نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران.
2 استادیار دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
هدف: امروزه ورزش نقشی اساسی را در توسعه اقتصادی جوامع مختلف ایفا میکند. ازاینرو، در بیشتر کشورها ورزش یک صنعت پررونق تجاری محسوب میشود. رویکرد صنعت ورزش بسیار گسترده و دارای بخشهای زیادی است که هر یک را میتوان به تنهایی یک صنعت دانست. هدف از انجام این مطالعه شناسایی روابط عناصر کلان صنعت ورزش ایران بود.
روش: محققان در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با 71 گویه که روایی محتوایی و اعتبار آن تأیید شده بود، با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در نرمافزار SPSS نسخه 21، زیربخشها، زیرساختها و روابط میان آنها را شناسایی و مدلی را برای صنعت ورزش ایران معرفی کردند.
یافتهها: همبستگی دوسویۀ این زیرساختها نشان داد با وجود ضعف در یکی از عوامل میتوان از همبستگی آن با سایر عوامل برای رشد و بهبود این صنعت استفاده نمود. بنابراین، توجه به این دستهبندی و روابط میان آنها بستر مناسبی را برای تصمیمگیری مدیران ایجاد میکند. بر اساس یافتهها مدیران میتوانند بهتناسب روابط هر زیر بخش با سایر زیر بخشها برنامهریزی کنند.
اصالت و ابتکار مقاله: محققان با ارائۀ نگاهی جدید در این مقاله دستهبندی جدیدی را برای روابط میان عوامل مرتبط با صنعت ورزش معرفی نموده موجب شدند تا مبنایی نو برای تصمیمگیران صنعت ورزش معرفی گردد.
کلیدواژهها
- Aghaei shahri, M. s., Memari, z., & Saadati, M. (2018). A Recognition of Areas and Infrastructures of Iran Sport Industry. Journal of Sport Management, 10(4), 627-645. https://doi.org/10.22059/jsm.2019.201698.1587
- Azimzadeh, S. M., Pitts, B., & MirAzizi, A. S. (2013). The Creation of Small and medium sized sport enterprises and the environmental factors affecting. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences.
- Economic & Social Affairs. (2008). International standard industrial classification of all economic activities. United Nations. https://unstats.un.org/unsd/publication/seriesm/seriesm_4rev4e.pdf
- Elahi, A., Gholampour, S., & Askarian, F. (2021). The Effects of Sports Mega-Events on Host Communities: A Systematic Review of Studies in Three Recent Decades. Sports Business Journal, 1(1), 13-30. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36862.1007
- Eschenfelder, M. J., & Li, M. (2007). The Economics of Sport. Fitness Information Technology. https://books.google.com.sg/books?id=L4sXAQAAMAAJ
- Garcia-del-Barrio, P. (2018). Media value methodology and global sport industries: football versus Formula One. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(3), 241-266. https://doi.org/10.1504/IJSMM.2018.091757
- Kim, M. K., Kim, S.-K., Park, J.-A., Carroll, M., Yu, J.-G., & Na, K. (2017). Measuring the economic impacts of major sports events: the case of Formula One Grand Prix (F1). Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22(1), 64-73. https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1176061
- Li, M., Hofacre, S., & Mahony, D. (2001). Economics of Sport. Fitness Information Technology. https://books.google.com.sg/books?id=xtCBAAAAMAAJ
- Maennig, W. (2017). Major Sports Events: Economic Impact. Hamburg Contemporary Economic Discussions, University of Hamburg, Faculty of Business, Economics and Social Sciences, Chair for Economic Policy, Hamburg. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/175038/1/HCED-058.pdf
- Matheson, V. (2018). The Economics of the World Cup. W. Economics Department Working Papers, Massachusetts, United States. https://crossworks.holycross.edu/econ_working_papers/180/
- Meek, A. (1997). An estimate of the size and supported economic activity of the sports industry in the United States. Sport Marketing Quarterly, 6, 15-22. https://fitpublishing.com/content/estimate-size-and-supported-economic-activity-sports-industry-united-states
- Memari, Z., Pandari, A. R., Ehsani, M., & Mahmudi, S. (2020). Business management in the football industry from a supply chain management perspective. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 22(4), 737-763. https://doi.org/10.1108/IJSMS02-2020-0025
- Pitts, B., Fielding, L. W., & Miller, L. K. (1994). Industry segmentation theory and the sport industry: Developing a sport industry segment model. Sport Marketing Quarterly, 3(1), 15-24. https://scholarworks.gsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1023&context=kin_health_facpub
- Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Tech. https://books.google.com.sg/books?id=P44GRAAACAAJ
- Savić, Z., Randjelović, N., Stojanović, N., Veroljub, S., & Šiljak, V. (2018). The sports industry and achieving top sports results. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport, 15, 513. https://doi.org/10.22190/FUPES1703513S
- Stotlar, D. K. (2013). Developing successful sport sponsorship plans. Fitness Information Technology. https://books.google.com.sg/books?id=iDzHngEACAAJ
- Wang, Y., Zhang, J. J., Pifer, N. D., & Kim, M. (2018). Factors affecting the regional strategies for developing and advancing the Chinese sport industry. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 178-193. https://doi.org/10.1108/IJSMS-082017-0082
- Zhang, J. J., Pitts, B. G., & Johnson, L. M. (2021). International Sport Business Management: Issues and New Ideas. Taylor & Francis. https://books.google.com/books?id=Ze8eEAAAQBAJ