نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش حقوق مالکیت معنوی در توسعه ارزش ویژه برند در کالاهای ورزشی ایرانی انجام شد.
روش: با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و با رویکرد معادلات ساختاری، دادههای آماری به روش میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری بازار کالاهای ورزشی ایران بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و دادهها از شهرهای تهران، کرج، خوزستان، سمنان و اصفهان جمعآوری شدند. حجم نمونه 485 نفر بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حقوق مالکیت فکری اصلاح شده (هیرشیلا، بوون انگ هوو، 2017) و پرسشنامه ارزش ویژه برند (آکر، 1991) استفاده شد. اساتید حقوق و مدیریت ورزشی روایی و پایایی پرسشنامه ها را ارزیابی کردند. برای ارزیابی روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و برای ارائه مدل تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری تحت نرم افزار AMOS استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون مدل پژوهش نشان داد که مدل برازش مناسبی با دادهها دارد و ضرایب چهار عامل حقوق مادی، حقوق اخلاقی، حقوق بینالملل و حقوق کپی رایت تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه ارزش ویژه برند ورزشی دارند. توصیه میشود تولیدکنندگان لوازم ورزشی برای ثبت نام برند قانونی محصولات خود از مشاوره حقوقی بهرهمند شوند. با توجه به وجود اسناد بالادستی مرتبط با حمایت از تولید داخلی و سیاستهای اداره کل در اقتصاد، سیاستگذاران و مسئولان نسبت به توسعه، اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق مالکیت معنوی در صنعت محصولات ورزشی اقدام میکنند.
اصالت و ابتکار مقاله: در این پژوهش برای اولین بار به مقایسه حقوق مالکیت معنوی و ارزش ویژه برند در محصولات ورزشی ایران پرداخته شده است.
کلیدواژهها
- Aaker, A. D. (1991). Managing Brand Equity. Free Press. https://www.amazon.com/Managing-Brand-Equity-David-Aaker/dp/0029001013
- Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z. S., & Ghahfarokhhi, E. A. (2018). Identify and prioritise factors affecting sports consumer behaviour in Iran. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(1-2), 42-62. https://www.researchgate.net/profile/Hossein-Abdolmaleki/ publication/324510210_Identify_and_prioritise_factors_affecting_sports_consumer_behaviour_in_Iran/links/5c45d79ea6fdccd6b5be0936/Identify-and-prioritise-factors-affecting-sports-consumer-behaviour-in-Iran.pdf
- Amadi, U. J. (2017). Intellectual property rights in sports: A trick or two Nigeria can learn from the global game. African Sports Law and Business Bulletin, 1, 1-14. http://www. africansportslawjournal.com/Amadi.pdf
- Amirhajilo, A., Nazari, R., & Azimzadeh, S. (2019). Identification of the components of the Iranian National Brand Excellence Model. New Approaches to Sport Management, 7(24), 95-109. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=751593
- Azadi, R., Yousefi, B., & Eydi, H. (2015a). Effects of Selected Marketing Mix Elements on Brand Equity in the Sport Apparel Industry from Perspective of Students and Graduates Physical Education and Sports Science (Case Study: Valid Sports Brands). Research on Educational Sport, 3(8), 53-73. https://res.ssrc.ac.ir/article_484.html?lang=en
- Azadi, R., Yousefi, B., & Eydi, H. (2015b). The role of media and advertising, to promote brand equity in the sports apparel industry. Communication Management in Sport Media, 2(2), 66-75. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_1580.html?lang=en
- Boyle, R. (2015). Battle for control? Copyright, football and European media rights. Media, Culture & Society, 37(3), 359-375. https://doi.org/10.1177/0163443714567020
- Bridgewater, S. (2010). Football Brands. Palgrave Macmillan. https://books.google.com/books? id=M07eCwAAQBAJ
- DeSarbo, W. S., & Madrigal, R. (2011). Examining the behavioral manifestations of fan avidity in sports marketing. Journal of Modelling in Management, 6(1), 79-99. https://doi.org/ 10.1108/17465661111112511
- Falvey, R., Foster, N., & Greenaway, D. (2006). Intellectual Property Rights and Economic Growth. Review of Development Economics, 10(4), 700-719. https://doi.org/10.1111/j. 1467-9361.2006.00343.x
- Hekmatnia, M., & Calligrapher, A. (2010). Examples of Intellectual Property Rights in the Sports Industry. Islamic Law (Jurisprudence and Law), 6(23), 127-158. http://ensani.ir/fa/ article/304799
- Kim, J.-H., & Hyun, Y. J. (2011). A model to investigate the influence of marketing-mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector. Industrial Marketing Management, 40(3), 424-438. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.06.024
- Margoni, T. (2016). The Protection of Sports Events in the EU: Property, Intellectual Property, Unfair Competition and Special Forms of Protection. IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, 47(4), 386-417. https://doi.org/10.1007/s40319-016-0475-8
- Mirzaee, M., Mohammadkazemi, R., & Khademi, M. (2017). The Effect of Sport Brand Development on Brand Equity (Case Study: Persepolis Brand). Journal of Sport Management, 9(3), 531-548. https://doi.org/10.22059/jsm.2017.64747
- Nkomo, M. (2014). The Role and Importance of Effective IP asset Management in Enhancing the Competitiveness and Productivity of Small and Medium Enterprises. T. Z. Experience. https://www.wipo.int/meetings/fr/doc_details.jsp?doc_id=294003
- Rahbari, E., & Lajmorak, H. (2016). An Analysis on particular Aspects of Trademark License Agreements in Sport Sphere. Private Law, 13(1), 23-46. https://doi.org/10.22059/jolt. 2016.59405
- Ramezani Nejad, R., Asayesh, L., Abdoli, M., & Karkan, M. (2018). The relationship between athletes' desire to use domestic brands with loyalty and imagery in creating brand equity. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 14(28), 73-84. https://www. sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=514552
- Razavi, S. M. H. (2005). Increase efficiency with privatization policy in sports. Harakat, 23(23), 5-22. https://joh.ut.ac.ir/article_10345.html?lang=en
- Soltani, M. M., Mohammadi, H. A., & Foroughipour, H. (2020). Prioritization of effective factors in intellectual property (Case study: Iranian sport). Jurisprudence, law and criminal sciences, 5(1-18), 1-10. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=543185