نشریه کسب و کار در ورزش

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.

چکیده

هدف: گردشگری از اهمیّت بسیار زیادی در میان کشورها برخوردار است و گردشگری کوهستان به‌واسطۀ امتیازات آن، در سراسر دنیا مورد توجه قرار دارد. لیکن، کشور ایران با وجودِ داشتن طبیعت کم‌نظیر و جاذبه‌های کوهستانی خاص نتوانسته سهم خود را از این صنعت کسب نماید. هدف از تحقیق حاضر تبیین مدل توسعۀ پایدار گردشگری کوهستان در ایران بود.
روش: این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است. گردآوری داده‌های اولیه با بهره‌گیری از مصاحبۀ نیمه ساختار‌یافته با 22 نفر از اساتید و صاحب‌نظران گردشگری کوهستان و هم‌چنین مطالعۀ مبانی‌نظری و اسناد کتابخانه‌ای انجام شد. در ادامه پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته طراحی و روائی آن با استفاده از نظرات هشت نفر از متخصصان و خبرگان تأیید شد. پایایی پرسش‌نامه که دارای 123 گویه بود تأیید (973/0=α)  و به‌روش تصادفی ساده بین 576 نفر از گردشگران، مدیران، راهنمایان گردشگری کوهستان، مسئولین شوراها و دِه‌یاران مناطق کوه‌پایه‌ای توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمونی کینگ و هاروکز و آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل‌عامل اکتشافی و تأییدی بهره‌گیری‌شد.
یافته‌ها: یافته‌های بخش‌کیفی شامل ‌100 کد توصیفی، 29 کد تفسیری و 3 مضمون فراگیر زیرساخت، جذابیت و پایداری است. یافته‌های بخش‌کمّی نشان‌داد عوامل توسعۀ پایدار گردشگری کوهستان به‌ترتیب زیرساخت دارای 24 مؤلفه در 4 زیرشاخه، جذابیت دارای 7 مؤلفه در 2 زیرشاخۀ جذابیت‌های طبیعی و انسان‌ساخت و عامل پایداری دارای 38 مؤلفه در 6 زیرشاخه هستند. ارزشیابی نشان‌داد مدل حاصل، از برازش مطلوب و قابل قبول برخوردار است و مؤلفه‌های عوامل سه‌گانه دارای بار عاملی مناسبی هستند و در مدل مفهومی تحقیق قرار می‌گیرند.
اصالت و ابتکار مقاله: این مقاله به تعیین عوامل اصلی و مؤثر، ارتباط این عوامل با یکدیگر و تبیین مدل توسعۀ پایدار گردشگری کوهستان در ایران پرداخته است. هدف از انجام آن گسترش دانش موجود برای بهره‌مندی ذی‌نفعان حوزۀ گردشگری کوهستان در مسیر توسعۀ پایدار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  1. Aall, C. (2014). Sustainable tourism in practice: Promoting or perverting the quest for a sustainable development? Sustainability, 6(5), 2562-2583. https://doi.org/10.3390/su6052562
  2. Asadi, M. M., Mirghafoori, S. H., & Ghasemloi Soltanabad, J. (2020). A Proposed Model for Tourism Development in Iran Using Fuzzy Cognitive Mapping. Tourism Management Studies, 15(51), 307-327. https://doi.org/10.22054/tms.2020.26936.1815
  3. Bracher, C. P., Wymann Von Dach, S., & Adler, C. (2018). Challenges and opportunities in assessing sustainable mountain development using the UN Sustainable Development Goals. M. R. I. C. f. D. a. Environment. https://issuu.com/cde.unibe.ch/docs/cde_working_paper_3_73610567b0ef78
  4. Byrd, E. T. (2007). Stakeholders in sustainable tourism development and their roles: applying stakeholder theory to sustainable tourism development. Tourism Review, 62(2), 6-13. https://doi.org/10.1108/16605370780000309
  5. Calderwood, L. U., & Soshkin, M. (2019). The travel and tourism competitiveness report 2019: Travel and Tourism at a Tipping Point (2940631018). https://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf
  6. Chakraborty, A. (2020). Emerging Patterns of Mountain Tourism in a Dynamic Landscape: Insights from Kamikochi Valley in Japan. Land, 9, 1-19. https://doi.org/10.3390/land9040103
  7. Charters, T., & Saxon, E. (2007). Tourism and mountains: A practical guide to managing the environmental and social impacts of mountain tours. U. N. E. Programme. https://www.unep.org/resources/report/tourism-and-mountains-practical-guide-managing-environmental-and-social-impacts
  8. Colabi, A. M. (2022). Presenting a Model of Sustainable Tourism Ecosystem with Meta Synthesis Approach. Tourism Management Studies, 17(57), 179-206. https://doi.org/10.22054/tms.2021.63700.2618
  9. Dastgerdi, M., Salimi, M., Ranjbar, N., & Khosromanesh, R. (2022). Iranian Sport Tourism Development Model. Sports Business Journal, 2(2), 13-32. https://sbj.alzahra.ac.ir/article_6592.html
  10. Denniston, D. (1995). High priorities: conserving mountain ecosystems and cultures. Worldwatch Institute. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/19946798850
  11. Drábová-Degro, M., & Krnáčová, Z. (2017). Assessment of natural and cultural landscape capacity to proposals the ecological model of tourism development (case study for the area of the Zamagurie region). Ekológia (Bratislava), 36(1), 69-87. https://doi.org/10.1515/eko-2017-0007
  12. Drumm, A., & Moore, A. (2005). An introduction to ecotourism planning (2 ed.). The Nature Conservancy, Arlington, Virginia, USA. https://www.studocu.com/ph/document/university-of-the-philippines-system/bsa/an-introduction-to-ecotourism-planning/12732443
  13. Ghorbani, M. H., Safari Jafarloo, H. R., & Esmaeili, M. R. (2020). Sustainable Development Through Sport: Barriers and Strategies. Sport Management Studies, 12(60), 83-102. https://doi.org/10.22089/smrj.2020.8198.2808
  14. Godde, P., Price, M., & Zimmermann, F. (2000). Tourism and development in mountain regions: moving forward into the new millennium. In Tourism and development in mountain regions (pp. 1–25). CABI International. https://doi.org/10.1079/9780851993911.0001
  15. Haghi, M., & Heidarzade, E. (2021). An Analysis Of The Factors Of Realizing Sustainable Tourism In Mountainous Cities (Case Study: Khansar City). Geographical Studies of Mountainous Areas, 2(2), 91-108. https://doi.org/10.52547/gsma.2.2.83
  16. Haghighat, S., Saberi, A., Bagheri, G., & Khaksari, G. (2022). The Future Study of Sports Tourism in Iran: Using Scenario Wizard and COPRAS. Sports Business Journal, 2(2), 269-285. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42084.1059
  17. Jaferi, P., Razavi, S. M. H., & Kalateh Seifari, M. (2019). Modeling the Effective Factors in the Development of Mountain Sports Tourism with a Focus on Innovation (Case study: Tehran Metropolitan Mountains). Journal of Tourism and Development, 8(2), 127-146. https://doi.org/10.22034/jtd.2019.156011.1567  
  18. Karimi, J., Soltanian, L., & Bejani, A. (2020). Designing the Model of the Development of Adventure Sports Tourism: Grounded Theory. Sport Management Studies, 12(60), 61-82. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.6327.2288
  19. Keller, P. (2014, April 9-10). New trends of mountain tourism for the summer season. 8th World Congress on Snow and Mountain Tourism, -Andorra la Vella, Andorra. http://mountainlikers.com/wp-content/uploads/2017/03/Mountainlikers_2014_Program_EN.pdf
  20. Krippendorf, J. (1988). Für einen ganzheitlich-orientierten Tourismus. Für Einen Anderen Toruismus; Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag: Berlin, Germany, 18-28.
  21. Kuščer, K. (2012). Modelling mountain tourism destination development with focus on innovativeness: doctoral dissertation [Doctoral, LJUBLJANA]. Ljubljana, Slovenia. http://www.cek.ef.uni-lj.si/doktor/kuscer.pdf
  22. Latip, N. A., Jaafar, M., Marzuki, A., Roufechaei, K. M., Umar, M. U., & Karim, R. (2020). The impact of tourism activities on the environment of mount kinabalu, unesco world heritage site. Planning Malaysia, 18(4), 399-413. https://doi.org/10.21837/pm.v18i14.841
  23. Lin, H.-W., & Lu, H.-F. (2016). Valuing Residents’ Perceptions of Sport Tourism Development in Taiwan's North Coast and Guanyinshan National Scenic Area. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(4), 398-424. https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1050424
  24. Meşter, I., Bădulescu, A., Bâc, O., & Bac, D. (2008). Qualitative and quantitative analysis of the sport tourism from the perspective of Romanian young adults. Research Papers in Economics. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/7641/1/MPRA_paper_7641.pdf
  25. Mobasheri, A. A., Shekari, F., Bagheri, M., Moaven, Z., & Kiani, M. (2022). A Model for Ecotourism Development: The Case of Iran. Tourism Management, 17(57), 147-178. https://doi.org/10.22054/tms.2022.65355.2666
  26. Mohammad Nezhad, A. (2013). Investigating the development capacities of mountain tourism in Iran using TOPSIS model: Case study of Damavand Mountain. [Master, A.B.A Institute of Higher Education]. Abyek, Iran. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/779c67ecab6ef6c945efaf2c2e131a6d
  27. Nazari, R. (2021). The Analysis of Strategic Ecology of Sports Tourism. Sports Business Journal, 1(1), 153-162. https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36941.1009
  28. Page, S., & Ateljevic, J. (2009). Tourism and entrepreneurship: International perspectives. Butterworth-Heinemann. https://www.amazon.com/Tourism-Entrepreneurship-International-Perspectives-Advances/dp/0750686359
  29. Paunović, I., & Jovanović, V. (2017). Implementation of sustainable tourism in the German Alps: A case study. Sustainability, 9(2), 1-15. https://doi.org/10.3390/su9020226
  30. Prideaux, B. (2009). Resort destinations. Routledge. https://www.routledge.com/ResortDestinations/Prideaux/p/book/9780750657532
  31. Rai, D. B. (2017). Tourism development and economic and socio-cultural consequences in Everest Region. Geographical Journal of Nepal, 10, 89-104. https://doi.org/10.3126/gjn.v10i0.17392
  32. Richins, H., Johnsen, S., & Hull, J. S. (2016). Overview of mountain tourism: Substantive nature, historical context, areas of focus. In H. Richins & J. S. Hull (Eds.), Mountain tourism: Experiences, communities, environments and sustainable futures (pp. 1-12). https://www.cabi.org/leisuretourism/ebook/20163054755
  33. Scott, D. (2021). Sustainable tourism and the grand challenge of climate change. Sustainability, 13(4), 1-17. https://doi.org/10.3390/su13041966
  34. United Nation World Tourism Organization. (2020). International tourism highlights, 2020 edition. U. N. W. T. Organization. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422456
  35. Vanhove, N. (2010). The economics of tourism destinations: Theory and practice (2 ed.). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780080969978/economics-tourism-destinations-norbert-vanhove
  36. Veal, A. J. (2002). Leisure and tourism policy and planning (2 ed.). Centre for Agriculture and Bioscience International. http://sherekashmir.informaticspublishing.com/451/1/9780851995465.pdf
  37. Wang, Y., Wu, N., Kunze, C., Long, R., & Perlik, M. (2019). Drivers of Change to Mountain Sustainability in the Hindu Kush Himalaya. In P. Wester, A. Mishra, A. Mukherji, & A. B. Shrestha (Eds.), The Hindu Kush Himalaya Assessment: Mountains, Climate Change, Sustainability and People (pp. 17-56). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-92288-1_2
  38. Wearing, S., & Neil, J. (2009). Ecotourism (2 ed.). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780080940182/ecotourism-john-neil-stephen-wearing