نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

چکیده

هدف: رسانه‌های اجتماعی بر نیاز افراد به تعاملات بین فردی تأثیر گذاشته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر توسعه تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی و به منظور تاثیرگذاری بر نیات رفتاری مشتریان محصولات ورزشی انجام شد.
روش: روش پژوهش آمیخته (در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی توصیفی- تحلیلی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل کلیه متخصصان مدیریت رسانه‌ها و بازاریابان ورزشی و در بخش کمی ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی (1600 =N) بودند. نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند و در دسترس انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری سیستماتیک و تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و Amos  نسخه 25 استفاده شده است.
یافته‌ها: چنانچه بازاریابان بخواهند که ذهنیت افراد را تغییر دهند، پیام‌های تبلیغاتی باید بسیار صریح و روشن مزایای محصول را شرح دهد و ویژگی‌های فردی مشتریان را مورد بررسی قرار دهد. این سبب می‌گردد مصرف کنندگان باورهای خود را تغییر دهند. بر اساس نتایج عوامل موثر بر توسعه تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌منظور بررسی تاثیرگذاری بر نیات رفتاری مشتریان محصولات ورزشی به ترتیب اولویت شامل عوامل فردی، برندسازی و اعتباربخشی، عوامل ساختاری است.
اصالت و ابتکار مقاله: در این مقاله به بررسی مدل‌سازی توسعه تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی، به منظور تأثیرگذاری بر نیات رفتاری مشتریان محصولات ورزشی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری پرداخته شد.

کلیدواژه‌ها

  1. Akbari, P., Khastar, H., Vakili, Y., & Shariari, S. (2022). Designing a model of Employee Engagement With Grounded Theory approach. Resource Management in Police Journal, 10(4), 184-204.
  2. Amjad, M., Javed, R., & Jaskani, N. (2015). Examining attitudes and belies towards online advertising in among Chinese consumer. Journal of International Direct Marketing, 3(1), 52-66.
  3. Bashar, A., Ahmad, I., & Wasiq, M. (2012). Effectiveness of social media as a marketing tool: An empirical study. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research, 1(11), 88-99.
  4. Beech, J., & Chadwick, S. (2013). Business of Sport Management. Pearson Education. https://books.google.com/books?id=AOeoBwAAQBAJ
  5. Belch, G. E., & Belch, M. A. (2018). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective. CA: McGraw-Hill. https://www.mheducation.com/highered/product/advertising-promotion-integrated-marketing-communications-perspective-belch-belch/M9781266149061.html
  6. Chen, S.-C., & Lin, C.-P. (2015). The impact of customer experience and perceived value on sustainable social relationship in blogs: An empirical study. Technological forecasting and social change, 96, 40-50. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2014.11.011
  7. Chua, A. Y., & Banerjee, S. (2013). Customer knowledge management via social media: the case of Starbucks. Journal of Knowledge Management, 17(2), 237-249. https://doi.org/10.1108/13673271311315196
  8. Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research. SAGE Publications. https://books.google.com/books?id=Dc45DQAAQBAJ
  9. Dong, T., Liang, C., & He, X. (2017). Social media and internet public events. Telematics and Informatics, 34(3), 726-739. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.05.024
  10. Ebrahimzadeh, F. (2013). nvestigation of the views of coaches, managers and athletes on the effective factors in the development of public sports in Behshahr city Sari Azad University. iran].
  11. Flint, D. J. (2006). Innovation, symbolic interaction and customer valuing: thoughts stemming from a service-dominant logic of marketing. Marketing Theory, 6(3), 349-362. https://doi.org/10.1177/1470593106066796
  12. Fontaine, K. R., Manstead, A. S., & Wagner, H. (1993). Optimism, perceived control over stress, and coping. European Journal of personality, 7(4), 267-281. https://doi.org/10.1002/per.2410070407
  13. Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R., & Singh, R. (2016). Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of Business Research, 69(12), 5833-5841. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.181
  14. Hanssens, D. (2015). Keeps Working and Working and Working … The Long-Term Impact of Advertising. GfK Marketing Intelligence Review, 7(1), 42-47. https://doi.org/10.1515/gfkmir-2015-0006
  15. Hopwood, M., Skinner, J., & Kitchin, P. (2010). Sport Public Relations and Communication. Butterworth-Heinemann. https://books.google.com/books?id=ZJ6Bovd6OmAC
  16. James, J. D. (2011). Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework. Sport Management Review, 14(1), 33-41. https://doi.org/10.1016/j.smr.2009.12.002
  17. Janssens, K., Nijsten, N., & Van Goolen, R. (2014). Spam and Marketing Communications. Procedia Economics and Finance, 12, 265-272. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00344-X
  18. Khodadad Hosseini, S. H., Karimian, M., Jamali, S., & Hashemzehi, A. (2015). Green Trends and Its Role in the Creation of Client Outcomes. Journal of Business Management Perspective, 14(24), 28-48. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96181.html?lang=en
  19. Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Apakah aktivitas pemasaran media sosial meningkatkan ekuitas pelanggan? Sebuah studi empiris merek fashion mewah. Jurnal Penelitian Bisnis, 65(10), 1480-1486. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.10.014
  20. Lee, C., Loo, C., Peng, C., & Xian, S. (2014). Consumers’ attitude towards online advertising: The study on informational responses. http://eprints.utar.edu.my/1348/1/Consumer_s_attitude_towards_online_advertising_the_study_of_.pdf
  21. Ling, K., Piew, T., & Lau, T.-C. (2010). The Determinants of Consumers’ Attitude Towards Advertising. Canadian Social Science, 6(4), 114-126. https://doi.org/10.3968/1082
  22. Mir, I. (2015). Effects of beliefs and concerns on user attitudes toward online social network advertising and their ad clicking behavior. Journal of Internet Banking and Commerce, 20(2), 1-25. https://www.icommercecentral.com/open-access/effects-of-beliefs-and-concerns-on-user-attitudes-toward-online-social-network-advertising-and-their-ad-clicking-behavior.php?aid=59277
  23. Mir, I. A. (2012). Consumer attitudinal insights about social media advertising: A South Asian perspective. The Romanian Economic Journal, 15(45), 265-288. http://www.rejournal.eu/article/consumer-attitudinal-insights-about-social-media-advertising-south-asian-perspective
  24. Mira, S. A., & Karimi Herisi, S. (2013). Impact of Media and Non-Media Advertising on Brand Equity (Case Study Brand Pars Khazar). Journal of business management, 4(4), 107-126. https://doi.org/10.22059/JIBM.2013.54767
  25. Motwani, D., Shrimali, D. D., & Agarwal, K. (2014). Customer's attitude towards social media marketing. Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR), 3(4). https://ssrn.com/abstract=2438187
  26. Natarajan, T., Balasubramanian, S., Balakrishnan, J., & Manickavasagam, J. (2013). Examining beliefs towards social media advertisements among students and working professionals: an application of discriminant analysis. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 7(8), 697-705.
  27. Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Tech. https://books.google.com/books?id=P44GRAAACAAJ
  28. Ravikumar, V., & Tiwari, K. (2015). A study on the impact of online advertisements on buying decision of customers of passenger car industry. Global Illuminators, 1, 128-139. https://www.semanticscholar.org/paper/A-study-on-the-Impact-of-Online-Advertisements-on-Vp-Tiwari/5ca4aa316863d3576f0de3ec3402a836f8b2b302
  29. Roshandel Arbatani, T., & Mahmoudzadeh, A. (2018). Advertising through Social Media to Influence the Customers’ Willing. Journal of Business Management, 9(4), 736-786. https://doi.org/10.22059/jibm.2017.226498.2471
  30. Tustin, D. H. (2002). The relationship between above-the-line advertising and below-the-line promotion spending in the marketing of South African products and services. [PhD Dissertation, University of South Africa]. http://hdl.handle.net/10500/593
  31. Wang, Y., & Sun, S. (2010). Assessing beliefs, attitudes, and behavioral responses toward online advertising in three countries. International Business Review, 19(4), 333-344. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2010.01.004
  32. Wang, Y., Sun, S., Lei, W., & Toncar, M. (2009). Examining beliefs and attitudes toward online advertising among Chinese consumers. Direct Marketing: An International Journal, 3(1), 52-66. https://doi.org/10.1108/17505930910945732
  33. Watson, R. T., Pitt, L. F., Berthon, P., & Zinkhan, G. M. (2002). U-commerce: Expanding the universe of marketing. Journal of the academy of marketing science, 30(4), 333-347. https://doi.org/10.1177/009207002236909
  34. Wilcox, D. L., Cameron, G. T., & Reber, B. H. (2015). Public Relations: Strategies and Tactics, Updated Edition. Pearson Education. https://books.google.com/books?id=rGuqCgAAQBAJ
  35. Wu, C.-W. (2016). The performance impact of social media in the chain store industry. Journal of Business Research, 69(11), 5310-5316. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.130