نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

4 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل فرآیند هم‌آفرینی تجربه در گردشگری ورزشی ایران بود.
روش: پژوهش انجام شده از نوع آمیخته است. مشارکت‌کنندگان در مرحلۀ  کیفی، شامل 10 نفر از خبرگان گردشگری ورزشی و پژوهشگران حوزۀ هم‌آفرینی و در مرحلۀ کمی، شامل 15 نفر از متخصصان گردشگری بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبۀ نیمه‌­ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامۀ محقق‌ساخته‌ای بود که عوامل آن از طریق مطالعۀ بخش کیفی استخراج شد و مدل پژوهش، از طریق خروجی‌های نرم‌افزار دیمتل ترسیم گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بیانگر 6 مضمون سازمان‌دهندۀ تحقیقات بازار، ایجاد سازمان پویا، توسعۀ تیم کاری، گفتگو و تعامل، ایجاد تعهد مشترک و مشارکت بود. در بخش کمی نتایج نشان داد که مؤلفه‌های ایجاد تعهد مشترک و ایجاد سازمان پویا به‌ترتیب، اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفه‌ها هستند. همچنین ایجاد سازمان پویا و تحقیقات بازار به‌ترتیب بااهمیت‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین مؤلفه‌ها هستند.
اصالت و ابتکار مقاله: یکی از چالش‌های توسعۀ گردشگری ورزشی در ایران مشارکت و تعامل کم‌رنگ گردشگران در زمینه‌های مختلف است. پژوهش حاضر تلاش کرده است با استفاده از روش تحلیل مضمون و تکنیک دیمتل مؤلفه‌های اثرگذار و بااهمیت در راستای پیشبرد گردشگری ورزشی را شناسایی کند.

کلیدواژه‌ها

  1. Azar, A., Khosravani, F., & Jalali, R. (2019). Research on Soft Operations (Problem Structured Approaches) (Fourth ed.). Industrial Management Organization.
  2. Bentzen, T. (2020). Continuous co-creation: how ongoing involvement impacts outcomes of co-creation. Public Management Review, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/14719037. 2020.1786150
  3. Berrada, M. (2017). Co-creation of the tourist experience via internet: Towards exploring a new practice. Journal of International Business Research and Marketing, 2(5), 18-23. https://doi.org/10.18775/jibrm.1849-8558.2015.25.3003
  4. Bhardwaj, A., & Sharma, S. k. (2020). Drivers of Customer Value Co-Creation in Travel Services Post Covid-19. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP), 11(1), 677-683. https://doi.org/10.29322/IJSRP.11.01.2021.p10984
  5. Binkhorst, E., & Den Dekker, T. (2009). Agenda for Co-Creation Tourism Experience Research. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), 311-327. https://doi.org/10. 1080/19368620802594193
  6. Buonincontri, P., & Micera, R. (2016). The experience co-creation in smart tourism destinations: a multiple case analysis of European destinations. Information Technology & Tourism, 16(3), 285-315. https://doi.org/10.1007/s40558-016-0060-5
  7. Buonincontri, P., Morvillo, A., Okumus, F., & van Niekerk, M. (2017). Managing the experience co-creation process in tourism destinations: Empirical findings from Naples. Tourism Management, 62, 264-277. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.04.014
  8. Campos, A. C., Mendes, J., Valle, P. O. d., & Scott, N. (2018). Co-creation of tourist experiences: a literature review. Current Issues in Tourism, 21(4), 369-400. https://doi.org/10.1080/ 13683500.2015.1081158
  9. Chen, C.-C., Jou-Chen, J.-C., & Lin, M.-J. (2015). The impact of customer participation: The employee’s perspective. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(5), 486-497. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2012-0104
  10. Chen, K.-Y., Chang, C.-W., & Wang, C.-H. (2019). Frontline employees’ passion and emotional exhaustion: The mediating role of emotional labor strategies. International Journal of Hospitality Management, 76, 163-172. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.05.006
  11. Dastgerdi, M., Salimi, M., Ranjbar, N., & Khosromanesh, R. (2022). Iranian Sport Tourism Development Model. Sports Business Journal, 2(2), 14-32. https://doi.org/10.22051/ sbj.2022.41749.1053
  12. Fallah Kazemi, M., & Atghia, N. (2021). What are the Sports Tourism Factors and Potentials in Guilan Province? Sports Business Journal, 1(2), 47-58. https://doi.org/10.22051/sbj.20 21.36633.1002
  13. Ghaobadi, J., Rezaeian, J., & Haji Aghaei Keshteli, M. (2019). Identification and Prioritization the Risks of Green Building Projects Based on the Combination of FANP and FDEMATEL: (Case study: Savadkooh County). Amirkabir Journal of Civil Engineering, 51(3), 599-616. https://doi.org/10.22060/ceej.2017.13302.5398
  14. Giriwati, N. S. S., Hawa, L., Pamungkas, S., Iyati, W., & Hidayat, A. (2019). Local community participation in ecotourism development: the case of Sumberwangi Hamlet Destination, East Java, Indonesia. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 5, 81-98. https://doi.org/10.20319/pijss.2019.51.8198
  15. Hamel, G., & Breen, B. (2007). Building an innovation democracy: WL Gore. Harvard Business Review Press. https://cc.bingj.com/cache.aspx?q=Building+an+innovation+democracy %3a+WL+Gore&d=4653417057619717&mkt=en-WW&setlang=en-US&w=p_5Pz-3di XhEIXlkwkrYQro1Dq1dbCR4
  16. Hassanzadeh, M., Delafrooz, N., Gholipour Soleimani, A., & Shahroudi, K. (2021). Designing a Value Co-Creation Model for the Medical Tourism Industry in Guilan Province. Journal of Studies of Human Settlements Planning, 16(2), 309-323. https://jshsp.rasht. iau.ir/article_682056.html?lang=en
  17. Irani, A., Farhangi, A. A., Mehrgan, M. R., & Irani, S. (2018). Proposing a Model of Co-Creative Participation in Tourism Market. Journal of Business Management, 10(4), 889-904. https://doi.org/10.22059/jibm.2018.249026.2894
  18. Javashi Jadid, S., Taherikia, F., Jalali, M., & Tabrizian, B. (2020). The pattern of value-creating with customers in the tourism industry. Innovation Management in Defense Organizations 3(1), 119-146. https://www.sid.ir/paper/525947/fa
  19. Lee, G. (2012). Modeling consumers' co-creation in tourism innovation. Temple University.
  20. Lončarić, D., Perišić Prodan, M., & Dlačić, J. (2019). The role of market mavens in co-creating tourist experiences and increasing loyalty to service providers. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 2252-2268. https://doi.org/10.1080/1331677X.2019. 1645713
  21. Mathis, E. F., Kim, H., Uysal, M., Sirgy, J. M., & Prebensen, N. K. (2016). The effect of co-creation experience on outcome variable. Annals of Tourism Research, 57, 62-75. https://doi.org/10.1016/j.annals.2015.11.023
  22. Moradi Doliskani, N., & Atghia, N. (2021). The Role of Social Marketing in Sports Tourism Development in Tehran Province. Sports Business Journal, 1(1), 45-59. https://doi.org/ 10.22051/sbj.2021.36529.1003
  23. Nateghi, Z., Naqshbandi, S., & Poursoltani, H. (2017). Identifying and prioritizing factors affecting the development of sport tourism in Iran. Quarterly Journal of Strategic Studies in Sports and Youth, 16(37), 147-156. https://civilica.com/doc/1411773/
  24. Niazi, M. (2011). Mixed-Methods Research The Third Movement in the Methodology of Social Sciences. 5(2), 158-181. http://www.jss-isa.ir/article_21468.html?lang=en
  25. Oyner, O., & Korelina, A. (2016). The influence of customer engagement in value co-creation on customer satisfaction: Searching for new forms of co-creation in the Russian hotel industry. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 8(3), 327-345. https://doi.org/10. 1108/WHATT-02-2016-0005
  26. Pashaei, S., Askarian, F., & Roozafzon, A. (2019). The role of institutional factors mediation in the impact of social, economic, environmental factors on sport tourism development of Maku Free Zone. Tourism Management Studies, 14(45), 57-80. https://doi.org/10.220 54/tms.2019.20248.1561
  27. Payne, A. F., Storbacka, K., & Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the academy of marketing science, 36(1), 83-96. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0070-0
  28. Pourmohammadi, M. R., Naimi, K., & Irani, A. (2015). Evaluation and formulation of sustainable tourism development strategies using SWOT and IEA techniques (Case Study: Baneh city). Urban Tourism Journal, 2(3), 305-319. https://doi.org/10.22059/ JUT.2015.58451
  29. Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3), 5-14. https://doi.org/10.1002/dir.20015
  30. Rahmati, M. (2020). Presenting a model of co-creation in the tourism industry. Journal of Tourism Planning and Development, 9(2), 229-246. https://doi.org/10.22080/JTPD. 2020.17971.3208
  31. Schwab, K., Hagemann Snabe, J., Barth Eide, E., Blanke, J., Moavenzadeh, J., & Drzeniek-Hanouz, M. (2015). The Travel & Tourism Competitiveness Report. https://www3. weforum.org/docs/TT15/WEF_Global_Travel&Tourism_Report_2015.pdf
  32. Stacey, R. D. (2007). Strategic Management and Organisational Dynamics: The Challenge of Complexity to Ways of Thinking about Organisations. Financial Times Prentice Hall. https://books.google.com/books?id=PENbGZDXTU4C
  33. Terblanche, N. S. (2014). Some theoretical perspectives of co-creation and co-production of value by customers. Acta Commercii, 14(2), 1-8. https://journals.co.za/doi/abs/10.41 02/ac.v14i2.237
  34. Trischler, J., Pervan, S., & Scott, D. (2017). Exploring the ‘black box’ of customer co-creation processes. Journal of services marketing, 31(3). https://doi.org/10.1108/JSM-03-2016-0120
  35. Xie, C., Bagozzi, R. P., & Troye, S. V. (2008). Trying to prosume: toward a theory of consumers as co-creators of value. Journal of the academy of marketing science, 36(1), 109-122. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0060-2