نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سردرود، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تبیین مدل آمیخته بازاریابی صنعت فوتبال بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی می‌باشد که به‌صورت میدانی انجام گرفته است.
روش: ابزار پژوهش پرسشنامه آمیخته بازاریابی صنعت ورزش معماری (1386) بود. روایی محتوایی و صوری توسط افراد متخصص و اساتید مدیریت ورزشی تعیین گردید. همچنین پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از افراد نمونه از طریق آلفای کرونباخ 92/0 برآورد شد. جامعه آماری تحقیق شامل دو گروه بود. گروه اول هواداران سه تیم آذربایجان‌ شرقی حاضر در لیگ برتر بودند که با توجه به نامحدود بودن آن 441 نفر از آن‌ها به‌صورت تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. گروه دوم شامل اعضای هیئت رئیسه هیئت فوتبال، کادر فنی تیم‌ها، کارشناسان هیئت و تیم‌ها، مدیران عامل باشگاه‌های استان و سرپرستان تیم‌های استان بودند (90=N) که با روش نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و از آزمون تی همبسته و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­‌ها: وضعیت موجود شامل عوامل حمایت مالی، مدیریت ترویج، مدیریت قیمت‌گذاری، قدرت حاکم بر بازار، مدیریت روابط عمومی، مدیریت فرایند، مدیریت مکان و مدیریت برند در آمیخته بازاریابی ورزشی باشگاه‌ها می‌باشند. وضعیت موجود آمیخته بازاریابی ورزشی باشگاه‌های فوتبال، به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از وضعیت مطلوب است. لذا به‌منظور بهبود توسعه صنعت فوتبال ضروری است تا در برنامه‌­های بازاریابی باشگاه‌ها تغییرات اساسی انجام گیرد.
اصالت و ابتکار مقاله: در این مقاله به مدلسازی عناصر آمیخته بازاریابی 8p بر روی صنعت فوتبال با روش معادلات ساختاری پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

  1. Alipour, M., Pour, B. M., & Darbahaniha, A. (2018). The effects of the 7P marketing mix components on sporting goods customer satisfaction. International Journal of Business and Management Invention, 7(1), 20-26. https://www.ijbmi.org/papers/Online%20 Certificate/Vol-7%20Issue-1-2018/Version-2/IJBMI-4.pdf
  2. Eagleman, A. N. (2013). Acceptance, motivations, and usage of social media as a marketing communications tool amongst employees of sport national governing bodies. Sport Management Review, 16(4), 488-497. https://doi.org/10.1016/j.smr.2013.03.004
  3. Edmans, A., Garcia, D., & Norli, O. (2007). Sports sentiment and stock returns. The Journal of Finance, 62(4), 1967-1998. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2007.01262.x
  4. Fatehi, B. (2011). A review of the marketing mix in the Iranian Basketball Premier League clubs. [Msc Thesis, Tehran]. Iran. https://ut.ac.ir/fa/thesis/13116/
  5. Fatehi, B., Sajjadi, S. N., Hamidi, M., & Zende Del, B. (2017). Ranking of Iranian Basketball Premier League teams based on p4 using the Promit method. Sports Management 9(2), 191-211. http://ensani.ir/fa/article/374186
  6. Ghasemi, r., Javadipour, m., & Torkfar, a. (2016). Identifying Sport Marketing Barriers in Iran from Sport Managers’ Perspectives. Journal of Sport Management, 7(6), 829-846. https://doi.org/10.22059/jsm.2016.57451
  7. Gladden, J. M., Mime, G. R., & Sutton, W. A. (1998). A conceptual framework for assessing brand equity in Division I college athletics. Journal of Sport Management, 12(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/jsm.12.1.1
  8. Haas, D., Kocher, M. G., & Sutter, M. (2004). Measuring efficiency of German football teams by data envelopment analysis. Central European Journal of Operations Research, 12(3), 251-268. https://www.proquest.com/openview/ed228c066266fe82e7a935ee303 bf1e6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=46921
  9. Khodaparast Sareshkeh, S., Razavi, S. M. H., Rezaee Soufi, M., & Safania, A. M. (2016). Evaluating the Components of Marketing Mix (7Ps) of Iran’s Volleyball Super League. Annals of Applied Sport Science, 4(3), 35-40. https://doi.org/10.18869/acadpub.aassjournal.4.3.35
  10. Kouzechian, h., & Ehsani, m. (2010). The Evaluation of Marketing Mix Factor (7P) in Iran Football Premier League from Physical Education Organization and Football Federation Managers' Viewpoints. Journal of Sport Management, 2(5), 5-23. https://jsm.ut.ac.ir/ article_21958.html?lang=en
  11. Maadi, M., Hamidi, Mehrzad., Boroumanddolgh, Mohammad Reza., & Shafizadeh, Shahram. (2011). Comparison of marketing mix in the country's volleyball premier league from the perspective of managers and experts. Olympic Quarterly, 19(4), 53-66. https://www.sid. ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=181958
  12. McCarthy, E. J. (1960). Basic marketing, a managerial approach. Richard D. Irwin. https://books. google.com/books?id=uhPUAAAAMAAJ
  13. Memari, Z. (2007). Analysis and Modeling of Iran's Sports Industry with Decision-Oriented Approach. [PhD Thesis, Tehran University]. Tehran, Iran.
  14. Miloch, K. S., & Lambrecht, K. W. (2006). Consumer awareness of sponsorship at grassroots sport events. Sport Marketing Quarterly, 15(3), 147-154. http://citeseerx.ist.psu.edu/ viewdoc/download?doi=10.1.1.392.4265&rep=rep1&type=pdf
  15. Mohammad Kazemi, R., Tondnevis, F., & Khabiri, M. (2008). The comparison of “price” element among marketing mix elements in the football pro–league of iran. Journal of Business Management Perspective, 10(8), 137-153. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94564.html
  16. Moyer, C., Pokrywczynski, J., & Griffin, R. J. (2015). The relationship of fans' sports-team identification and Facebook usage to purchase of team products. Journal of sports media, 10(1), 31-49. https://muse.jhu.edu/article/577358/summary
  17. Rezaei, F. (2016). Determining the Priorities of Marketing Mix Elements (p8) for Buying Sport Garments in Lorestan Province. [Msc Thesis, Ivanoki]. Pakdasht, Tehran, Iran.
  18. Seif Panahi Shabani, J. (2015, October 8). Investigating the current situation of marketing mix (p8) in Iranian Premier League clubs National Conference on Applied Sciences in Sports and Health, Tabriz, Iran. https://civilica.com/doc/544025/
  19. Sheikhi, D., & Pazoki, M. (2017). Assessing and Prioritizing the Factors Affecting Rural Tourism Marketing Using the Marketing Mix Model (A Case Study: Jozan District, Malayer Township). Journal of Rural Research, 8(3), 488-501. https://doi.org/10. 22059/jrur.2017.63478
  20. Tahmasbpour Shafiei, M., & Alizadeh, F. (2015). Promotion Element Evaluation of Combined Sport Marketing Elements in Mazandaran’s Football Super League. Sport Management and Development, 4(2), 165-179. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1649.html?lang=en
  21. Westerbeek, H. M., & Shilbury, D. (2003). A Conceptual Model for Sport Services Marketing Research: Integrating Quality, Value and Satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(1), 3-23. https://doi.org/10.1108/IJSMS-05-01-2003-B002