نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش برای شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر افزایش تمایل مشتریان محصولات ورزشی شهر مشهد بر خرید از برندهای داخلی انجام شده است.
روش:  پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به صورت میدانی می‌باشد که جامعه آماری آن شامل مشتریان، فروشندگان، تولیدکنندگان، ورزشکاران، مربیان ورزشی در شهر مشهد می‌باشد. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری، با تاکید بر جدول حجم نمونه مورگان برای جامعه نامحدود، ۳۸۴ نفر انتخاب شد. برای تعیین و شناسایی عوامل موثر بر خرید محصولات ورزشی برند داخلی در مرحله اول با انجام مصاحبه از صاحب نظران و متخصصان بازاریابی ورزشی و نیز مطالعه پیشینه، به جمع‌آوری اطلاعات لازم پرداخته شد. سپس، با ساخت یک پرسشنامه محقق ساخته شده و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها از نرم‌افزار  spssv23 برای سازماندهی و تحلیل داده‌ها استفاده شد. از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی عوامل پدیدار شده استفاده شد.
یافته‌ها: در این پژوهش عواملی که بیشترین تاثیر در خرید محصولات ورزشی برند داخلی دارند شامل کیفیت محصولات با میانگین رتبه‌ای «5.63»، قیمت محصولات با میانگین رتبه‌ای «5.04»، ظاهر و بسته‌بندی محصولات با میانگین رتبه‌ای «4.88»، وفاداری به برند تولید داخل با میانگین رتبه‌ای «4.60»، مد و تنوع محصولات با میانگین رتبه‌ای «4.40»، عوامل اجتماعی با میانگین رتبه‌ای «4.20»، آگاهی از برند (تبلیغات) با میانگین رتبه‌ای «3.97» و دسترسی آسان به محصولات با میانگین رتبه‌ای «3.28» بودند.
اصالت و ابتکار مقاله: در این مقاله ما عوامل مؤثر بر تمایل به خرید محصولات ورزشی داخلی را شناسایی و رتبه‌بندی نمودیم که می‌تواند برای تولیدکنندگان محصولات ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

کلیدواژه‌ها

  1. Adam, D. M., Mandala, A. A., & Basri, M. B. H. (2021). Effect of Brand Awareness and Brand Loyalty on the Purchase Decision of Adidas Brand Sport Shoes by Bandung City Adidas Lovers. Kontigensi: Jurnal Ilmiah Manajemen, 9(2), 605-614. https://doi.org/ 10.56457/jimk.v9i2.215
  2. Askarian, F., G anj Khanloo, J., & Tahmasebi, F. (2019). The Effects of Private Sector Investment in Sports Products Manufacturing Workshops on Iran's Gross Domestic Product. Sport Management Studies, 11(54), 51-70. https://doi.org/10.22089/smrj.20 18.5083.1990
  3. Bahmani, M. (2012). Examining the Level of Consuming Nationalism, Trust in Ads and Propensity towards Domestic Goods: A Case Study of 28 Iranian Provinces. Communication Research, 19(71), 159-182. https://doi.org/10.22082/cr.2012.23405
  4. Bahrami, S., Karimi, A., & Rasekh, N. (2022). Development of paradigm pattern of the advertisement role on willingness of sports products’ customers (focusing on social media). Communication Management in Sport Media, 9(3), -. https://doi.org/10.30473/ jsm.2020.51952.1395
  5. Bouchet, P., Hillairet, D., & Bodet, G. (2013). Sport Brands. Taylor & Francis. https://books. google.com/books?id=ppvu0a6pEo0C
  6. Chung, M. R., & Welty Peachey, J. (2022). The influence of brand experience on satisfaction, uncertainty and brand loyalty: a focus on the golf club industry. Sport, Business and Management: An International Journal, 12(2), 154-170. https://doi.org/10.1108/SBM-11-2020-0115
  7. Dorsazan, S., Bahrami, S., & Yosefi, B. (2021). The effect of nationalism, ethnocentrism and consumer globalization on the preference of domestic to foreign sports brands among students: The mediating role of product performance quality. Sport Management Journal, -. https://doi.org/10.22059/jsm.2021.326425.2758
  8. Ganjali, Z., Karimi, V., & Ateshak, S. (2015, Aygust 29). The relationship between brand personality and satisfaction and loyalty of sportswear consumers. The second national conference of applied sports and health sciences, Tabriz, Iran. https://civilica.com/doc/708361/
  9. Ganjkhanloo, A., Memari, Z., & Khabiri, M. (2021). Marketing Strategies to developing the Iranian sports industry. Sports Business Journal, 1(2), 95-113. https://doi.org/10.2205 1/sbj.2022.38999.1020
  10. Ghasemi Siani, M., Mohammadi, S., Soltan Hosseini, M., & Dickson, G. (2021). Comparing young adult responses to rational and emotional sports product advertisements: the moderating role of product type and gender. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 22(4), 798-815. https://doi.org/10.1108/IJSMS-04-2020-0045
  11. Ghobadi, A., Shetab Bushehri, N., & khatibi, A. (2021). Analysis of Factors Affecting the Development of Sport Apparel Brand. Sport Management Journal, 12(4), 979-995. https://doi.org/10.22059/jsm.2019.279420.2255
  12. Keshkar, S., Ghasemi, H., & Farajizadeh, P. (2016). The Role of Sport Shoes Packaging as a Media in Persuading Different Groups of Athletes to Buy Sport Shoes. Sport Management Journal, 7(6), 905-920. https://doi.org/10.22059/jsm.2016.57456
  13. Mazhari, Z., Ezati, N., & Jafari Baghney, P. (2021). Provide a model of the impact of love for the brand, packaging and price on the intention to repurchase customers from the sportswear industry. Journal of Accounting and Management Vision, 4(43), 1-15. http://www.jamv. ir/article_131465_e3c7d126fd78a33d23056002b1ed6867.pdf?lang=en
  14. Namazi, M., Imanzadeh, M., & Moharramzadeh, M. (2020). Developing a Model of Encouraging Athletes to Buy Domestic Sports Goods. Sport Management and Development, 9(1), 95-109. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4095
  15. Nazarian Madavani, A., Aghaei, N., & Fallah Ibrahim Begloo, B. (2022). Role of Intellectual Property Rights in Developing Brand Equity of Iranian Sport Products. Sports Business Journal, 2(1), 59-72. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.40101.1031
  16. Neghabi, A., Yazdani, N., & Nazem Bokai, m. (2016). The Effect of the National Identity of Consumers on Foreign Product Purchase. New Marketing Research Journal, 6(2), 132-115. https://doi.org/10.22108/nmrj.2016.20669
  17. Ramezaninejad, R., Asayesh, L., Abdoli, M., & Karkan, M. (2018). Designing the model of willingness to buy Iranian sports shoes with customer loyalty and imagery in creating the special value of domestic brands. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 14(28), 73-84. https://doi.org/10.22080/jsmb.2018.5897.1828
  18. Samiei Nasr, M., Alavi, S. M., & Nadjafi Siahroudi, M. (2011). An Investigation into Factors that Affect Brand Choice Using Factor Analysis Approach. Jounal of Marketing Management, 6(10), 47-64. https://jomm.srbiau.ac.ir/article_1684.html
  19. Savadi, A. (2019). Explaining the factors affecting sports advertisements based on emotions in sports products made in Iran. [Master Thesis, Ferdowsi]. Mashhad, Iran. https://ganj.irandoc.ac. ir/#/articles/32c2632926b5ce90a1b59eec417dcb97