نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری تربیت بدنی و ورزش، دانشگاه سیواس جمهوریت، سیواس، ترکیه.

10.22051/sbj.2025.48061.1177

چکیده

هدف:  اقتصاد ورزشی مقدمه‌ای ایده‌آل برای همه دانشجویان مدیریت ورزشی و سیاست ورزشی و همچنین کسانی است که اقتصاد برای آن‌ها حوزه‌ای نسبتاً جدید از مطالعه به شمار می‌رود. این پژوهش با هدف شناسایی شاخص‌های کلیدی ضروری برای توسعه یک چارچوب حکمرانی مؤثر، حکمرانی اقتصادی ورزش ایران انجام شده است. با توجه به ارزش فرهنگی و اجتماعی قابل توجه ورزش در ایران، درک جامع از اقتصاد ورزش بسیار مهم است.
روش:  این تحقیق با استفاده از یک روش کیفی مبتنی بر مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان، ابعاد مختلف حاکمیت اقتصادی ورزش را بررسی کرده است.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد حکمرانی مؤثر بر چهار موضوع اصلی بستگی دارد: مدیریت مالی، فناوری ورزشی، اقتصاد ورزش و مشارکت ورزشی. شاخص‌های کلیدی در این مضامین شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ورزشی، شفافیت مالی، پیشرفت‌های فناوری، درآمدزایی، اثرات توسعه اقتصادی و ارتقای مشارکت جوانان و زنان است. یافته‌ها بر اهمیت پایداری مالی، شفافیت، پذیرش فناوری و مشارکت عادلانه در تقویت حکمرانی تأکید دارد.
اصالت و ابتکار مقاله: این مطالعه با هدف بهینه‌سازی نتایج اقتصادی و اجتماعی ورزش در ایران انجام شده که از طریق بهبود شیوه‌های حکمرانی، بینش‌های عملی را برای سیاست‌گذاران و مدیران ورزشی ارائه می‌کند. با اجرای این شاخص‌های کلیدی، سازمان‌های ورزشی ایران می‌توانند به عملکرد و پایداری بیشتری دست یابند و در نهایت اکوسیستم ورزشی قوی‌تر و عادلانه‌تری را پرورش دهند.

موضوعات