نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف آینده‌پژوهی گردشگری ورزشی در ایران با استفاده از سناریوویزارد و COPRAS انجام شد.
روش: پس از بررسی موضوع و مرور پیشینه پژوهش‌ها، مصاحبه با دوازده نفر از اساتید و خبرگان گردشگری ورزشی انجام شد. از روش اشباع نظری به عنوان استانداردی برای پایان نمونه‌گیری استفاده شد. در میان یافته‌های بدست‌ آمده 15 عامل کلیدی به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی در ایران شناسایی شدند. با به‌کارگیری نرم‌افزار MICMAC عوامل یادشده تحلیل ساختاری شدند. عوامل اثرگذار و تأثیرپذیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شناسایی و رتبه‌بندی شدند و مهمترین آنها به عنوان پیشران‌های اصلی ارائه شدند.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد از نظر خبرگان ورزش کشور، مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ایران شامل موارد زیر هستند: عوامل طبیعی و ویژگی‌های مقصد، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی، عوامل زیرساختی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خدمات رفاهی، بازاریابی، حمل و نقل، میزان مشارکت مردم، تکنولوژی و دانش سرآمد، امنیت و اعتماد، روابط بین‌الملل، بودجه، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، گویه‌های بومی. بر اساس نتایج دو عامل گویه‌های بومی و روابط بین‌‌الملل بیشترین تأثیر را بر گردشگری ورزشی در ایران دارند. براساس این دو عامل کلیدی چهار سناریو توسعه تاب‌آور، ظلمت گردشگری ورزشی، توسعه شکننده و توسعه ایده‌آل برای آینده گردشگری ورزشی در ایران ارائه شد. در نهایت با انجام تکنیک COPRAS سناریوی توسعه شکننده به عنوان محتمل ترین سناریوی گردشگری ورزشی در ایران انتخاب شد.
اصالت و ابتکار مقاله: از آنجایی که تحقیقات آینده‌پژوهی گردشگری ورزشی کافی در ایران وجود ندارد، این مقاله سعی دارد جنبه‌های مختلف گردشگری ورزشی در ایران را توسعه دهد.  

کلیدواژه‌ها

  1. Amini, M., Amini, M., Mahdipour, A., & Ghasemi, H. (2017). Explanation and evaluation indexes Effectiveness industry barriers of Sports tourism with group AHP method Emphasizing the role of information and communication. Communication Management in Sport Media, 4(3), 27-36. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_3970.html?lang=en
  2. Esfahani, N., Goudarzi, M., Asadi, H., Sajjadi, N., & Esmith, E. (2009). The Analysis of the Effect of Factors on Internal Sport Tourism in Iran. Sport management journal, 1(1), 159-175. https://jsm.ut.ac.ir/article_22139.html
  3. Fallah Kazemi, M., & Atghia, N. (2021). What are the Sports Tourism Factors and Potentials in Guilan Province? Sports Business Journal, 1(2), 47-58. https://doi.org/10.22051/sbj.20 21.36633.1002
  4. Fathi, M. R., Torabi, M., & Saraj, S. R. M. (2022). The future of apitourism in Iran based on critical uncertainty approach and DEMATEL/COPRAS techniques. Journal of Tourism Futures(ahead-of-print).
  5. Hataminejad, H., habibian, b., & amirshekari, M. (2017). Ranking the strategies of religious tourism development in Dezfoul city. urban tourism, 3(1), 59-76. https://doi.org/10.22 059/jut.2017.60509
  6. Iran Chamber of Commerce, I., Mines and Agriculture (ICCIMA),. (2017). Iran Chamber of Commerce to propose package on details of 7th Development Plan. https://en.otaghiran online.ir/news/44377
  7. Karizki, A., Kharazmi, S. a., & Ali, O. (2016). Tourism scenarios of Mashhad city in the horizon of 1404 International conference on research approaches in management, economics, accounting and humanities, Norway - Oslo. https://scholar.conference.ac:443/index. php/download/file/11697-Tourism-scenarios-in-Mashhad-on-the-horizon-of-1404
  8. Khajehpour, A., & Doosti, M. (2017). Survey Methods Sports Tourism Development with using of Lindgreen Model (Case Study Green Roof Ramsar). Journal of Tourism Planning and Development, 6(20), 115-130. https://doi.org/10.22080/jtpd.2017.1490
  9. Macdonald, R. D. (2017). Future Directions in Research on Demand for Sport. XII Gijon Conference on Sports Economics,  https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3081352
  10. Moharramzadeh, M. (2019). Principles and basics of sports tourism. Academic Jihad, Urmia, West Azerbaijan, Iran. https://www.adinehbook.com/gp/product/9646032743
  11. Moradi Doliskani, N., & Atghia, N. (2021). The Role of Social Marketing in Sports Tourism Development in Tehran Province. Sports Business Journal, 1(1), 45-59. https://doi.org/ 10.22051/sbj.2021.36529.1003
  12. Naeim Abadi, N., Salimi Sobhan, M., Javan, F., & Hashemi Zehi, S. (2017). Sports tourists from the coastal areas of security satisfaction questionnaire (Case study: the city of Chabahar). Societal Security Studies, 9(53), 131-158. https://www.sid.ir/paper/203301/en
  13. Papanikos, G. (2015). The economic effects of a marathon as a sport tourism event. Athens Journal of Sports, 1(225), 225-240. https://doi.org/10.30958/ajspo.2-4-3
  14. Perić, M., Vitezić, V., & Badurina, J. Đ. (2019). Business models for active outdoor sport event tourism experiences. Tourism Management Perspectives, 32, 100561. https://doi.org/10. 1016/j.tmp.2019.100561
  15. Rahbar, S., & Gudarzi, A. (2017). The Study and Prioritization of Sports Tourism Attractions of Isfahan Province. Urban Tourism, 4(2), 81-98. https://doi.org/10.22059/jut.2017.224088.277
  16. Rahimi, M., Jalali Farahani, M., Ali Dost Ghafarakhi, I., & Jafari Hajin, I. (2016). A Model of Sport Tourism Development in Iran International Sport Events in Volleyball. New Trends in Sport Management, 4(13), 35-47. http://ntsmj.issma.ir/article-1-689-en.html
  17. Rastgoo, S., Bahrololoum, H., Andam, R., Bagheri, H., & Mikazemi, S. A. (2022). Analysis the Process of Co-creation Experience in Sports Tourism of Iran. Sports Business Journal, 2(2), 33-50. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.41339.1038
  18. Ratten, V., & Ferreira, J. (2017). Entrepreneurship, innovation and sport policy: implications for future research. International Journal of Sport Policy and Politics, 9(4), 575-577. https://doi.org/10.1080/19406940.2017.1380683
  19. Rostamkalai, A. (2015). Factors affecting the development of sports tourism with an emphasis on the natural sports attractions of Alborz province Payam Noor University].
  20. Safdel, H., Yektayar, M., Mohammadi, S., & Molazem, T. (2014). Effective Factors on Sports Tourism: Emphasizing Development in Sports Natural Attractions [Original Article]. Annals of Applied Sport Science, 2(4), 67-74. https://doi.org/10.18869/acadpub.aassjournal. 2.4.67
  21. Soleimani, A., & Leila and Zamani, Z. (2017). Identifying and prioritizing factors affecting the attraction of international tourists: the case study of Isfahan city.
  22. Taghvaei, M., & Hosseinekhah, H. (2018). Tourism Development Planning Based on Futures Studies and Scenario Case Study: Yasouj. Journal of Tourism Planning and Development, 6(23), 8-30. https://doi.org/10.22080/jtpd.2018.1762
  23. Uvinha, R. R., Chan, C.-S., Man, C. K., & Marafa, L. M. (2018). Sport tourism: a comparative analysis of residents from Brazil and Hong Kong. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 12, 180-206. https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i1.1374
  24. Yeh, C.-C., Lin, C.-S., & Huang, C.-H. (2018). The Total Economic Value of Sport Tourism in Belt and Road Development—An Environmental Perspective. Sustainability, 10(4), 1191. https://doi.org/10.3390/su10041191