نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: صنعت ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی ضروری در تولید کالا و خدمات برای ورزش و توسعه اقتصاد ملی محسوب میشود. هدف از انجام این پژوهش، تبیین مدل استاندارد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ورزش حرفهای بود.
روش: شرکتکنندگان در این مطالعه شامل ۱۵ نفر از متخصصان و کارشناسان مدیریت و اقتصاد ورزشی بودند. در نمونهگیری تحقیق از رویکرد نظری استفاده شد که طبق آن دادهها در فرآیند تحقیق تولید میشوند. به عبارت دیگر دادهها از تجزیهوتحلیل دادههای قبلی به دست میآیند. بنابراین، نمونهگیری و جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری آنها شامل مصاحبه به شیوه اکتشافی بود.
یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها، از طریق فرآیند کدگذاری (با 193 کد باز، 95 کد محوری و 73 کد انتخابی)، مدل پارادایمیک حاصل شد که شامل شش بعد شرایط علی، عوامل همبسته، شرایط مداخلهگر، پیامدها و نتایج، عوامل تعدیل گر و عوامل میانجی توزیع گردیدند. ادغام مقولهها بر اساس روابط موجود بین آنها مبتنی بر نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی در ورزش در قالب یک الگوی پارادایمیک حاصل میشود.
اصالت و ابتکار مقاله: تحقیقات معدودی در ارتباط با الگوی اقتصاد مقاومتی در ورزش حرفهای انجام شده است. همچنین این مطالعه به لحاظ استفاده از رویکرد پدیدار شونده گلیزر در نوع خود منحصربهفرد است.
کلیدواژهها
- Amini Roshan, Z., Sharifian, E., & Nurayi, T. (2014). Comparison Use of Promotion Mix Strategies in Sport Industry Product Section in Iran. Sport Management Studies, 5(21), 97-110. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_242_0.html?lang=en
- Asadi, A. (2014). Islamic economic system is a complete model for Resistive Economy. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 2(5), 25-39. https://www.jmsp.ir/article_6592.html?lang=en
- Askarian, F., & Jafari, A. (2007). A study of the international exchanges of Iranian sporting goods in 1998 and 2001. Olympic, 15(4), 97-113. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=66604
- Danesh Jafari, D., & Karimi, S. (2015). Oil, 6th development plan, resistive economy. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 2(8), 1-35. https://www.jmsp.ir/article_8592.html?lang=en
- Eidelkhani, Y., Akhavan, P., & Hosnavi, R. (2017). A model of knowledge management process impact on resistive economy in Islamic Republic of Iran (case study: Ansar Bank). Emergency Management, 5(2), 65-76. http://www.joem.ir/article_25283.html?lang=en
- Farzandi Aradkani, A. A., Yousefi, M., & Enanpour Kheirabadi, M. (2015). Resistance Economy in the Islamic Republic of Iran: Challenges and Strategies. Journal of Contemporary Research of the Islamic Revolution, 1(1), 63-87.
- Fashari, M., & Pourghfar, J. (2014). Investigating and explaining the pattern of resistance economy in Iran's economy. Economic Journal, 14(5 & 6), 29-40. http://ejip.ir/article1-672-fa.html
- Ganjkhanloo, A., Memari, Z., & Khabiri, M. (2021). Marketing Strategies to developing the Iranian sports industry. Sports Business Journal, 1(2), 95-113. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.38999.1020
- Ghalibaf, M. B. (2010). A strategic view of the sports system in the country from the program of progress and justice. Negarestan Hamed Publishing. https://www.adinehbook.com/gp/product/6009218622
- Gohar Rostami, H., Koozehchian, H., Amiri, M., & Honari, H. (2013). Typology of stakeholders and their strategic management in the country's sports system. Sports Management Studies(19), 151-170.
- Goya, M. A. (2014). The Analysis of Economic Behaviors in Resistance Economy with Emphasis on Islamic Teachings. [Master's Thesis, Imam Sadiq University].
- Heydari, M., & Qarbi, S. M. J. (2016). A Research on the meaning and concept of resistance economy in the Islamic Republic of Iran. Journal of Defense Policy, 25(97), 36-80. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=295151
- Hosseinpour, D., Rezaei Manesh, B., & Mohammadi Siahbumi, H. (2016). The Relationship between the Constructive Management and Resistance Economy Strategies. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 24(79), 99-122.
- Kennelly, M., & Toohey, K. (2014). Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators. Sport Management Review, 17(4), 407-418. https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.01.001
- Khaleghian Meymand, A., Vaez Barzani, M., Heidari, M. R., & Toghyani, M. (2017). Fiscal policies under the strategy of a resistance economy. Islamic Economics, 17(66), 13-46.
- Lashkar Blouki, M. (2011). The Forms and Techniques of Strategic Thinking. Nas Publishing.
- Lotfalipour, M. R. (2005). Economics, School of Economics and Islamic Economic System. Journal of the Faculty of Administrative Sciences and Economics, 3 & 4.
- Mobini Dehkordi, A., & Heidari, H. (2014). The Fundamentals of Strategic Environmental Knowledge (First ed.). Saffar Publishing.
- Moharramzadeh, M. (2006). Comparative Study of Procedures of Collegiate Sport Marketing in Iran and Turkey. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 12(3), 93-108. http://journal.irphe.ac.ir/article-1-472-en.html
- Nazari, R., Tabatabaei, M., & Karimian, J. (2017). An Analysis of the Barriers to Implementing Isfahan Sports Strategic Plan Based on the Fortune Model. Journal of Sport Management, 9(1), 99-112. https://doi.org/10.22059/jsm.2017.62275
- Nazari, R., Yaghmaei, L., & Sohrabi, Z. (2016). Strategic Plan of Land Logistics of Isfahan Sports Sector. Journal of Sport Management, 8(5), 665-680. https://doi.org/10.22059/jsm.2016.60240
- Seif, A. M. (2012). A Proposed Model For Resistance Economy In Islamic Republic Of Iran (In Light Of The Viewpoint Of The Supreme Leader). Journal of Security Horizons, 5(16), 5-22. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=328012
- Soleimani, Y., & Seyyed Hoseinzadeh Yazdi, S. (2016). Explaining the approaches and components of moqawama economy(CASE STUDY: explaining the twelfth paragraph of policies: the components of economic diplomacy). Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 4(Special issue of Resistive Economics), 91-114. https://www.jmsp.ir/article_38458.html?lang=en