نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف: یکی از داراییهای ناملموس باشگاهها واگذاری امتیازات، از جمله مجوز تأسیس مدارس فوتبال است. محقق در این تحقیق بر آن بود تا عوامل مؤثر بر ارتقای قدرت فرانشیز واگذاری مجوز تأسیس مدارس فوتبال باشگاهها را شناسایی و رتبهبندی نماید.
روش: تحقیق به شیوهای ترکیبی و در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. نمونه تحقیق 11 نفر از خبرگان آگاه به مسائل فوتبال و صنعت ورزش ایران بودند. ابزار تحقیق شامل مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامهای محقق ساخته با 6 شاخص و 33 زیرمعیار بود که در اختیار نمونههای تحقیق قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو آزمون AHP و ANP و در نرمافزار سوپر دیسیژن نسخه 3.2 انجام شد.
یافتهها: نتایج در تحلیل AHP نشان داد به ترتیب شاخصهای منابع انسانی، شاخصهای مدیریتی، حقوقی، زیرساختهای نرمافزاری، بازاریابی و اقتصادی به ترتیب مهمترین عوامل در ارتقای قدرت فرانشیز باشگاهها بودند. همچنین در تحلیل ANP ضمن تعیین وزن زیرمعیارها و روابط میان معیارهای اصلی، به ترتیب اهمیت مشخص شد شاخص منابع انسانی، شاخصهای مدیریتی، بازاریابی، زیرساختهای نرمافزاری، حقوقی و اقتصادی عوامل مؤثر در ارتقای قدرت فرانشیز باشگاهها بود. بدین ترتیب، منابع انسانی بهعنوان مهمترین منبع درونسازمانی محسوب میشود.
اصالت و ابتکار مقاله: مطالعات محدودی در زمینه واگذاری حق امتیاز بهرهبرداری در ورزش انجام شده است. این تحقیق از جمله مطالعات معدودی است در مورد چگونگی افزایش درآمد واگذاری حق امتیاز مدارس فوتبال توسط باشگاهها انجام شده و از منظر خرد و کلان به موضوع مدیریت واگذاری حق بهره بردرای پرداخته است.
کلیدواژهها
- Ahern, D., Baigrie, B., Haigh, R., Hensley, H., Ong, J., & Thomson, S. (July 2020). Brand finance football annual 2020 preview. I. P. Network. https://static.poder360.com.br/2020/08/brand-finance-football-annual-2020-preview.pdf
- Alon, I., Apriliyanti, I. D., & Henríquez Parodi, M. C. (2021). A systematic review of international franchising. Multinational Business Review, 29(1), 43-69. https://doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0019
- Babapour, M. (2005). History of Franchise. Seminary and University, No(44).
- Becker, B. E., Huselid, M. A., Huselid, M. A., Ulrich, D., Norton, D., Books24x7, I., & Press, H. B. (2001). The HR Scorecard: Linking People, Strategy, and Performance. Harvard Business School Press. https://books.google.com/books?id=6VWKbcBwsbUC
- Boxall, P., & Purcell, J. (2003). Strategy and Human Resource Management. Palgrave Macmillan. https://books.google.com.sg/books?id=AWNpQgAACAAJ
- Brookes, M. (2014). The dynamics and evolution of knowledge transfer in international master franchise agreements. International Journal of Hospitality Management, 36, 52-62. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2013.07.005
- Cho, M. (2004). Factors contributing to middle market hotel franchising in Korea: the franchisee perspective. Tourism Management, 25(5), 547-557. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.07.001
- Combs, J. G., Michael, S. C., & Castrogiovanni, G. J. (2004). Franchising: A review and avenues to greater theoretical diversity. Journal of Management, 30(6), 907-931. https://doi.org/10.1016/j.jm.2004.06.006
- Davies, M., Lassar, W., Manolis, C., Prince, M., & Winsor, R. (2011). A Model of Trust and Compliance in Franchise Relationships. Journal of Business Venturing, 26(3), 321-340. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2009.09.005
- Delavar, A. (2004). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Growth.
- Elahi, A., Gholampour, S., & Askarian, F. (2021). The Effects of Sports Mega-Events on Host Communities: A Systematic Review of Studies in Three Recent Decades. Sports Business Journal, 1(1), 13-30. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36862.1007
- Eskini, R., & Bagherabadi, F. (2011). Fundamental Obligations Of Franchisee In International Franchise Agreements. Law Quarterly, 41(3), 1-20. https://jlq.ut.ac.ir/article_29700_0d2d654f7acff736814681470aa21b11.pdf
- Gillen, D., & Mantin, B. (2014). The importance of concession revenues in the privatization of airports. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 68, 164–177. https://doi.org/10.1016/j.tre.2014.05.005
- Gillis, W., Combs, J., & Yin, X. (2018). Franchise management capabilities and franchisor performance under alternative franchise ownership strategies. Journal of Business Venturing, 35. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.09.004
- Halim, E., Kurniawan, Y., & Hartono, H. (2014). Business intelligence modeling for increasing company value and competitive advantage in franchise restaurant business in Indonesia. WIT Transactions on Information and Communication Technologies, 53, 35-42. https://doi.org/10.2495/Intelsys130051
- Hsu, L.-T. J., & Jang, S. S. (2009). Effects of restaurant franchising: does an optimal franchise proportion exist? International Journal of Hospitality Management, 28(2), 204-211. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2008.07.002
- Jang, S., & Park, K. (2019). A sustainable franchisor-franchisee relationship model: Toward the franchise win-win theory. International Journal of Hospitality Management, 76, 13-24. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.06.004
- Kerr, A. K., & Wijeratne, A. J. (2021). ‘Taking the pulse of a new football franchise’: team identification and the Melbourne Heart FC in Australia’s A-League. Soccer & Society, 22(3), 202-217. https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1770734
- Kotler, P. T., & Keller, K. L. (2011). Marketing Management. Pearson Education. https://books.google.com/books?id=pWkuAAAAQBAJ
- Lee, S. B. (1999). An investigation of factors affecting the quality of the relationship between franchisee and franchisor and its impact on franchisee's performance, satisfaction, and commitment: a study of the restaurant franchise system Virginia Tech]. US.
- Madanoglu, M., Lee, K., & Castrogiovanni, G. J. (2011). Franchising and firm financial performance among US restaurants. Journal of Retailing, 87(3), 406-417. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2011.02.003
- Mangesh Sawant, Y. (2021). Development of Indian Football: Club Partnerships & Fan Engagement. [Master Thesis, Geneva Business School ]. India. https://gbsge.com/media/ccipybw2/sawant-yash-2020-development-of-indian-football-club-partnership-and-fan-engagement-mba-thesis-geneva-business-scho.pdf
- Mansfield, L., & Killick, L. (2012). The UK Netball Superleague: a case study of franchising in elite women's sport organisations. European Sport Management Quarterly, 12(5), 545-567. https://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/8664/2/Fulltext.pdf
- Miguel, B., & Forcadell, F. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51-64. https://doi.org/10.1002/joe.20121
- Perez-Cutino, F. (2008). Innovative approaches to increase revenues for football clubs. Can good business sense make football better? Pablo de Olavide University]. Spain. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1634.2164
- Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Tech. https://books.google.com/books?id=P44GRAAACAAJ
- Rose, R. C., & Kumar, N. (2006). The influence of organizational and human resource management strategies on performance. Performance improvement, 45(4), 18-24. https://doi.org/10.1002/pfi.2006.4930450406