نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: بررسی تمایل به پرداخت مردم برای رشته‌های ورزشی یکی از بهترین‌ راه‌ها برای  افزایش میزان تقاضا است. به‌طوری که از طریق آن می‌توان به توسعه اقتصادی مکان ورزشی مورد نظر نیز دست پیدا کرد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی بود که به روش توصیفی-تحلیلی و به‌صورت میدانی انجام گرفت. نمونه آماری اماکن پنچگانه در مناطق باغشمال، منظریه، میرداماد، مجموعه ورزشی امام علی و مجموعه ورزشی خیابانی تبریز بودند. جامعه آماری شامل مراجعه‌کنندگان به این اماکن بودند که بر اساس جدول مورگان 534 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه تمایل به پرداخت مردم بیدارام و همکاران (1396) و کیفیت خدمات ورزشی لیو (2008) بود. به‌منظور بررسی سوالات تحقیق از لاجیت با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و ایویوز  استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میانگین میزان تمایل به پرداخت افراد برای رشته‌های ورزشی تیمی 95/43 و انفرادی 06/51 تومان بود. کل ارزش اقتصادی (تمایل به پرداخت) رشته‌های ورزشی تیمی و انفرادی برای این اماکن به‌ترتیب برابر با 129213تومان و   18259056 تومان است. همچنین نتایج نشان داد که مؤلفه‌های کیفیت خدمات ورزشی از قبیل رضایت، تجهیزات و تسهیلات بر ارزش پیشنهادی جهت پرداخت به اماکن اثر مثبت و معنی‌دار دارد.
اصالت: محققین در این تحقیق به بررسی تمایل به پرداخت مردم برای رشته­های ورزشی و تأثیر کیفیت خدمات بر ارزش پیشنهادی پرداختند که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

کلیدواژه‌ها

  1. Asafu-Adjaye, J., & Tapsuwan, S. (2008). A contingent valuation study of scuba diving benefits: Case study in Mu Ko Similan Marine National Park, Thailand. Tourism Management, 29(6), 1122-1130. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.02.005
  2. Askarian, F., Rahbar, M., & Fakhri, F. (2021). How We Can Develop Sports in Iran: Explaining the Process. Sports Business Journal, 1(1), 61-79. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.366 18.1001
  3. Bakkenbüll, L.-B., & Dilger, A. (2020). Willingness to Pay and Accept for Hosting Olympic Games in Germany. 7, 189-204. https://doi.org/10.30958/ajspo.7-3-4
  4. Baral, N., Stern, M. J., & Bhattarai, R. (2008). Contingent valuation of ecotourism in Annapurna conservation area, Nepal: Implications for sustainable park finance and local development. Ecological Economics, 66(2), 218-227. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2008.02.004
  5. Bidram, R., Saffari, B., & Daruvar, D. (2018). Estimation of Economic Value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. Urban Economics, 2(1), 37-50. https:// doi.org/10.22108/ue.2017.79472.0
  6. Breidert, C., Hahsler, M., & Reutterer, T. (2006). A Review of Methods for Measuring Willingness-to-Pay. Innovative Marketing, 2(4). http://www.reutterer.com/papers/breidert&hahsler& reutterer_2006.pdf
  7. Castellanos-García, P., Garci Villar, J., & Sánchez Santos, J. (2014). Economic crisis, sport success and willingness to pay: the case of a football club. Sport, Business and Management: An International Journal, 4(3). https://doi.org/10.1108/SBM-07-2013-0023
  8. Coates, D., & Humphreys, B. R. (2003). Professional sports facilities, franchises and urban economic development. Public Finance and Management, 3(3), 335-357. https://economics.umbc. edu/wp-content/uploads/sites/243/2014/09/wp_03_103.pdf
  9. Hanemann, W. M., & Kanninen, B. (1996). The statistical analysis of discrete-response CV data. http://132.247.70.26/profesores/blopez/valoracion-kanninen.pdf
  10. Humphreys, B. R., Wagner, G. A., Whitehead, J. C., & Wicker, P. (2022). Willingness to pay for policies to reduce health risks from COVID‐19: Evidence from US professional sports. Health Economics. https://doi.org/10.1002/hec.4618
  11. Johnson, B., & Whitehead, J. (2000). Value of Public Goods from Sports Stadiums: The CVM Approach. Contemporary Economic Policy, 18(1), 48-58. https://doi.org/10.1111/j.14 65-7287.2000.tb00005.x
  12. Johnson, B. K., Whitehead, J. C., Mason, D. S., & Walker, G. J. (2012). Willingness to pay for downtown public goods generated by large, sports-anchored development projects: The CVM approach. City, Culture and Society, 3(3), 201-208. https://doi.org/10.1016/j.ccs. 2012.06.007
  13. Liu, Y.-C. (2008). An analysis service quality, customer satisfaction and customer loyalty of commercial swim clubs in Taiwan. [Dissertation of faculty of the United States Sports Academy].
  14. Lyu, S. O., & Hwang, J. (2017). Saving golf courses from business troubles. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(8), 1089-1100. https://doi.org/10.1080/10548408.2017.1285742
  15. Pitts, B. G., & Zhang, J. J. (2016). Global Sport Management: Contemporary Issues and Inquiries. Taylor & Francis. https://books.google.com/books?id=gzIlDwAAQBAJ
  16. Sarlab, R., & Farid Fathi, M. (2021). Design of Fuzzy Cognitive Mapping Model of Factors Affecting Personalized Advertising in the Sporting Goods Industry. Sports Business Journal, 1(2), 213-230. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.39717.1025
  17. Shin, J.-h., & Lyu, S. O. (2019). Using a discrete choice experiment to estimate spectators’ willingness to pay for professional baseball park sportscape. Sport Management Review, 22(4), 502-512. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.06.009
  18. Soltan Hoseini, M., Alidoust Ghahfarokhi, E., & Farahani, A. (2014). Traffic and Natural Environmental Effects of Sport Stadiums On Urban Environment of Yazd. Sport Management Studies, 6(24), 15-30. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_140.html?lang=en
  19. Zhang, J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 00-00. https://doi.org/10.1108/IJSMS-03-2018-0023