نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم و رزشی و تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر رونق گردشگری استان گیلان بود. در سال‌های اخیر گردشگری و به‌ویژه گردشگری ورزشی به یک منبع درآمد سرشار در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. از این‌رو، شناسایی عوامل مؤثر بر رونق گردشگری ورزشی یک منطقه اولین گام جهت پیشرفت و توسعه گردشگری ورزشی به شمار می‌آید.
 روش: روایی پرسشنامه توسط 12نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. جامعۀ آماری متشکل از 3 گروه: 25 نفر کارشناسان میراث فرهنگی، 46 نفر کارشناسان ورزشی و 600 نفر گردشگران ورزشی بودند. نمونه‌ها در جامعۀ اول شامل کارشناسان میراث فرهنگی و جامعۀ دوم شامل کارشناسان ورزشی به‌صورت کل شمار انجام شد. نمونه‌ها در جامعه سوم شامل گردشگران ورزشی 460 نفر در نظر گرفته شد. برای بررسی روایی محتوا از روش روایی صوری استفاده شد که نسخۀ اولیۀ پرسشنامه در اختیار جمعی از اساتید و خبرگان دانشگاهی قرار گرفت و روایی آن تأیید شد و پایایی آن در یک مطالعۀ اولیه با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/94 بددست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Smart Pls  استفاده شده است.
 یافته‌ها:  نتایج حاصل از پژوهش نشان داد ورزش‌های آبی در شهرهای ساحلی  می‌تواند موجب رونق گردشگری ورزشی در این استان شود و استان گیلان را به قطب گردشگری ورزشی آبی تبدیل نماید که برای رسیدن به این هدف نیازمند به زیرساخت‌های ورزشی، رفاهی، حمل‌ونقل و نیز تبلیغات مناسب می‌باشد.
اصالت و ابتکار مقاله:  مطالعات زیادی در مورد عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی در ایران انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد جاذبه‌های طبیعی استان گیلان اولویت توسعه گردشگری ورزشی در این منطقه است. همچنین، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد توجه به ورزش‌های آبی به‌طور مؤثری گردشگری ورزشی را در استان گیلان ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

  1. Adabi, J., Nedaee, T., Alimohamady, H., & Fattah zadeh fashkhami, M. (2020). Prioritization and comparison of sustainable sport tourism factors in Guilan province between sport tourists and the host community. Journal of Tourism Planning and Development, 9(34), 227-244. https://doi.org/10.22080/jtpd.2020.19097.3313
  2. Adeola, O., & Evans, O. (2020). ICT, infrastructure, and tourism development in Africa. Tourism Economics, 26(1), 97-114. https://doi.org/10.1177/1354816619827712
  3. Buning, R. J., Cole, Z. D., & McNamee, J. B. (2016). Visitor expenditure within a mountain bike event portfolio: Determinants, outcomes, and variations. Journal of Sport & Tourism, 20(2), 103-122. https://doi.org/10.1080/14775085.2016.1239547
  4. Carvache-Franco, W., Carvache-Franco, M., Carvache-Franco, O., & Hernández-Lara, A. B. (2019). Segmentation of foreign tourist demand in a coastal marine destination: The case of Montañita, Ecuador. Ocean & Coastal Management, 167, 236-244. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2018.10.035
  5. Chaigasem, T., & Leruksa, C. (2020). Ready to Be a Host? The Potential Development Guidelines of Sport Tourism in Buriram Province, Thailand. African Journal of Hospitality, Tourism, and Leisure, 9(1), 1-8. https://kesifaraci.com/index.jsp?modul=page&w=9ghjpHQB865 LH5Gn-Nwl&hash=99d3e1cdaf7fb6efb5a0789ebb2b 5f81068c51c4&db=doaj.org
  6. Danylyshyn, B., Bondarenko, S., Niziaieva, V., Veres, K., Rekun, N., & Kovalenko, L. (2020). Branding a Tourist Destination in the Region’s Development. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), 11(4), 312-323. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3599748
  7. Dickson, T. J., Darcy, S., & Walker, C. (2021). A Case of Leveraging a Mega-Sport Event for a Sport Participation and Sport Tourism Legacy: A Prospective Longitudinal Case Study of Whistler Adaptive Sports. Sustainability, 13(1), 170. https://doi.org/10.3390/su13010170
  8. Elahi, A., Gholampour, S., & Askarian, F. (2021). The Effects of Sports Mega-Events on Host Communities: A Systematic Review of Studies in Three Recent Decades. Sports Business Journal, 1(1), 13-30. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36862.1007
  9. Happ, E. (2020). Location decisions of sport manufacturing businesses in tourism destinations–analysing factors of attractiveness. Current Issues in Sport Science (CISS), 5, 006-006. https://doi.org/10.15203/CISS_2020.006
  10. Harahap, Z., & Kartika, T. (2020). Community development in sports tourism development as economic driver inclusive in South Sumatra. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 3(2), 197-206. https://doi.org/10.17509/jithor.v3i2.28577
  11. Hasibi, S., & Shojaei, V. (2020). Comprehensive Analysis of Sports Tourism Marketing Mix in Guilan Province with 7P's Approach. Sport Management and Development, 9(2), 52-68. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4369
  12. Hematinejad, M., Shahriari Sajahrudi, B., & Malek Akhlagh, A. (2015). Prioritization of Sport Tourism Attractions in the Development of Sports Tourism in the Northern Provinces of Iran. Two Plans for Management and Extension of Sport, 1(6), 19-33. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1352.html?lang=en
  13. Herbold, V., Thees, H., & Philipp, J. (2020). The Host Community and Its Role in Sports Tourism—Exploring an Emerging Research Field. Sustainability, 12(24), 10488. https://doi.org/10.3390/su122410488
  14. Iranpur Mobarake, M., Atghia, N., & Mokhtari Dinani, M. (2019). The Role of the Mass Media in Developing Sport Tourism in the Province of Isfahan. Communication Management in Sport Media, 6(4), 59-66. https://doi.org/10.30473/jsm.2018.32330.1203
  15. Jiang, H., Tan, H., Liu, Y., Wan, F., & Gursoy, D. (2020). The impact of power on destination advertising effectiveness: The moderating role of arousal in advertising. Annals of Tourism Research, 83, 102926. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102926
  16. Karimi, S., Ghazanfarpour, H., & Hesampur, A. (2018). Climate-Tourism Zoning in order to Develop Urban Tourism (Case Study: Kerman Province Cities). Journal of Tourism and Development, 7(1), 101-117. http://www.itsairanj.ir/article_63614.html
  17. Khodabakhshzade, A., Ghahraman Tabrizi, K., & Sharifian, E. (2020). Designing a Model for Evaluating Indicators of Sport Tourism Development in Iran. Applied Research in Sport Management, 9(2), 41-50. https://doi.org/10.30473/ARSM.2020.49137.3069
  18. Lubis, F. R. A., Suharyanto, A., Effendy, R., Meidasari, V. E., & Shahnaz, L. (2020). Role of Facebook Advertising in Promoting Tourism in Asia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1), 1286-1296. https://doi.org/10.37200/IJPR/V24I1/PR200228
  19. Maleki, M., Mohammadpour, S., & Azadeh, S. R. (2020). The effect of infrastructural integration of regional transport on tourism promotion: The case of GUILAN province, IRAN. Journal of Urban and Regional Analysis, 12(2), 217-231. https://doi.org/10.37043/JURA.2020.12.2.6
  20. Mandić, A., Mrnjavac, Ž., & Kordić, L. (2018). Tourism infrastructure, recreational facilities and tourism development. Tourism and Hospitality Management, 24(1), 41-62. https://doi.org/10.20867/thm.24.1.12
  21. Moharramzadeh, M., & Imanzadeh, M. (2019). Presentation of a qualitative model for developing strategies for adventurous sports tourism. Sport Management and Development, 8(4), 2-17. https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3795
  22. Moradi Doliskani, N., & Atghia, N. (2021). The Role of Social Marketing in Sports Tourism Development in Tehran Province. Sports Business Journal, 1(1), 45-59. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36529.1003
  23. Namamian, F., & Rahmati, M. H. (2021). Designing and Developing a Model of Destination Brand Love in Tourism Industry of Iran (Case Study: Guilan Province). Journal of Tourism and Development, 199-214. https://doi.org/10.22034/jtd.2020.201478.1825
  24. Nazari, R. (2021). The Analysis of Strategic Ecology of Sports Tourism. Sports Business Journal, 1(1), 153-162. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36941.1009
  25. Nazarian Madavani, A., Monazzami, A. H., & Barati, H. (2021). Modelling the Relationship between Environmental Graphics and Feeling of Security in Spectators of Iranian Soccer Stadiums. Sports Business Journal, 1(1), 81-100. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36975.1010
  26. Pouder, R. W., Clark, J. D., & Fenich, G. G. (2018). An exploratory study of how destination marketing organizations pursue the sports tourism market. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 184-193. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.005
  27. Ramezannezhad, Y., & Eftekhari, A. (2019). Strategies of rural costal tourism development of Guilan province. Journal of Studies of Human Settlements Planning, 14(46), 19-34. http://jshsp.iaurasht.ac.ir/article_665120_en.html
  28. Santini, F. D. O., Ladeira, W. J., Sampaio, C. H., Fagundes, A. F. A., & Henz, M. M. (2021). Satisfaction in sports: a meta-analytic study. Marketing Intelligence & Planning, 39(3), 408-423. https://doi.org/10.1108/MIP-01-2020-0004
  29. Swart, K., Cazorla Milla, A., & Mataruna-Dos-Santos, L. J. (2021). From the desert to the city: how is Dubai branding itself through sustainable sport events? Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 13(1), 34-48. https://doi.org/10.1108/WHATT-08-2020-0101
  30. UNWTO. (2021). UNWTO World Tourism Barometer and Statistical Annex, Update July 2020. UNWTO. https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/wtobarometereng.2020.18.1.4
  31. Valizadeh, V., & Amery, M. H. S. (2020). Identification and analysis of factors affecting the development of sports tourism in maku free trade and industrial zone with an effectual approach. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research, 10(S4), 105. https://japer.in/article/identification-and-analysis-of-factors-affecting-the-development-of-sport s-tourism-in-maku-free-trade-and-industrial-zone-with-an-effectual-approach
  32. Wei, Q., & Zhao, Z. (2020). Research on Evaluation of Coastal City Water Sports Tourism Resources Based on Set Pair Analysis. Journal of Coastal Research, 115(SI), 190-192.
  33. Zarei, A., & Ramkissoon, H. (2020). Sport Tourists’ Preferred Event Attributes and Motives: A Case of Sepak Takraw, Malaysia. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(7), 1188-1213. https://doi.org/10.1177/1096348020913091
  34. Zeytoonli, A. H. (2020). Investigating the Factors Affecting the Word-of-mouth Advertising of Sports Tourists in Tourism Destination (Case Study: Gonbad Kavous City). Urban Tourism, 7(1), 89-106. https://doi.org/10.22059/JUT.2020.292197.750
  35. Zhai, L., Qi, J., Yang, T., & Hu, Y. (2021). Economic Value Analysis and Development Strategy Research of" Outdoor Sports+ Tourism" Industrial Chain in Western China. 2nd Asia-Pacific Conference on Image Processing, Electronics and Computers. 
  36. Zohrevandian, K., Ehsani, M., & Khosravi Zadeh, E. (2018). Ranking the factors affecting the prosperity of sports tourism in Iran by AHP hierarchical analysis method. Journal of Sports Management and Motor Behaviour. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 14(27), 29-42. https://doi.org/10.22080/jsmb.2017.1852