24. https://www.semanticscholar.org/paper/Measuring-Excellent-Leadership-in-Public-Relations-Meng/e7fbc9ce00afae0ad230e325a7cda8b1917e9292
Mousavi, L., Kashef, S. M., Khodadadi, M. R., & Khabiri, M. (2021). Designing the Self-leadership Model of Elite Athletes (Based on Grounded theory Approach). Research on Educational Sport, 8(21), 115-138. https://doi.org/10.22089/res.2020.9143.1916
Nazari, R., Sohrabi, Z., & Moharamzadeh, M. (2022). The Future Strategy of the Professional Sports Clubs Case Study: Sepahan Club. Sports Business Journal, 2(1), 27-40. https://doi.org/ 10.22051/SBJ.2022.40189.1029
Pashaie, S., & Sotiriadou, P. (2023). The Anticorruption Effects of Information and Communication Technology in Sport Organizations: The Role of Organizational Health Mediation and Organizational Transparency. International Journal of Sport Communication, 1(aop), 1-12. https://doi.org/10.1123/ijsc.2023-0058
Solaja, O. M. (2015). Exploring the impact of employees’ self-actualization on organizational performance in Nigerian investment company. Sky Journal of Business Administration and Management, 3(4), 25-31. https://www.semanticscholar.org/paper/Exploring-the-impact-of-employees%E2%80%99-on-performance-Solaja/d60db51e2ba0aad8a99e446d2642ef59fafd664b
Walker, S., & Enz, M. (2006). The impact of professional sports on the local economy. Western New England Law Review, 29, 149-163. http://digitalcommons.law.wne.edu/lawreview/vol29/iss1/10