نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف: کارآفرینی فرآیندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ملی و حتی اقتصادی جهان ایفا می‌کند. بنابراین، هدف تحقیق حاضر "تحلیل زنجیره ارزش کارآفرینی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌های تهران" بود.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی دانشگاه‌های تهران (1000 نفر) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و تصادفی، از بین آن‌ها 270 نفر جهت انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل زنجیره ارزش بود. همچنین، در طراحی مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافته‌ها:  یافته‌های پژوهش نشان داد زیرساخت‌های اساسی زنجیره ارزش کارآفرینی ورزشی به‌صورت مستقیم با ضریب مسیر (0/67=pc) بر فعالیت‌های پشتیبانی و با ضریب مسیر (0/53=pc) بر فعالیت‌های اجرایی تأثیر دارد (0/05>P). همچنین، فعالیت‌های پشتیبانی زنجیره ارزش کارآفرینی ورزشی به‌طور مستقیم و با ضریب مسیر (0/41=pc) بر فعالیت‌های اجرایی زنجیره ارزش کارآفرینی ورزشی تأثیر داشت (0/05>P). با توجه به نقش اثرگذار مستقیم و غیرمستقیم زیرساخت‌های اساسی بر فعالیت‌های اجرایی زنجیره ارزش کارآفرینی ورزشی، لازم است مسئولین دانشگاه‌های تهران اقدامات متناسب در جهت افزایش سطح زیرساخت‌های اساسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی دانشگاه‌های تهران انجام دهند.
اصالت و ابتکار مقاله: از آنجا که مقاله حاضر، زنجیره ارزش کارآفرینی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌های تهران را تحلیل می‌نماید، ارزشمند و منحصر به فرد است.

کلیدواژه‌ها

  1. Ahmad Amini, Z., Amani, M., & Saghezchi, M. (2010). Identification of effective factors on Entrepreneurship development by a value chain perspective. Quarterly journal of Industrial Technology Development, 8(14), 35-48. http://jtd.iranjournals.ir/article_888.html?lang=en
  2. Amini, M., Jamshidi, R., & Heydarinejad, S. (2014). Prioritization of entrepreneurship barriers of physical education students by TOPSIS method. Research on Educational Sport, 2(6), 15-32. https://res.ssrc.ac.ir/article_188.html?lang=en
  3. Azimzadeh, S. M., Ehsani, M., Kordnaeij, A. A., & Kozechian, H. (2014). Identifying a conceptual model for starting-up small and medium sized sport enterprises. Sport Management Studies, 6(22), 189-208.
  4. Cohen, K. E., Morgan, P. J., Plotnikoff, R. C., Callister, R., & Lubans, D. R. (2014). Fundamental movement skills and physical activity among children living in low-income communities: a cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 49. https://doi.org/10.1186/1479-5868-11-49
  5. Ekrami, M., Safari, S., & Ghalamkari, M. (2014). Developing the Entrepreneurship Factors among Municipality Staff (The case of the municipality of the district 7 of Tehran). Urban Economics and Management, 2(6), 55-71. https://iueam.ir/browse.php?sid=1&a_id=67&slc_lang=en
  6. Elahi, A., Gholampour, S., & Askarian, F. (2021). The Effects of Sports Mega-Events on Host Communities: A Systematic Review of Studies in Three Recent Decades. Sports Business Journal, 1(1), 13-30. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36862.1007
  7. Farahani, A., Ghasemi, H., & Mohammadi, N. (2014). The study of Environmental factors affecting the entrepreneurial spirit of students graduate in Physical Education. Applied Research on Sport Management, 2(3), 61-74. https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article _680.html?lang=en
  8. Forughipour, H., Mozafari, A., & Ashraf, F. (2007). Evaluation and introduction of the most important entrepreneurial priorities in sports from the perspective of those involved in sports. Research in Sports Science, 5(16), 55-68. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=89922
  9. González-Serrano, M. H., González-García, R. J., Carvalho, M. J., & Calabuig, F. (2021). Predicting entrepreneurial intentions of sports sciences students: A cross-cultural approach. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29, 100322. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100322
  10. Hisrich, R. D., & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship. McGraw-Hill/Irwin. https://books.google.com/books?id=PzxEAAAAYAAJ
  11. Jansen, S., van de Zande, T., Brinkkemper, S., Stam, E., & Varma, V. (2015). How education, stimulation, and incubation encourage student entrepreneurship: Observations from MIT, IIIT, and Utrecht University. The International Journal of Management Education, 13(2), 170-181. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2015.03.001
  12. Karlis, G. (2006). The future of leisure, recreation and sport in Canada: a SWOT for small sized enterprises. The Sport Journal, 9(2). https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20073146765
  13. Keshavarz, L., & Mehri Shendi, S. (2020). Analysis of the Barriers to Entrepreneurship in Sport from the Perspective of M.A Students of physical education and sport sciences at the University of Tehran. Applied Research in Sport Management, 9(4), 163-169. https://doi.org/10.30473/ARSM.2020.7324
  14. Khajeh Shah Kouhi, A., & Sahneh, B. (2008). The Role of Higher Education in Economical Development. Higher Education Letter, 1(3), 125-138. http://journal.sanjesh.org/article_29829.html?lang=en
  15. Mandalizade, Z., Ehsani, M., & Honari, H. (2016). Developing Sustainable Entrepreneurship Model in Sport Based on the Grounded Theory. Journal of Sport Management, 8(5), 709-725. https://doi.org/10.22059/jsm.2016.60443
  16. Mandalizade, Z., Ehsani, M., Kozechian, H., & Honari, H. (2015). The Environmental Factor Affecting on Sport Entrepreneurship. Sport Management Studies, 7(29), 99-116. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_433.html?lang=en
  17. Mandalizadeh, Z., & Amiri, M. (2021). Designing a Conceptual Framework for Innovation Capability Development in Iranian Football Premier League. Sports Business Journal, 1(1), 101-117. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36841.1006
  18. Memari, Z., Rafei Boldaji, S., & Pouyandekia, M. (2021). How is the Football Schools Franchise Using a Valuable Approach to Revenue-Generating Capacity in Iranian Football Clubs? Sports Business Journal, 1(1), 31-44. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36864.1008
  19. Nazari, R. (2021). The Analysis of Strategic Ecology of Sports Tourism. Sports Business Journal, 1(1), 153-162. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36941.1009
  20. Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), 57-69. https://doi.org/10.1007/s11365-010-0138-z
  21. Ratten, V., da Silva Braga, V. L., & da Encarnação Marques, C. S. (2021). Sport entrepreneurship and value co-creation in times of crisis: The covid-19 pandemic. Journal of Business Research, 133, 265-274. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.05.001
  22. Reisi, A. (2010). Strategic Analysis of Steel Value Chain in Iran. [Master Thesis, Tarbiat Modares University]. Tehran, Iran.
  23. Rezaei, F. (2011, October 11-12). Investigating the structural barriers to entrepreneurship development in sport from the perspectives of managers and sport entrepreneurs of Mazandaran province. Iran's first Entrepreneurship Student Conference, Tehran University, Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/185950
  24. Stamboulis, Y., & Barlas, A. (2014). Entrepreneurship education impact on student attitudes. The International Journal of Management Education, 12(3), 365-373. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2014.07.001
  25. Stevenson, E., & Warn, R. (2004). Australian government. Development Defense.
  26. Terjesen, S. (2008). Venturing Beyond the Marathon: The Entrepreneurship of Ultrarunning and the IAU World Cup in Korea. Asian Business & Management, 7(2), 225-241. https://doi.org/10.1057/abm.2008.2
  27. UNESCO. (1998, 9 October ). World Declaration on Higher Education for the Twenty-First Century: Vision and Action. World Conference on Higher Education in the Twenty-first Century: Vision and Action, Paris, France. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141952
  28. Von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90-112. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.02.015
  29. Weijermars, R. (2010). Value chain analysis of the natural gas industry: Lessons from the US regulatory success and opportunities for Europe. Journal of Natural Gas Science and Engineering, 2(2), 86-104. https://doi.org/10.1016/j.jngse.2010.04.002