نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

10.22051/sbj.2024.46857.1151

چکیده

هدف: با ظهور ورزش‌های جدید و مخاطره‌آمیز بررسی جوانب مختلف آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش به طراحی مدل کسب‌وکار در باشگاه‌های ورزش‌های مخاطره‌آمیز با رویکرد تعاملات سرمایه‌ای و مالی می‌پردازد.
روش: این پژوهش کیفی از رویکرد تحلیل مضمونی برای بررسی اجزا، ارتباطات و طراحی مدل کسب‌وکار در باشگاه‌های ورزش‌های مخاطره‌آمیز استفاده کرده است. از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با متخصصان و کارشناسان حوزه ورزش‌های مخاطره‌آمیز داده‌ها جمع‌آوری شدند. رویکرد تحلیل مضمونی براون و کلارک (2006) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که مدل کسب‌وکار در باشگاه‌های ورزش‌های مخاطره‌آمیز دارای سه عنصر اساسی دارایی‌های ملموس، دارایی‌های ناملموس، و ذینفعان است. از طریق روابط دوطرفه این عناصر با ورزش‌های مخاطره‌آمیز ظرفیت‌ها و پویایی‌هایی برای کسب‌وکار ایجاد می‌شود. با توجه نوع مشارکت‌کنندگان، سبک‌ها و سطوح ورزش‌های مخاطره‌آمیز می‌توان شاهد تعاملات مالی و شکل‌گیری سرمایه‌های اجتماعی بود. این مدل ماهیتی چرخه‌ای دارد که تابع تعاملات بین اجزای آن است.
اصالت و ابتکار مقاله: این تحقیق یک مدل کسب‌وکار مهم را ارائه می‌دهد که به‌طور خاص برای باشگاه‌های ورزش‌های مخاطره‌آمیز طراحی شده است. تحقیقات قبلی در مورد مدل‌های کسب‌وکار ورزشی به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ورزش‌های افراطی و وضعیت خاص این صنعت نپرداخته است. این اولین مطالعه‌ای است که تعامل بین دارایی‌های مشهود و نامشهود، ذینفعان و ویژگی‌های مشارکت ورزشی پرخطر (انواع، سبک‌ها و سطوح) را برای درک تعاملات مالی و تشکیل سرمایه اجتماعی در این حوزه بررسی می‌کند. این تحقیق با برجسته کردن ماهیت چرخه‌ای این مدل، بینش‌های ارزشمندی را در مورد اکوسیستم منحصربه‌فردی که کسب‌وکار در باشگاه‌های ورزش‌های افراطی را هدایت می‌کند، ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

Amini, M., Atghia, N., & Norouzi Seyed Hosseini, R. (2020). Identifying Components and Levels of Knowledge-Based Economy in Sport (A Qualitative approach). Sport Management Studies, 12(60), 41-60. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.6764.2403
Apollo, M., Mostowska, J., Legut, A., Maciuk, K., & Timothy, D. J. (2023). Gender differences in competitive adventure sports tourism. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 42, 100604. https://doi.org/10.1016/j.jort.2022.100604
Bartoletti, C., Magro, T., & Sarriés, G. A. (2018). Stakeholders’ perceptions towards factors of influence on the choice of places for Adventure Races. Proceedings of the 9th International Conference on Monitoring and Management of Visitors in Recreational and Protected Areas, Bordeaux, France.
Bennett, G., Henson, R. K., & Zhang, J. (2003). Generation Y’s perceptions of the action sports industry segment. Journal of Sport Management, 17(2), 95-115. https://doi.org/10.1123/jsm.17.2.95
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a post-modern society. Sport in Society, 13(2), 260-273. https://doi.org/10.1080/17430430903522970
Brown, N. A., Devlin, M. B., & Billings, A. C. (2013, 01 Mar. 2013). Fan Identification Gone Extreme: Sports Communication Variables Between Fans and Sport in the Ultimate Fighting Championship. International Journal of Sport Communication, 6(1), 19-32. https://doi.org/10.1123/ijsc.6.1.19
Brymer, E. (2005). Extreme dude: a phenomenological exploration into the extreme sport experience. [Doctoral Dissertation, University of Wollongong]. Wollongong, Wales. https://ro.uow.edu.au/theses/379/
Brymer, E., Feletti, F., Monasterio, E., & Schweitzer, R. (2020). Understanding extreme sports: A psychological perspective. Frontiers in Psychology, 10, 3029. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03029
Brymer, E., & Schweitzer, R. (2017). Phenomenology and the extreme sport experience. Routledge. https://books.google.com/books?id=LMaEDgAAQBAJ
Buckley, R. C. (2018a). Analysing adventure: a leisure lifepsychle? Annals of Leisure Research, 21(5), 533-538. https://doi.org/10.1080/11745398.2017.1361333
Buckley, R. C. (2018b). To analyze thrill, define extreme sports. Frontiers in Psychology, 9, 1216. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01216
Celsi, R. L., Rose, R. L., & Leigh, T. W. (1993). An exploration of high-risk leisure consumption through skydiving. Journal of Consumer Research, 20(1), 1-23. https://scholarcommons.sc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=mark_facpub
Cloutier, R. (2012). The business of adventure tourism. In Sport and adventure tourism (pp. 266-297). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203048375-15/business-adventure-tourism-ross-cloutier
Cohen, R., Baluch, B., & Duffy, L. J. (2018). Defining extreme sport: Conceptions and misconceptions. Frontiers in Psychology, 9, 1974. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01974
DaSilva, C. M., & Trkman, P. (2014). Business model: What it is and what it is not. Long Range Planning, 47(6), 379-389. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2013.08.004
Dobson, S., & McLuskie, P. (2020). Performative entrepreneurship: identity, behaviour and place in adventure sports Enterprise. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), 879-895. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00661-2
Donnelly, M. (2006). Studying extreme sports: Beyond the core participants. Journal of Sport and Social Issues, 30(2), 219-224. https://doi.org/10.1177/0193723506287187
Dunning, E. (1997). Sport in the quest for excitement: Norbert Elias's contributions to the sociology of sport. Group Analysis, 30(4), 477-487. https://doi.org/10.1177/0533316497304005
Efstathios, C. (2012). Changes In Physical Activity And Sporting Habits Via Generations In Cyprus. [PhD Thesis, Doctoral School of Sport Sciences, Semmelweis University]. Budapest, Hungary. https://repo.lib.semmelweis.hu/bitstream/handle/123456789/201/efstathioschristodoulides_ertekezes_DOIs.pdf?sequence=1
Elias, N., & Dunning, E. (1986). Quest for Excitement: Sport and Leisure in the Civilizing Process. B. Blackwell. https://books.google.com/books?id=WHyiQgAACAAJ
Frontini, R., Brandão, A., Monteiro, M., Salvador, R., Lima, R., Fernandes, D., & Clemente, F. M. (2019, June 17-19 ). Comparison of motivational factors for the practice of exercise at gyms and nature and adventure sports. JHSE Supplementary Issue: International Seminar of Physical Education, Leisure and Health, Castelo Branco, Portugal. https://knowledgesociety.usal.es/system/files/JHSE-SIEFLAS_Papers_Proceedings.pdf#page=21
Geissdoerfer, M., Pieroni, M. P., Pigosso, D. C., & Soufani, K. (2020). Circular business models: A review. Journal of Cleaner Production, 277, 123741. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123741
Griggs, G. (2012). Why have alternative sports grown in popularity in the UK? Annals of Leisure Research, 15(2), 180-187. https://doi.org/10.1080/11745398.2012.659718
Hajkowicz, S., Cook, H., Wilhelmseder, L., & Boughen, N. (2013). The future of Australian sport: Megatrends shaping the sports sector over coming decades. Australian Sports Commission Bruce, Australia. https://www.voced.edu.au/content/ngv:78444
Hedman, J., & Kalling, T. (2003). The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems, 12(1), 49-59. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000446
Hossini, R. N. S., Ehsani, M., & Kozechian, H. (2014). Review of the concept of human capital in sports with an emphasis on capability approach. American Journal of Social Sciences, 2(6), 145-151. https://ideas.repec.org/a/rom/marath/v6y2014i2p222-234.html
Ivanova, I., & Wald, M. (2023). Recommender Systems for Outdoor Adventure Tourism Sports: Hiking, Running and Climbing. Human-Centric Intelligent Systems, 3(3), 344-365. https://doi.org/10.1007/s44230-023-00033-3
Karimi, J., Soltanian, L., & Bejani, A. (2020). Designing the Model of the Development of Adventure Sports Tourism: Grounded Theory. Sport Management Studies, 12(60), 61-82. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.6327.2288
Kim, A., Kim, M., Salaga, S., & Zhang, J. J. (2022, 01 Mar. 2022). Impact of Social Media on Intention to Purchase Pay-Per-View and Event Attendance: The Case of the Ultimate Fighting Championship. International Journal of Sport Communication, 15(1), 10-22. https://doi.org/10.1123/ijsc.2021-0068
Klaus, P., & Maklan, S. (2011). Bridging the gap for destination extreme sports: A model of sports tourism customer experience. Journal of Marketing Management, 27(13-14), 1341-1365. https://doi.org/10.1080/0267257X.2011.624534
Kurnia, M. A. D., & Hasyim, I. (2023). The influence of consumer perceptions on product attributes towards brand preferences of Alpina Outdoor Sport and Eiger Adventure. International Journal of Entrepreneurship, Business and Creative Economy, 3(1), 61-73. https://doi.org/10.31098/ijebce.v3i1.1299
Lv, C., Wang, Y., & Jin, C. (2022). The possibility of sports industry business model innovation based on blockchain technology: Evaluation of the innovation efficiency of listed sports companies. Plos One, 17(1), e0262035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262035
Majidi, C., Saffari, M., & Khabiri, M. (2020). Adventure Sports Development Paradigm. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10(19), 31-56. https://doi.org/10.29252/jrsm.10.19.31
Moharramzadeh, M., & Imanzadeh, M. (2019). Presentation of a qualitative model for developing strategies for adventurous sports tourism. Sport Management and Development, 8(4), 2-17. https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3795
Moradi, E., Ehsani, M., Saffari, M., & Hosseini, R. N. S. (2022). Developing an integrated model for the competitiveness of sports tourism destinations. Journal of Destination Marketing & Management, 26, 100743. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2022.100743
Ratten, V., & Jones, P. (2020). New challenges in sport entrepreneurship for value creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), 961-980. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00664-z
Rinehart, R. E., & Sydnor, S. (2003). To the extreme: Alternative sports, inside and out. State University of New York Press. https://books.google.com/books?id=IoM-7uwE9zcC
Rusu, O., & Rusu, D. (2022). The Impact of Extreme Sports on the Individual and Society: A Short Introduction. Bulletin of the Transilvania University of Braşov. Series IX: Sciences of Human Kinetics, 14(2), 93-102. https://doi.org/10.31926/but.shk.2021.14.63.2.11
Saffari, M., & Moradi, E. (2021). Examining the moderator role of gender in the relationships between motivations and enduring involvement of tourists in adventure sports activities. Sport Management Studies, 13(65), 37-62. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.5021.1979
Saliha, A., & Sakrya, M. (2014). Evaluation of outdoor sports clothing brand personality by users. International Journal of Sport Culture and Science, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.14486/IJSCS67
Salome, L. R., van Bottenburg, M., & van den Heuvel, M. (2013). ‘We are as green as possible’: environmental responsibility in commercial artificial settings for lifestyle sports. Leisure Studies, 32(2), 173-190. https://doi.org/10.1080/02614367.2011.645247
Sanaei, M., Zardoshtian, S., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2013). The effect of physical activities on quality of life and hope life in older adults of Mazandaran province. Sport Management Review, 5(17), 137-157. https://www.sid.ir/paper/234476/en
Tomlinson, A., Ravenscroft, N., Wheaton, B., & Gilchrist, P. (2005). Lifestyle sports and national sport policy: An agenda for research. https://cris.brighton.ac.uk/ws/files/169304/lifestyle_sports_and_national_sports_policy.pdf
Varley, P., & Semple, T. (2015). Nordic slow adventure: Explorations in time and nature. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1-2), 73-90. https://doi.org/10.1080/15022250.2015.1028142
Zuckerman, M. (2007). Sensation Seeking and Risk. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11555-000