نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی استان تهران انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده که 100 نفر از صاحبنظران در زمینه بازاریابی اجتماعی، صاحبنظران در زمینه گردشگری ورزشی و مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به شیوه نمونهگیری در دسترس و انتخابی، برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پژوهشهای انجام شده بود که روایی ظاهری و محتوایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/99 مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: دادهها توسط نرمافزار 21 SPSS و LISREL 8 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که از 7 مؤلفه بازاریابی اجتماعی به استثنای استفاده از جوایز و مشوقهای بیرونی، سایر مؤلفهها (تکنولوژی، قوانین و خطمشیهای دولتی، محیط، وضعیت اقتصادی، برقراری ایمنی و امنیت در اماکن ورزشی، استفاده از تبلیغات و کانالهای ارتباطی)، در توسعه گردشگری ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
اصالت و ابتکار مقاله: نتایج این مطالعه نشان داد که سرمایهگذاری سازمانهای گردشگری بر بازاریابی اجتماعی موثر است.تحقیق حاضر، جزو معدود مطالعات جامعی است که درباره سرمایه گذاریهای اعتباری و زیربنایی در ایران در ارتباط با گردشگری ورزشی انجام شده است.
کلیدواژهها
- Adabi Firouzjah, J., Kouzehchian, H., & Ehsani, M. (2009). A Study of the Effect of Natural Sport Attractions on Developing Sport Tourism in Iran from the Viewpoint of the Sport and Tourism Experts. Journal of Sport Management, 1(1), 67-81. https://jsm.ut.ac.ir/article_22134.html
- Ajdary, A., Nayebzadeh, S., & Heirany, F. (2015). The Effect of Social responsibility on Hospital Brand Value Case Study: Shahid Sadoughi Hospital of Yazd. Journal of Health Administration (JHA), 18(61), 31-46. http://jha.iums.ac.ir/article-1-1737-fa.html
- Andreasen, A. R. (2012). Rethinking the Relationship between Social/Nonprofit Marketing and Commercial Marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 31(1), 36-41. https://doi.org/10.1509/jppm.09.035
- Asadi, Z., Ghasemi, H., & Sabounchi, R. (2019). Designing a model for the development of sports tourism with AIDAR advertising framework in a variety of mass media [Article]. Applied Research in Sports Management, 8(3), 89-102. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=513939
- Ebrahimzadeh, I., Rahimi, D., & Zahraei, A. (2011). Sport tourism and its optimal spatial location with emphasis on the use of sunlight (Case study: Parav-Biston Mountain, Kermanshah) [Article]. Journal of Research and Urban Planning, 2(7), 111-126. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189270
- Elahi, A., Gholampour, S., & Askarian, F. (2021). The Effects of Sports Mega-Events on Host Communities: A Systematic Review of Studies in Three Recent Decades. Sports Business Journal, 1(1), 13-30. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36862.1007
- Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2012). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the academy of marketing science, 40(3), 414-433. https://doi.org/10.1007/s11747-011-0261-6
- Honarvar, A., & Khatibzadeh, M. (2014). The role of sport management in designing sport tourism marketing mix. Sport Management and Development, 3(2), 33-47. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1220.html
- Javid, M., Asadi, H., Goodarzi, M., & Mohammadi Torkamani, E. (2013). The Role of the Internet and New Media in Sport Tourism Marketing. Applied Research in Sport Management, 1(3), 43-49. http://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_253_ad8147eb59ab4d13e871e5aa66c96778.pdf
- Karimi, H., Amere, M., Hassandvand, I., & Seyfpour, K. (2020). Sports tourism development strategies. Journal of Motor and Behavioral Sciences, 3(3), 361-371. http://www.jmbs.ir/article_118237.html
- Khodabakhshzade, A., Ghahraman Tabrizi, K., & Sharifian, E. (2020). Designing a Model for Evaluating Indicators of Sport Tourism Development in Iran. Applied Research in Sport Management, 9(2), 41-50. https://doi.org/10.30473/arsm.2020.49137.3069
- Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.015
- Liao, C., & Nong, L. (2021). Smart City Sports Tourism Integration Based on 5G Network and Internet of Things. Microprocessors and Microsystems, 103971. https://doi.org/10.1016/j.micpro.2021.103971
- Malek Akhlagh, I., Akbari, M., & Meqdadi Kasani, H. (2016). The effect of social media marketing on the effectiveness of advertising and attracting health tourists. The second International Conference on Innovation, Development and Business Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/573305
- Memari, Z., Rafei Boldaji, S., & Pouyandekia, M. (2021). How is the Football Schools Franchise Using a Valuable Approach to Revenue-Generating Capacity in Iranian Football Clubs? Sports Business Journal, 1(1), 31-44. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36864.1008
- Mirabadi, m., Golzadeh, M., & Karimi, A. (2019). Assessment of the role and performance of the media in the development of sport tourism (Case study: East Azarbaijan Province). Regional Planning, 9(34), 66-80. http://jzpm.miau.ac.ir/article_3552.html
- Naghavi, L. (2016). Investigating the facilitating and inhibiting factors of public sports among the elderly with a social marketing approach First National Conference on Sports Science Developments in the Field of Health, Prevention and Championship, Qazvin. https://civilica.com/doc/556636/
- Parto, M., Peymanizad, H., Alam, S., & Fahim Davin, H. (2020). The role of cultural and social factors in developing a model of sports tourism in Khorasan Razavi province. medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(5.1), 692-698. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15579
- Ramezani, B., & Foroughi, P. (2009). Recognizing the climatic potential of sports tourism in the coastal strip [Article]. Geography and Environmental Studies, 1(2), 87-91. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125495
- Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism. Annals of Tourism Research, 85, 102922. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922
- Saberi, A., Bagheri, G., yazdani, H., Alidoust, E., & Ghorbani, M. H. (2019). Designing of Social Marketing Mix Model to Development of Sport for All. Sport Management and Development, 8(2), 1-21. https://doi.org/10.22124/jsmd.1970.3439
- Serrat, O. (2017). The Future of Social Marketing. In O. Serrat (Ed.), Knowledge Solutions: Tools, Methods, and Approaches to Drive Organizational Performance (pp. 119-128). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_17
- Slade, M., Oades, L., & Jarden, A. (2017). Wellbeing, recovery and mental health (First edition 35 ed.). Cambridge University Press. https://books.google.com/books?id=7YXuDQAAQBAJ
- UNWTO. (2021). UNWTO World Tourism Barometer and Statistical Annex, Update July 2020. UNWTO. https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/wtobarometereng.2020.18.1.4
- Zarei, A., Azar, A., & Rezaei Rad, M. (2016). Measurement of Social Marketing in Health Tourism. Journal of Tourism Planning and Development, 5(18), 33-53. http://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_1373.html
- Zebardast, M. A., Soltanhosseini, M., & Salimi, M. (2020). Enhancing Sports Tourism Competitiveness of Iran through the Tourism Experience Quality. Applied Research in Sport Management, 9(2), 11-22. https://doi.org/10.30473/arsm.2020.47135.2992