نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
3 دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
هدف: امروزه ورزش بهعنوان صنعتی رو به رشد و توسعه در جهان مطرح است که افزایش فرآیندهای کارآفرینی در آن میتواند باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدیدی و بهبود سایر شاخصهای اقتصادی شود. با توجه به اینکه کارآفرینی میتواند متأثر از عوامل منطقهای نیز باشد، هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی ورزشی در استان لرستان بود.
روش: جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران و کارشناسان اداره کل تربیت بدنی و اعضاء هیئتهای ورزشی استان لرستان بود (N=275). تعداد نمونه آماری این تحقیق با مراجعه به جدول مورگان 191 نفر تعیین شد که بهصورت طبقهای متناسب با حجم از جامعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته عوامل مؤثر بر کارآفرینی ورزشی بود که بر اساس اهداف تحقیق و تجارب تحقیقهای مشابه گذشته و پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق و با نظر اساتید مدیریت ورزشی، خبرگان و متخصصان این حوزه، تهیه و تنظیم گردیده و سپس مورد استفاده قرار گرفت. جهت طراحی مدل نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل ساختاری (0/99=pc)، عوامل محیطی (0/88=pc) و عوامل رفتاری (0/80=pc) دارای اثر مستقیم بر کارآفرینی ورزشی هستند. در اثرگذاری عوامل محیطی بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب عوامل فرهنگی-اجتماعی و فناوری با بار عاملی 0/93، اقتصادی-تجاری با بار عاملی 0/89، و سیاسی-قانونی با بار عاملی 0/86 نقش دارند. در اثرگذاری عوامل ساختاری بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب سه عامل ساختار سازمانی (0/96)، نظارت و کنترل و ارزیابی (0/91)، و علمی-آموزشی و پژوهشی (0/89)، بیشترین نقش را داشتند. همچنین، در اثرگذاری عوامل رفتاری بر کارآفرینی ورزشی به ترتیب ویژگیهای شخصیتی (0/94) و ویژگیهای تخصصی (0/90) دارای بیشترین نقش بودند. بر اساس به نتایج بهدست آمده، برای گسترش کارآفرینی در استان لرستان و رفع موانع آن باید با نگاهی جامع، عوامل اثرگذار همزمان مدنظر و مورد تدبیر قرار گیرد.
اصالت و ابتکار مقاله: از آنجا که مقاله حاضر، به ارائه مدلی برای عوامل مؤثر بر کارآفرینی ورزشی در استان لرستان پرداخت، ارزشمند و منحصربهفرد است.
کلیدواژهها
- Ahmadpour Dariani, M. (2000). Entrepreneurship: definitions, theories, patterns (Second ed.). Mahmoud Ahmadpourdariani and Pardis 57.
- Aidis, R., & Van Praag, M. (2007). Illegal entrepreneurship experience: Does it make a difference for business performance and motivation? Journal of Business Venturing, 22(2), 283-310. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2006.02.002
- Atghia, N. (2002). Marketing and Sport Management Interaction. Journal of Research in Sport Sciences(1).
- Faraji Qanati, S. (2011). Entrepreneurship development strategy with an approach to the future. Monthly letter of the Chamber of Commerce, 53(3).
- Goudarzi, M., Jalali Farahani, M., Rajabi, H., & Hamidi, M. (2016). Analysis of Behavioral Factors Effecting on Promoting the Entrepreneurship in Sports Management Students. Organizational Behavior Management in Sports Studies, 3(11), 45-53. https://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_3096.html?lang=en
- Hall, R. H. (1977). Organizations: Structure and Process. Prentice-Hall. https://books.google.com/books?id=eypHAAAAMAAJ
- Hisrich, R. D., & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship. McGraw-Hill/Irwin. https://books.google.com/books?id=PzxEAAAAYAAJ
- Honari, H., & Mandalizadeh, Z. (2011). Evaluating the goals and strategies of entrepreneurship in National Sports based on the swot analysis. Sports Management Studies, (3)12, 107-126. https://civilica.com/doc/765001/
- Jahanian, M. (2006). Entrepreneurial. Computer Science.
- Mandalizadeh, Z., & Honari, H. (2011). An investigation of the factors affecting entrepreneurship in Sport: As an interdisciplinary area. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 2(2), 113-136. https://doi.org/10.7508/isih.2010.06.006
- Mandalizadeh, Z., Ehsani, M., Kozechian, H., & Honary, H. (2015). Investigating environmental factors affecting on entrepreneurship in sports of country. Journal of Sports Management Studies, 7(29), 99-116. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_433.html?lang=en
- Mehrdad, H. (2011). A Study of Factors Affecting Entrepreneurship in Lorestan Province with an Emphasis on Education. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2(8), 97-114. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1023.html
- Mohamadi, H. R., Ahmadi, E., & Amin Shayan Jahromi, S. (2011). On the Relationship between Personality Characteristics and Entrepreneurship of Women. Quarterly Journal of Women and Society, 2(5), 99-120. https://www.sid.ir/paper/169287/en
- Mohammad Kazemi, R., Ghasemi, H., & Rostabakhsh, M. R. (2011). Identifying And Analysis the Behavioral Obstacles to Organizational Entrepreneurship In the Sports Organization (the Ministry of Sports and Youth). Journal of Sports Management and Motor Science Research, 1(2), 89-100. https://www.sid.ir/paper/206827/en
- Moqimi, S. M. (2004). Factors Influencing on Entrepreneurship organizational in organizations of Social Service and cultural and state sections of Iran, Quarterly Journal of Management Culture. Organizational Culture Management, 2(7), 27-78. https://jomc.ut.ac.ir/article_11415.html
- Mousavirad, S. T., Farahani, A., Honari, H., & Sultani, H. (2013). Design of corporate entrepreneurship model based on the relationship between organizational structure with dimensions of entrepreneurial orientation in Sports Organization. Journal of Sports Management Studies, 21, 55-66. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_239.html?lang=en
- Okello‐Obura, C., Minishi‐Majanja, M. K., Cloete, L., & Ikoja‐Odongo, J. R. (2008). Business activities and information needs of SMEs in northern Uganda. Library Management, 29(4/5), 367-391. https://doi.org/10.1108/01435120810869138
- Porter, D. (2018). Opportunistic, Parasitic, Strategic, Symbiotic: Entrepreneurship and the Business of Sport. The International Journal of the History of Sport, 35(7-8), 641-658. https://doi.org/10.1080/09523367.2018.1538964
- Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: Towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International Entrepreneurship and Management Journal, 7, 57-69. https://doi.org/10.1007/s11365-010-0138-z
- Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. T., & Frese, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of past Research and Suggestions for the Future. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 761–787. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00308.x
- Razavi, S. M. J., Tabrizi, K. G., & Mahmoodabadi, M. Z. (2016). Identifying and ranking the factors affecting entrepreneurship in sport with a coherent approach of multi-criteria analysis and capland. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 12(23), 113-130. https://msb.journals.umz.ac.ir/article_1143.html
- Rezaei, F. (2011). A Study of Structural Barriers to Entrepreneurship Development in Sports from the Perspective of Sports Managers and Entrepreneurs in Mazandaran Province in 2010. The first student entrepreneurship conference in the country, Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/185950
- Shahhosseini, A. (2004). Entrepreneurship. Ayge.
- Surujlal, J. (2016). Influence of Outlook towards Work on Entrepreneurial Potential of Professional Sport Coaches in South Africa. Procedia Economics and Finance, 35, 597-603. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)00073-3
- The Statistical Center of Iran. (2018). The results of statistics of the Labor Force. The Statistical Center of Iran.
- Todaro, M., & Smith, S. C. (2020). Economic Development. Pearson. https://books.google.com/books?id=3j_7yAEACAAJ
- Yadollahi Farsi, J., Zali, M. R., & Bagherifard, S. M. (2011). Recognizing Affective Structural Factors on Developing Academic Entrepreneurship; The Case of University of Applied Science and Technology. Journal of Science and Technology Policy, 4(1), 17-33.
- Ziviar, F., Farahani, A., & Keshavarzi, L. (2017). Identifying Structural Barriers to organizational entrepreneurship in the Ministry of Sports and Youth. Organizational Culture Management, 15(1), 187-205.