نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشکده مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشکده مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع مدیریت اسلامی در اماکن ورزشی با بهرهگیری از مدل سهشاخگی بود.
روش: روش انجام پژوهش به روش توصیفی ـ پیمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 298 نفر متشکل ورزشکاران و دانشجویان رشته تربیت‌بدنی بودند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محقق ساخته‌ای با 44 سؤال بود. همچنین، پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ حدود 0.95 به دست آمد. نتایج رتبهبندی گویه‌های مربوط به موانع زمینهای، نشان داد بیشترین میانگینِ رتبه مربوط به «وجود خلاءهای فرهنگی و اجتماعی برای اجرای مدل‌های مدیریت اسلامی در اماکن ورزشی» (10.55) و کمترین میانگین «تعارض و تضاد در ماهیت برخی رشتههای ورزشی با مبانی دین مبین اسلام» (7.25) بود.
یافته‌ها: نتایج رتبهبندی گویههای مربوط به موانع ساختاری، نشان داد بیشترین میانگینِ رتبه مربوط به « کمبود امکانات، اماکن و فضاهای ورزشی مخصوص بانوان» (9.58) و کمترین «نبود عزم و تصمیم جدی و منسجم مدیران ارشد در پرداختن به مدیریت اسلامی اماکن ورزشی» (6.30) بود. نتایج رتبهبندی گویههای مربوط به موانع رفتاری، نشان داد بیشترین و کمترین میانگینِ رتبه مربوط به «تشکیل باندهای فساد ناشی از وجود پول و امکانات زیاد در ورزش حرفهای» (8.35) و « آلوده شدن برخی رشتههای ورزشی به مقولههایی مانند شرطبندی، قمار و ... » (6.16) بود. در خصوص اصالت و ابتکار پژوهش با توجه به بحث و نتیجه‌گیری این پژوهش می‌توان فهمید در مدیریت بر مبنای نظام ارزشی اسلام، آنچه در دیدگاه مادی، هدف اصیل و نهایی به‌حساب می‌آید تنها هدفی متوسط یا وسیله به حساب می‌آید. تربیت‌بدنی به‌عنوان فرآیندی آموزشی- تربیتی شامل کسب و پردازش مهارت‌های حرکتی توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیت‌های جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت‌های جسمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است.
اصالت و ابتکار مقاله:  این مقاله بر معیارهای اسلامی در اماکن ورزشی و استادیوم‌های ورزشی برای تشویق مسلمانان به شرکت در ورزش تمرکز دارد. تعداد کمی از مطالعات قبلی بر روی استانداردهای اسلامی در یک مکان ورزشی متمرکز شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

  1. Abuznaid, S. (2006). Islam and management: What can be learned? Thunderbird International Business Review, 48(1), 125-139. https://doi.org/10.1002/tie.20089
  2. Afroozeh, M. S., & Askarpour, D. (2020). Identification Ethical Components of Iranian wrestlers'. Research on Educational Sport, 8(19), 141-162. https://doi.org/10.22089/res.2019.6853.1596
  3. Ali Ahmadi, H., & Rajazi Hamedani, S. A. (2017, January 19). Sports management; Study of sports venues standards in Iran based on upstream documents and rules of Islamic jurisprudence. The first national conference on progress management and engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/652206
  4. Bahrololoum, S. H. (2007). Fundamentals of management of sports organizations. Shahroud University of Technology.
  5. Behroozi Lak, G., & Haji Sayari, M. (2013). Model aspects of communication in Mahdavi society for today's society with a retrospective method. Entezar-e-Mooud, 13(40), 72-96. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=218969
  6. Cleret, L., McNamee, M., & Page, S. (2015). ‘Sports Integrity’ Needs Sports Ethics (And Sports Philosophers And Sports Ethicists Too). Sport, Ethics and Philosophy, 9(1), 1-5. https://doi.org/10.1080/17511321.2015.1049015
  7. Coleini, M. I. Y. (1987). Usul al-Kafi. Dar al-Kitab al-Salamiya.
  8. Esbjörn-Hargens, S., Reams, J., & Gunnlaugson, O. (2010). Integral Education: New Directions for Higher Learning. State University of New York Press. https://books.google.com/books?id=eTslPpwSWgoC
  9. Etratdoost, M. (2011). Planning Position in Islamic Management in Tradition and Quran Verses. Police Organizational Development, 7(33), 126-108. http://pod.jrl.police.ir/article_9390.html?lang=en
  10. Ghane, A. R., Ghane, E., & Asghari, A. R. (2019). Investigating the Characteristics of Islamic Management; with Alavi Management Focus. Religious culture approach, 1(4), 35-49. http://www.farhangedini.ir/article_92033.html?lang=en
  11. Ghasemi, H., Kashkar, S., & Nourbakhsh, M. (2016). Principles of sports organization and management. Science and Movement Publications (Elm & Harakat). https://www.adinehbook.com/gp/product/6005543186
  12. Gibson, F., Lloyd, J., Bain, S., & Hottell, D. (2008). Green design and sustainability in sport and recreation facilities. The Smart Journal, 4(2), 26-33. http://ww.w.thesmartjournal.com/greenissues.pdf
  13. Grosset, Y., & Attali, M. (2011). The International Institutionalization of Sport Ethics. Society, 48(6), 517. https://doi.org/10.1007/s12115-011-9488-6
  14. Hajivand, M., RezaSeyed Javadin, S., & Mokhtarianpour, M. (2019). The Anthropological Principles of Islamic Human Resource Management. Resource Management in Police, 1398(1), 1-30. http://rmpjmd.jrl.police.ir/article_91230.html?lang=en
  15. Hallmann, K., & Petry, K. (2013). Comparative Sport Development: Systems, Participation and Public Policy. Springer New York. https://books.google.com/books?id=BE-6BAAAQBAJ
  16. Hassanpour, A., Abbasi, T., & Hadipour, A. (2017). Identifying & Prioritizing Methods of Ethics Institutionalization within Organization. Ethics in science and Technology, 12(1), 17-23. http://ethicsjournal.ir/article-1-530-en.html
  17. Hofstede, G. (1993). Cultural constraints in management theories. Academy of Management Perspectives, 7(1), 81-94. https://doi.org/10.5465/ame.1993.9409142061
  18. Hosseini, M., Kashef, M., Safarpour, A., & pashaie, S. (2019). Designing the Model of the Effect of Aesthetics and Access to Sport Facilities on Customer Behavioral Intentions through the Mediating Role of Emotions (Case Study: Swimming Pools in Tabriz City). Journal of Sport Management, 11(4), 855-870. https://doi.org/10.22059/jsm.2019.256727.2070
  19. Hutt, M. D., & Speh, T. W. (2014). Business Marketing Management. Cengage Learning Asia Pte Limited. https://books.google.com/books?id=q3EQzQEACAAJ
  20. Jadidi Gili, M., & Kasraeipour, H. (2017, April 19-20). Investigating the ways of attracting women working in the electricity industry to recreational and sports activities. International Congress on the Role of Women in Family and Community Health, Alzahra University, Tehran, Iran. https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=79674
  21. Jalali Farahani, M. (2021). Management of sports facilities, facilities and equipment. University of Tehran. https://www.adinehbook.com/gp/product/9640359655
  22. Javadi Amoli, A. A. (1987). Ethics of agents in Islamic government. Raja Cultural Publishing Center.
  23. Kaptein, M. (2008). Developing and Testing a Measure for the Ethical Culture of Organizations: The Corporate Ethical Virtues Model. Journal of Organizational Behavior, 29(7), 923–947. https://doi.org/10.1002/job.520
  24. Kaptein, M. (2009). Ethics Programs and Ethical Culture: A Next Step in Unraveling Their Multi-Faceted Relationship. Journal of Business Ethics, 89(2), 261-281. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9998-3
  25. Khodadadi, H. (2010). A Study of Factors Related to Customer Satisfaction in District 15 Municipal Sports Venues. [Payam Noor university].
  26. Khosravizadeh, E., Hamidi, M., Yadollahi, J., & Khabiri, M. (2009). Iran NOC Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, Issues and Challenges it confronts. Journal of Sport Management, 1(1), 19-35. https://jsm.ut.ac.ir/article_22131.html?lang=en
  27. Lee, D. J., Yu, G. B., Sirgy, M. J., Singhapakdi, A., & Lucianetti, L. (2018). The Effects of Explicit and Implicit Ethics Institutionalization on Employee Life Satisfaction and Happiness: The Mediating Effects of Employee Experiences in Work Life and Moderating Effects of Work–Family Life Conflict. Journal of Business Ethics, 147(4), 855-874. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2984-7
  28. Lloyd, H., & Mey, M. (2010). An ethics model to develop an ethical organisation. SA Journal of Human Resource Management, 8(1). https://doi.org/10.4102/sajhrm.v8i1.218
  29. Mirzaei Ahranjani, H., & Sarlak, M. A. (2005). A Look at Organizational Epistemology: Evolution, Schools, and Management Applications. Peyk Noor - Humanities, 3(3), 69-78. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127440
  30. Mohammadpour, M. (2017). Investigating the effect of service quality on the loyalty of female customers of municipal sports facilities [Master Thesis, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Imam Reza International University]. Khorosan Razavi, Iran.
  31. Nicolescu, B. (2010). Methodology of Transdisciplinarity–Levels of Reality, Logic of the Included Middle and Complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering and Science, 1, 17-32. https://doi.org/10.22545/2010/0009
  32. Pohl, C. (2011). What is progress in transdisciplinary research? Futures, 43(6), 618-626. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.03.001
  33. Popoola, I. T., Garner, B., Ammeter, A., Krey, N., Beu Ammeter, D., & Schafer, S. (2017). How does ethics institutionalization reduce academic cheating? Journal of Education for Business, 92(1), 29-35. https://doi.org/10.1080/08832323.2016.1274710
  34. Rabbi Pour, M. A., & Samadivand, M. (2009). The Management Policy & The Characteristics of Managers in Nahjolbalaghae. The Journal of Productivity Management, 3(1), 119-140. http://jpm.iaut.ac.ir/article_518483.html?lang=en
  35. Ripsas, S. (1998). Towards an Interdisciplinary Theory of Entrepreneurship. Small Business Economics, 10(2), 103-115. https://doi.org/10.1023/A:1007975330428
  36. Sargazi, G. A. (2015, February 18). Management from the perspective of Islam. 2nd International Conference on Management of Challenges and Solutions, Conference Center Scientific Conference, Shiraz, Fars, Iran. https://civilica.com/doc/378510
  37. Savari nikou, P., & Asefi, A. (2019). Identification of sports clubs functions to institutionalize ethics in athletes. Research on Educational Sport, 7(17), 121-138. https://doi.org/10.22089/res.2019.6567.1566
  38. Smith, B., & Lord, J. (2017). Personal Ethics of Today’s Sport Fans: Connecting Cultural Values, Ethical Ideologies, and Ethical Intentions. The Customer is NOT Always Right? Marketing Orientationsin a Dynamic Business World, Cham.
  39. Vrolijk, M., & Van Der Vlist, A. (2010, May). Institutionalisation of Ethics: Perceptions of Workers in Construction Companies. TG59 & W112-Special Track 18th CIB World Building Congress Salford, United Kingdom. https://www.irbnet.de/daten/iconda/CIB18926.pdf